پرداخت‌های مبتنی بر اپلیکیشن‌های پرداخت و شبکه‌های اجتماعی در گفتگو با دکتر خالقی

امروز داریم به نقطه ای از رشد کاربری تلفن های همراه نزدیک می شویم که تمایل و نیاز مشتریان به استفاده از امکان پرداخت توسط تلفن های همراه شان در فروشگاه ها، قابل اغماض نباشد و بانکها مجبور شوند در رابطه با فراهم آوری امکانات پرداخت در تلفن های همراه با یکدیگر رقابت نمایند که مایلم به شما بگویم که این رقابت هم اکنون نیز در کشور ما آغاز شده است.

عصر بانک؛به بهانه حضور فعال گروه داده ورزی سداد در بیست و سومین نمایشگاه الکامپ، با آقای دکتر فرامرز خالقی مدیرعامل شرکت داده ورزی سداد درباره روند تحولات پرداخت‌های مبتنی بر اپلیکیشن‌های پرداخت و همچنین خدمات اپلیکیشن پرداخت “بله” گفت و گو کردیم که در ادامه شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

 

عصربانک: با توجه به فراگیر شدن گوشی های هوشمند و اینترنت همراه در ایران و مشکل پرداخت های  خرد روزمره، به نظر شما کدامیک از روش های نوین پرداخت در ایران زودتر فراگیر می شود؟

خالقی: امروز ترندهای فناوری اطلاعات در دنیا به گونه ای است که توسعه اپلیکیشن های بانکی و پرداخت بر روی تلفن های همراه از سرعت بیشتری برخوردار است که دلیل آن در دسترس بودن بیشتر تلفن های همراه هوشمند برای مشتریان است؛ کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و مطابق آمارهای رسمی کشور، بیش از 40 میلیون نفر از گوشی های هوشمند استفاده می کنند.

رشد چشمگیر استفاده کاربران تلفن همراه از موبایل‏های هوشمند علل متفاوتی دارد که یکی از تاثیرگذارترین آنها سرعت اینترنت است. در کشور ما با اینکه هنوز هم پهنای باند مطلوبی در اختیار کاربران نیست ولی از هنگام شکستن انحصار نسل سوم موبایل، وضعیت روی آوردن کاربران به استفاده از اینترنت همراه تغییر جالب توجهی کرد. پیش از آنکه مشترکان اپراتورهای اول و دوم موبایل اینترنت نسل دوم را در اختیار داشتند، تمایلی به استفاده از اینترنت همراه وجود نداشت و کمتر کسی پیدا می‏شد که اینترنت را در تلفنش فعال کند چراکه استفاده‏ مطلوبی هم نمی‏شد کرد. به این ترتیب کاربرانی هم که تلفن هوشمند نداشتند چندان احتیاجی به استفاده و به تبع آن خرید این نوع دستگاه نداشتند.

پس از شکستن انحصار نسل سوم موبایل، اپراتورهای اول و دوم با تعداد مشترکین قابل توجهی که داشتند، اینترنت نسل سوم را ارائه کردند و از آن به بعد بود که کاربران به سمت استفاده از اینترنت در تلفن‏ های همراه روی آوردند و به دنبال آن نیاز به داشتن تلفن همراه هوشمند بیش از هر زمانی احساس شد. این روند افزایشی استفاده از تلفن همراه هوشمند با ارایه اینترنت نسل چهارم (4G) شتاب بسیار بیشتری پبدا کرد.

از طرفی نقش مهم و تاثیرگذار شبکه‏ های اجتماعی در این روند افزایشی را باید در نظر داشت. افزایش انواع اپلیکیشن‏ های کاربردی و جذاب برای سیستم عامل‏ های موبایل استفاده از اسمارت‏ فون‏ها را در کشورمان کاربردی ‏تر کرده و هر روزه افراد بیشتری به سمت استفاده از این ابزار، گرایش پیدا می‌کنند. استقبال مردم از شبکه‏ های اجتماعی موبایلی به حدی بوده که به مرور کار را به جایی رسانده که اگر تلفن همراه هوشمند نداشته باشید به دنبال آن از محافل دوستانه مجازی هم جدا افتاده و با توجه به سرعت انتقال اخبار و اطلاعات بر روی شبکه های اجتماعی، به جرأت می توان گفت به زودی رشد اجتماعی تان کند تر خواهد شد و در اجتماع حرفی برای گفتن نخواهید داشت!

البته بانکها و شرکت های پرداخت نیز با تولید و توسعه برنامه‏ های کاربردی مانند اپلیکیشن‏ های پرداخت آنلاین به نوبه خود در این سیر نقش داشته ‏اند.

بنابراین تلفن همراه امروزه  یک ابزار، وسیله فراگیر با قابلیت استفاده در کسب و کارها محسوب می شود و در صنعت بانکداری نیز یک کانال ارتباطی شاخص است و دیگر روشی صرفاً برای استفاده از بانکداری اینترنتی نیست. بانکداری همراه وسعت خدماتی را که ارایه می دهد به فراتر از مشتریان بانک افزایش داده و قادر است خدماتی به مشتریان غیر بانکی نیز ارایه دهد که این ویژگی برای جذب مشتریان بالقوه از اهمیت خاصی برای بانکها برخوردار است.

امروز داریم به نقطه ای از رشد کاربری تلفن های همراه نزدیک می شویم که تمایل و نیاز مشتریان به استفاده از امکان پرداخت توسط تلفن های همراه شان در فروشگاه ها، قابل اغماض نباشد و بانکها مجبور شوند در رابطه با فراهم آوری امکانات پرداخت در تلفن های همراه با یکدیگر رقابت نمایند که مایلم به شما بگویم که این رقابت هم اکنون نیز در کشور ما آغاز شده است.

 

عصربانک: روند پرداخت مبتنی بر اپلیکیشن‌های پرداخت مخصوصاً پرداخت های از طریق شبکه های اجتماعی در دنیا و ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

خالقی: همان طور که بیان شد؛ شبکه های اجتماعی باعث تشکیل کلونی های اجتماعی و باز تعریف روابط اجتماعی شده اند. امروز میزان ساعاتی که یک فرد در شبکه های اجتماعی می گذراند بیش از سه ساعت است و این حضور در شبکه های اجتماعی در کشور ما از استقبال و رشد خوبی برخوردار است؛  افراد جامعه در شبکه های اجتماعی حضور دارند و طبیعی است که بخواهند در قالب حضور در این شبکه ها، سایر نیازهای خود را نیز برطرف نمایند که یکی از گسترده ترین نیازمندی های آنها، امکان انجام عملیات بانکی و پرداخت در بستر این شبکه ها است که روندهای موجود در دنیا و فعالیت هایی که در این زمینه توسط شبکه های اجتماعی پر کاربری شبیه فیس بوک و یا تلگرام انجام شده است گواهی بر این ادعا است.

بعبارتی شبکه های اجتماعی در حال بازتعریف هویت خود در قالب شبکه ای اجتماعی دارای قابلیت های بانکی هستند!

عصربانک: با توجه به وجود اپلیکیشن های متعدد پرداخت الکترونیک در نظام پرداخت ایران، هدف نهایی از طراحی اپلیکیشن “بله” چه بود؟

خالقی: در طراحی اپلیکیشن “بله” ما چند هدف را راهبری کرده ایم.با توجه به ماهیت پیام رسانی این اپلیکیشن، ابتدا “بله” یک پیام رسان است که شبیه پیام رسان های مطرح داخلی و خارجی امکان ارتباط و تعامل افراد را میسر می سازد و در وهله بعد، برای اولین بار در کشور امکان عملیات بانکی و پرداخت در بستر این پیام رسان فراهم شده است که به نوعی شرکت سداد ابتکار عمل در این زمینه را در دست گرفته است. اما نکته بعدی که لازم است خاطر نشان نمایم “بله” یک اپلیکیشن پرداخت مطابق با تعریف های متداول و مرسوم نیست؛ بلکه فراتر از یک اپلیکیشن پرداخت است که ارزش افزوده ای فراتر و باارزش تر از هر امکانی که در اپلیکیشن های پرداخت وجود دارد را از طریق هویت پیام رسان بودن خود، فراهم می نماید.

عصربانک: اپلیکیشن بله چه خدماتی را ارائه می دهد و پیش بینی شما از آینده “بله” چیست؟

خالقی: در حال حاضر در زمینه خدمات بانکی و پرداخت، خرید شارژ، پرداخت قبض و عملیات کارت به کارت در این اپلیکیشن پیاده سازی و اجرایی شده است و امکان پیاده سازی تمامی سرویس های ارایه شده در اپلیکیشن های متعارف پرداخت و همراه بانکها در این اپلیکیشن وجود دارد که بر اساس اولویت ها با حفظ شأن پیام رسان بودن این اپلیکیشن در آینده نزدیک پیاده سازی خواهد شد. همچنین از آن جایی که یک شبکه اجتماعی است مقوله بانکداری اجتماعی از موضوعاتی است که در کانون توجه قرار دارد.

به طور کلی به اعتقاد بنده، افق و دورنمای بهره برداری از شبکه های پیام رسان بسیار روشن است و می توان گفت یک نسلی از اپلیکیشن ها با جامعیت بالا و پتانسیل رقابتی قابل توسعه به نام پیام رسان، در حوزه هایی چند وجهی، به بهره برداری خواهند رسید که شرکت سداد بعنوان پیشرو و پرچم دار این حوزه، ان شااله خدمات و سرویس های ماندگاری را خلق و به جامعه ارایه خواهد نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.