همه چیز درباره اتصال بانک ها به یکدیگر / سوئیچ واسط چگونه کار می کند ؟

هربانکی که بخواهد از ترمینال ها و کارت های بانک های دیگر استفاده کند ،با بانک مرکزی طرف قرارداد شده و یک سوئیچ به عنوان Master Interchange ،وظیفه ترجمه پروتکل های بانک مزبور را به پروتکل اعلامی بانک مرکزی بر عهده خواهد داشت .

عصر بانک؛ با گذشت زمان بانک ها به فکر استفاده از ترمینال ها و کارت های یکدیگر افتادند. تنها بحث اصلی در زمینه اتصال بانک ها به یکدیگر این بود که در طول زمان و بسته به شرایط مختلف ،هر یک از بانک ها در زمینه پیاده سازی سیستم ها ، راه خود را رفته و لزوما بانک ها از یک استاندارد مشترک استفاده نمی کردند. پس چاره در طراحی یک واسط به عنوان مترجم بود .انجام این کار توسط یک سوئیچ جدید با نام سوئیچ واسط که اصطلاحا Interchange نامیده می شود ، مدیریت می گردد.

 

در شکل زیر کارت بانکی B روی دستگاه ترمینال بانک A کشیده می شود . در این وضعیت همانند گذشته ترمینال تراکنش را برای سوئیچ پذیرنده ارسال می کند . سوئیچ پذیرنده نیز تراکنش را برای سوئیچ واسط یا Interchange  ارسال نموده و با تغییر پروتکل، تراکنش برای سیستم بانک A  قابل فهم می شود . در نهایت تراکنش به Authorizer بانک A  و سیستم Host بانک A  می رسد ؛در موقع پاسخ در عکس مسیر طی شده حرکت نموده تا به ترمینال برسد.

 

طی وضعیتی که در شکل بالا نمایش داده شده است ، بحث ارتباط دو بانک به سادگی حل می شود ولی وضعیتی را در نظر بگیرید که بانک A بخواهد با چندین بانک  وارد همکاری شود ومسلما عقد قرارداد همکاری با همه بانک ها و طراحی یک سوئیچ واسط که تبدیل پروتکل به چندین بانک را انجام دهد عملیاتی بسیار پرهزینه خواهد بود. دراین مرحله بود که بانک های مرکزی وارد این قضیه شده و به ایفای نقش پرداختند . در سطح ملی ، بانک مرکزی هر کشوری با راه اندازی یک سیستم Interchange مرکزی در این مسیر تاثیر می گذارد . بدین صورت که هربانکی که بخواهد از ترمینال ها و کارت های بانک های دیگر استفاده کند ،با بانک مرکزی طرف قرارداد شده و یک سوئیچ به عنوان Master Interchange  ،وظیفه ترجمه پروتکل های بانک مزبور را به پروتکل اعلامی بانک مرکزی بر عهده خواهد داشت . در این وضعیت نیاز است تا هر بانکی تنها یک واسط مترجم یا سوئیچ Interchange مرتبط با بانک مرکزی آن کشور داشته باشد.

 

امروزه در سطح بین المللی سوئیچ های interchange  ملی به صورت سلسله مراتبی و مخروطی با یکدیگر ترکیب شده و امکان پذیرش کارت ها در سطوح منطقه ای ، قاره ای و جهانی نیز فراهم شده است .
استاندارد تبادل پیام های بانکی

مرسوم ترین استاندارد تبادل پیام ها ،استانداردی است که در دهه 1980 ارائه شد. این استاندارد با نام ISO-8583 شناخته می شود. تا کنون سه ویرایش از استاندارد در سال های 1987،1993،2003  منتشر شده است. تاکنون پیاده سازی های مختلفی از این استاندارد صورت پذیرفته و ساختار این استاندارد به نوعی است که اجازه اختصاصی سازی زیادی ر به پیروان آن می دهد.

 

در ایران از ابتدای راه اندازی اتاق شتاب ، استفاده از ویرایش سال 87 این استاندارد در دستور کار قرار داشت و البته با استقرار ویرایش شتاب 7،0 ویرایش سال 2003 آن جایگزین شد .
/ کتاب پرداخت الکترونیک به زبان ساده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.