رشد کند خرید و مالکیت در شرکت‌های تکنولوژی

حدود 3350 استارت‌آپ تکنولوژی در سال 2016 خریده شده که در مقایسه با سال 2015 کاهش 4 درصدی داشته است.

عصر بانک؛ تا چند سال پیش شرکت‌های بزرگ تکنولوژی خرید، مالکیت و ادغام با شرکت‌های دیگر را به عنوان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در روند رشدشان به حساب می‌آوردند. اخیرا اما میزان خرید و ادغام از سوی شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، Salesforce و فیس‌بوک کاهش پیدا کرده و به این ترتیب حالا چهار سال متوالی است که این روند رو به کاهش گذاشته است. با این اوصاف حالا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا هم کمتر تمایلی به ادغام و خریده شدن از سوی شرکت‌های بزرگ را دارند. بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی CB Insights، تقریبا حدود 3350 استارت‌آپ تکنولوژی در سال 2016 خریده شده که این میزان در مقایسه با سال 2015 کاهش 4 درصدی داشته است. بررسی‌های تحلیلی این موسسه تحقیقاتی در این زمینه نشان می‌دهد که به‌طور کلی از سال 2013 تا حالا 444 استارت‌آپ از سوی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی خریده شده است. این موسسه فعالیت شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند آمازون، اپل، فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت، Salesforce، توییتر، اینتل، یاهو و سیسکو را بررسی کرده است.

در طول نیمه اول سال 2017 این شرکت‌های بزرگ تکنولوژی تنها 35 خرید و ادغام را انجام داده‌اند. با این روند کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند که میزان این خرید و ادغام‌ها تا پایان سال جاری میلادی به حدود 61 برسد تا در نهایت کاهش سالانه 25 درصدی را تجربه کند. سال 2013 نقطه اوج روند خرید و ادغام در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی بوده که میزان این ادغام‌ها در آن زمان برابر 119 بوده است. از سال 2013 تا حالا نرخ خرید و ادغام در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به صورت نزولی هر سال کاهش پیدا کرده است. این کاهش در بعضی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در نیمه اول سال جاری میلادی تا حدود 50 درصد هم رسیده است.

در این میان تنها چهار شرکت آمازون، اپل، سیسکو و مایکروسافت خرید و ادغام‌های بیشتری نسبت به سال 2016 انجام داده‌اند. بیشترین تمرکز و تمایل در میان شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به سمت هوش مصنوعی بوده و گران‌ترین خرید در این زمینه را هم شرکت اینتل انجام داده است. اینتل اخیرا شرکت Mobileye را که در زمینه خودروهای بدون سرنشین فعالیت می‌کند، با قیمت 3/ 15 میلیارد دلار خریده است. آمازون هم استراتژی خاصی را در این زمینه دنبال می‌کند و در نیمه اول سال جاری میلادی هفت خرید و ادغام انجام داده که بیش از کل خریدهای این شرکت در سال 2016 بوده است. خریدهای آمازون اغلب قابل توجه و بزرگ بوده‌اند که در این میان خرید Whole Foods با قیمت 7/ 13 میلیارد دلار و شرکت عربی تجارت الکترونیک Souq با قیمت 580 میلیون دلار مهم‌ترین آنها بوده‌اند.

خرید و ادغام‌های شرکت یاهو که در سال 2013 و 2014 حسابی به اوج رسیده بود، در سال گذشته میلادی و به دنبال افزایش مشکلات در این شرکت کاهش یافته و در نهایت به یک مورد رسید. چنین شرایط مشابهی برای توییتر هم وجود دارد. این شرکت هم بعد از خرید و ادغام‌های زیاد در سال‌های 2013 و 2014، حالا به یک خرید در هر سال اکتفا کرده است. اپل اما به وضوح هوش مصنوعی را در اولویت استراتژی خریدهایش قرار داده است. از زمان خرید Siri در سال 2010، این شرکت در سال‌های اخیر هم خریدهای دیگری در این زمینه انجام داده است. اپل همچنین به حوزه واقعیت افزوده و مجازی هم توجه ویژه‌ای دارد و به همین دلیل شرکت‌های Emotient و Faceshift را که هر دو در زمینه تشخیص چهره فعالیت می‌کنند، خریده است.

مایکروسافت از سال 2012 تا 2015 هر سال رشد خوبی در زمینه انجام خرید و ادغام داشته است. این شرکت اما در سال 2016 تنها 10 خرید انجام داد که مهم‌ترین آنها خرید LinkedIn به قیمت 26 میلیارد دلار بوده است. در نیمه اول سال جاری میلادی هم این شرکت تنها هفت خرید انجام داده است. فیس‌بوک هم که در سال 2016 دو خرید داشته، در 6 ماه اول سال جاری میلادی تنها یک خرید انجام داده است. گوگل اما فعال‌ترین شرکت تکنولوژی در زمینه خرید و ادغام است. این شرکت از سال 2013 تا حالا کمتر از 100 خرید انجام داده که بیش از 35 عدد آن در سال‌های 2013 و 2014 بوده است.

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.