دو دلیل انسداد حساب‌ ایرانی‌ها در بانک‌های چینی

اوایل هفته گذشته بود که خبری مبنی بر بسته شدن حساب شرکت‌های ایرانی ثبت شده در بانک‌های چینی دست به دست شد؛ موضوعی که به‌گفته نایب رئیس اتاق ایران برخلاف آنچه در اخبار انعکاس یافته بود، تنها منحصر به دانشجویان و اشخاص حقیقی ایرانی نبود و حتی شرکت‌هایی که از 15-10 سال پیش در چین ثبت شده‌اند هم مشمول این رفتار جدید بانک‌های چینی شده‌اند.

عصر بانک؛ رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با مهر، ضمن تایید این خبر، از برگزاری جلسه با وزیر امور خارجه ایران درباره بسته شدن حساب ایرانی‌ها در چین خبر داد. به‌گفته مسعود خوانساری بانک‌های چینی علت اصلی انسداد حساب‌های شرکت‌ها و تجار ایرانی را اجرای قواعد مرتبط با پولشویی و تامین مالی تروریسم عنوان می‌کنند. خوانساری درباره بسته شدن حساب شرکت‌های باسابقه ایرانی اظهار کرد: هفته آینده در جلسه‌ای با حضور محمدجواد ظریف و معاونان ایشان، موضوع را مورد بررسی و پیگیری قرار خواهیم داد. وی همچنین درمورد تغییر جهت چینی‌ها مبنی بر کنار گذاشتن ایرانی‌ها از پروژه جاده ابریشم خاطرنشان کرد: ایران باید دیپلماسی فعال‌تری در این زمینه داشته باشد. در همین راستا نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: در سال 2017 بانک‌های چینی محدودیت‌های زیادی را براساس بخشنامه FATF برای تجار، دانشجویان و ایرانی‌های مقیم چین ایجاد کرده‌ و این محدودیت‌ها هنوز ادامه دارد.

 

مجیدرضا حریری درمورد روابط بانکی ایران و چین گفت: بانک «کونلون» چین از بانک‌هایی است که روابط تجاری با ایران دارد و سه بانک توسعه، اگزیم بانک چین و سیتیک از سال 2017 برای فاینانس پروژه‌ها با ایران کار می‌کنند. حریری با بیان اینکه درمورد روابط بانکی با چین مشکلاتی وجود دارد، گفت: با کونلون بانک فقط با ارز مبادله‌ای می‌توان کار کرد که ارز حاصل از فروش نفت است و برای ارز آزاد هنوز باید با صرافی‌ها وارد مذاکره شد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: این محدودیت‌ها براساس همان بخشنامه FATF است که ایران را با ریسک بالا شناخته‌اند. وی ادامه داد: حتی مواردی مشاهده شده که مسافران ایران در چین برای تبدیل پولشان به یوآن مراجعه کرده‌اند و بانک‌ها برای آنها این کار را انجام نداده‌اند. حریری با بیان اینکه این موارد به سفارت، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی اطلاع داده شده است، گفت: آنها در پاسخ به ما اعلام کرده‌اند که موضوع پیگیری و رفع شده اما ارسال بخشنامه‌ به بانک‌ها زمان‌بر است. نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین درخصوص کاهش تجارت ایران و چین در سه سال گذشته گفت: اگرچه رقم تجارت ایران و چین در 11 ماهه سال 2017 رقمی بیش از 33 میلیارد دلار بوده، اما این رقم در سه سال گذشته کاهش یافته و پیش از این دو کشور تجارت 51 میلیارد دلاری را تجربه کرده بودند. وی افزود: علت کاهش تجارت دو کشور کاهش قیمت نفت است، زیرا حجم زیادی از مبادلات تجاری بین دو کشور را نفت تشکیل می‌دهد. حریری گفت: در سه سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و چین از نظر وزنی کاهش نیافته اما از نظر ارزشی کاهش یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.