آیا چرخ نوآوری سازمان شما می چرخد؟

وقتی که صحبت از نوآوری سازمان می‌شود مقاله بسیار خوب مدرسه مدیریت اسلون دانشگاه ام‌‌آی‌تی که در سال 2006 منتشر شد می‌تواند نگاه بسیار خوبی را برای ذهن جستجوگر ایجاد نماید.در این مقاله نویسندگان 12 روش را معرفی کردند که سازمان‌ها می‌توانند توسط آنها نوآوری کنند.

عصر بانک؛بسیاری از سازمان ها به دنبال این هستند که بتوانند تحولات بنیادی در سازمان خود ایجاد کنند. بسیاری از مدیران این بنگاه‌های اقتصادی بر این باورند که می‌توان سازمان را به سوی تغییرات بنیادین حرکت داد ولی چگونگی و کم و کیف آن همیشه یکی از بزرگترین چالش‌های سازمانی بوده است.

 

وقتی ما به این موضوع فکر می‌کنیم که شرکت‌ و سازمان‌های بزرگ چگونه نوآروی می کنند این سوال برای ما پیش می‌‌آید که به چند طریق این شرکت‌ها و سازمان می‌توانند این کار را انجام دهند.خوب بیایید ببینیم که این سازمان چگونه این کار را انجام می‌دهند.

وقتی که صحبت از نوآوری سازمان می‌شود مقاله بسیار خوب مدرسه مدیریت اسلون دانشگاه ام‌‌آی‌تی که در سال 2006 منتشر شد می‌تواند نگاه بسیار خوبی را برای ذهن جستجوگر ایجاد نماید.در این مقاله نویسندگان 12 روش را معرفی کردند که سازمان‌ها می‌توانند توسط آنها نوآوری کنند.

شکلی که در بالا آمده است  یک نمودار راداری است که نویسندگان برای نشان دادن توانایی‌های سازمان‌ها در هر کدام از فعالیت‌های اساسی استفاده کرده‌اند.

حالا ما می‌خواهیم شما را با تمامی این 12 فعالیت به صورت اجمالی آشنا کنیم و در ادامه به شما نشان بدهیم که چگونه آنها چهار شرکت را به واسطه قدرت فعالیت‌هایشان در ایجاد نوآوری مقایسه کردند.

1.در ابتدا ما با محصولات جدید شروع می‌کنیم.کالاها یا خدماتی که سازمان شما به صورت نوآورانه خلق کرده است. این واضح‌ترین بروز از نوآوری در سازمان است.به عنوان مثال محصول توربو مچ 3 ژیلت را می‌توان نام برد یا بازار عرضه فروش موسیقی iTunes. اینها کالاها و خدمات کاملا نوآورانه‌ای بودند که این شرکت‌ها ارایه دادند

2.پلتفرم نوآوری راه دیگری است که سازمان‌ها از طریق آن نوآوری می‌کنند.در این نوع نوآوری شما از بلاک‌های ساخته شده و مشتقات آن برای نوآوری استفاده می‌کنید.که مثال ملموس آن استفاده جنرالز موتور ازپلتفرم OnStar‌ و GIS روی خودروهای ساخت این شرکت است.شما یک خودرو می‌خرید ولی آنها این ارزش افزوده را به آن اضافه می‌کنند یا شما می‌توانید آن را در بازار بخرید و روی خودرو خود نصب کنید.بعد فیلم‌های دیزنی و سپس انیمیشن‌های دیزنی را به آن اضافه‌کردند.یعنی آنها با استفاده از یک پلتفرم توانستند نوآوری کنند.

3.راه سوم راهکار نوآروانه است.جایی که شما محصولات جدیدی را خلق می‌کنید تا بتوانید یک مشکل را از ابتدا تا انتها برای مشتری حل کنید.بنابراین آنها بسیار کامل هستند.مثال خیلی خوب آن زنجیره تامین UPS‌هست.آنها ارایه کننده یک زنجیره تامین کامل هستند.یعنی شرکت‌ها می‌توانند تمام زنجیره تامین خود را به UPS‌ برون سپاری کنند. مثال دیگر شرکت Dupont هست که نوآوری‌های ساخت وساز را به شرکت‌های عمرانی ارایه کرده است.

4.راهکار بعدی نوآوری توسط کاربران و مشتریان است.در این راهکار شما رابطه‌ تنگاتنگی با مشتریان خواهید داشت که به شما نیازهای ارضاء نشده مشتریان را نشان می‌دهد یا شما گروه از مشتریانی را شناسایی می‌کنید که تا به حال به آنها خدماتی داده نشده است و شما می‌توانید با نوآوری محصولات خود را به آنها ارایه دهید. به عنوان مثال می‌توان به Enterprise Rent-A-Car را نام برد.جایی که شما وقتی خودرو خود را برای تعمیرات می‌فرستید یا  این که تصادف کرده‌اید می‌توانید از آنها خودرو اجاره کنید و حتی آنها می‌توانند بیایند و جایی که هستید خودرو را به شما تحویل دهند.این شرکت توانسته است رابطه بسیار صمیمی را با مشتریان برقرار کند که بسیار متفاوت از رقبای آنها ست.مثال دیگر شرکت Green Mountain Energy است که توانسته با برقراری ارتباطی خوب با مشتریان خود به آنها خدمات انرژی دوست‌دار طبعیت پایدارارایه دهد.

5.راهکار دیگر ایجاد ارزش نوین و دریافت بخشی از آن است که بهتیرن نمونه آن را می‌توان در موتور جستجوی گوگل دید جایی که این خدمت به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید با پرداخت هزینه بیشتر در میان انتخاب‌هایی قرابگیرید که در معرض دید مشتریانی بیشتری قرار بگیرید. یا تقسیم درآمدی که بلاک‌باستر با تهیه‌کنندگان ومالکان فیلم‌های سینمایی انجام می‌داد.

6.تجربه کاربری نوآورانه راه دیگری است که شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن نوآوری کنند شما می توانید تعامل با مشتری خود را در تمامی نقاط و زمانی هایی که مشتری با شما در تماس است  متحول کنید به عنوان نمونه می توان به  Washington Mutual  Bank اشاره کرد ,   این بانک با نوآوری در مفهوم بانکداری خرد توانسته تجربه ای متفاوت برای مشتریان ایجاد کند ونمونه دیگر فروشگاه ورزشی Cabal می باشد اگر شما به این فروشگاه رفته باشید کاملا متوجه می‌شوید که تجربه خرید در این فروشگاه مانند سرگرمی بسیار مفرحی می باشد.

7.راه دیگر برای نوآوری،نوآوری در فرایندهای داخلی سازمان است زمانی که شما فرآیندهای سازمانی خود را باز طراحی می کنید تا کارایی و کارآمدی آنها را افزایش دهید این یک نوآوری داخلی است ولی بسیار ارزشمند است عنوان مثال می توان به فرایند های داخلی تولید تویوتا اشاره کرد که بسیار کارآمد و کارا است یا می توان شش سیگما کارخانه جنرال الکتریک را نام برد که توانسته است به این شرکت بسیار کمک کند تا کارایی خود را افزایش دهد.

8.راهکار دیگر نوآوری در چارت سازمانی است اگر شما بتوانید شکل،عملیات و یا فعالیت‌های سازمان خود را تغییر دهید می توانید با نوآوری کنید برای ارایه مثالی بسیار خوب برای نوآوری در ساختار سازمانی می توان به سیسکو اشاره کرد جایی که این سازمان به صورت تمرکز بر شبکه شرکای خود به صورت سازمانی مجازی عمل می‌کند که بسیار مستقل و در عین حال شبکه‌ای بسیار قوی است نمونه دیگر از این نوآوری Proctor & Gamble  است که دارای ساختارسازمانی دوگانه است که از سمت مشتری به سمت سازمان گسترده شده است آنها بر روی مشتریانی تمرکز دارند که گروه کالاهای  پراکتراند گمبل را خرید می‌کنند

9.نوآوری در زنجیره تامین راهکار دیگری برای نوآوری در سازمان است.در این نوع از نوآوری سازمان به دنبال راهکارهای مختلفی در تامین مواد اولیه و ارایه کالاها به مشتریان می‌باشد. General Motors سیستمی کاملا یکپارچه برای بخش تامین و فروش خود به وجود آورده است تا بین ارایه دهنده یک ایده تا تولید کننده و مصرف کننده پیوستگی و هماهنگی برقرار کند.

10.راهکار دیگر نوآوری در کانال‌های توزیع می‌باشد. شما به این طریق می‌توانید در فضاهایی که از بازار حضور پیدا کنید که پیش از این حضور نداشته‌اید و دسترسی خود را به مشتریان افزایش دهید که می‌تواند شامل مکان‌هایی از بازار باشد که محصولات جدید را به مشتریان می‌فروشید و یا در معرض دید آنها قرار می‌دهید.به  عنوان مثال می‌توان به فروش ماشین‌های قهوه ساز در بعضی از کافه‌ها اشاره کرد چراکه می‌توان به دوست‌داران قهوه این قبیل اقلام را فروخت.مثال دیگر می‌تواند شرکت Diebold باشد که برای این که بتواند مشتریان بیشتری داشته باشد خدمات بانکی را در خارج از بانک به از راه دور ارایه می‌دهد.

11.نوآوری از طریق شبکه‌های هوشمند و ارایه محصولات یکپارچه و هم پوشا می‌تواند درجاهای مختلفی به شما کمک کند. به عنوان نمونه شرکت آسانسورسازی Otis شبکه‌ای را ایجاد کرده است که با استفاده از آن عملکرد آسانسورهای خود را رصد می‌کند و دیگر مدیر یا صاحب برج نگران نگهداری و تعمیرات نیست.

12.نوآوری از طریق بهره‌گیری از نام ونشان تجاری یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند به سازمان‌ها در نوآوری کمک کند.شما می‌توانید از قدرت وخوشنامی کی نام و نشان تجاری برای ورود به بازارهای دیگر استفاده کنید .Virgin Group یکی از مشهورترین این نوع نوآوری است.وقتی شما یک نام و نشان را دوست دارید و برای آن ارزش قایل هستید حتما محصولات جدید آن را آزمایش خواهید کرد.

خوب با همین 12 راهکار نویسندگان این مقاله چهار بانک را با یکدیگر مقایسه کردند .هرجا که نقاط به مرکز نزدیک است یعنی در آن راهکار نوآوری بانک ضعیف است و هرجا که از مرکز دور است یعنی در آن راهکار نوآوری بسیار قوی است.

خوب این یکی از راهکارهایی است که با بهره‌گیری از آن می‌توان نوآوری یک سازمان را با سازمان‌های دیگر مقایسه کرد.

حالا با خواند این مقاله شما به این باور رسیده‌اید که می‌توان به روش‌هایی بسیار متفاوتی به نوآوری اقدام کرد.ولی شما هم‌چنان به وسیله‌ای نیاز دارید که با آن بتوانید نوآوری خود‌ را بسنجید که بهترین راهکار آن می‌تواند همین نمودار رادار باشد که با آن می‌توانید فرصت‌های نوآوری را شناسایی کرده و نقاط قوت رقبا را نیز زیر نظر بگیرید.و این دقیقا همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید شما باید بدانید که رقابت از چه جنسی است تا بتوانید با رقبا در بازارها روبرو شوید.وقتی که سازمان‌های بعدهای فراموش شده نوآوری سازمان خود را شناسایی می‌کنند سرنخ‌هایی برای بازتعریف راهکارهای کلان خود خواهند یافت.

حمیدرضا سرآبادانی

مشاور کارآفرینی سازمانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.