از اشتغال‌زدایی تا رشد یک اقتصاد دیجیتالی

یک کارشناس حوزه تجارت الکترونیک با تاکید بر اهمیت رشد اقتصاد دیجیتالی در ایجاد رشد تولید داخلی کشورها به جنبه تاریک قضیه هم پرداخت و گفت که رشد استارت آپ‌ها به عنوان یکی از فاکتورهای اقتصاد دیجیتالی می تواند باعث اشتغال‌زدایی هم بشود.

عصر بانک؛عطاء خلیقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که موضوع اقتصاد دیجیتالی در سه حوزه قابل بررسی است، توضیح داد: اقتصاد دیجیتالی را می‌توان در حوزه‌های استارت‌آپ‌ها، SME و شرکت‌های خیلی بزرگ بررسی کرد؛ در حوزه استارت‌آپ‌ها و SME‌ها در کشور ضعف داریم، چرا که این حوزه‌ها حوزه‌های آسیب‌پذیرتری نسبت به شرکت‌های خیلی بزرگ هستند و تا موقعی که رشد کافی پیدا نکرده اند باید مورد حمایت قرار بگیرند.

 

وی با بیان این که شرکت‌های خیلی بزرگ حوزه فناوری اطلاعات کمتر به مشکل برمی‌خورند، اظهار کرد: این شرکت‌ها دیگر مشکل قوانین را ندارند، چرا که به آن اندازه از پیشرفت و گستردگی رسیده‌اند که از آن بازه آسیب‌پذیری عبور کرده و به دنبال بزرگتر شدن هستند این شرکت‌ها بازارشان وجود دارد و پذیرفته شده‌اند. اما این شرکت‌های کوچک هستند که به مشکل بر می‌خورند، چرا که یک قانون می‌تواند باعث شود که آنها به راحتی شکست بخورند و از بین بروند.

 

خلیقی با بیان این‌که خوشبختانه نگاه وزیر ارتباطات دولت دوازدهم به استارت‌آپ‌ها مثبت است، اضافه کرد: برای کمک به مشکلات حقوقی استارت‌آپ‌ها لازم است تا یک دفتر حقوقی تشکیل شود. البته خوشبختانه مرکز توانمندسازی و تسهیل کسب‌وکارهای نوپا نیز ایجاد شده است که روی استارت‌آپ‌ها تمرکز کرده تا روند شکل‌گیری و بزرگتر شدن استارت‌آپ‌ها را تسهیل کند.

 

وی در مورد رابطه بین افزایش تعداد کسب و کارهای اینترنتی با اشتغال نیز اظهار کرد: واقعیت این است که در دنیا استارت‌آپ‌ها راه‌حلی برای ایجاد اشتغال نیستند، چرا که اساسا این کارها مبتنی بر ایده‌های جدید است که حتی می‌تواند در مواردی باعث اشتغالزدایی هم بشود، هرچند در سطح بزرگتری اگر این فناوری‌ها بزرگتر شوند می‌توانند همانند تاکسی‌های اینترنتی ایجاد اشتغال هم بکنند.

 

این کارشناس حوزه تجارت الکترونیکی با تشریح این‌که چگونه اقتصاد دیجیتالی می‌تواند در رشد اقتصادی کشورها تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: اقتصاد دیجیتالی در دو حوزه تولید نرم‌افزار و افزایش صادرات و نقش محرک برای دیگر صنایع در اقتصاد کشورها تاثیرگذار باشد.

 

اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتا جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و بکارگیری آن در جوامع در حال تکامل است. اقتصاد دیجیتالی که در مواردی اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوینی یا اقتصاد شبکه ای هم نامیده می شود، اقتصادی است که بر پایه فناوری‌های دیجیتالی شامل شبکه های ارتباط دیجیتالی (اینترنت و دیگر شبکه های ارزشی افزوده) رایانه ها، نرم افزار و دیگر فناوری های اطلاعاتی مرتبط استوار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.