ایجاد شبکه شاپرک دوم با رسمیت یافتن فعالیت فین تک‌ها

مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا : فناوری فین تک قابلیت اجرای کارهای متعددی در حوزه پرداخت را دارد و می‌توانند حتی شاپرک دومی را ایجاد کنند.

عصر بانک؛به گزارش ایبِنا، هفته گذشته معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام کرد که بر اساس بند دو مصوبه هیئت‌وزیران مسئولیت تهیه و تدوین نظام مالی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرارگرفته است، ازاین‌رو راه‌اندازی و فعال کردن فین تک‌ها به‌عنوان یک نوع کسب‌وکار الکترونیکی در حوزه دانش‌بنیان در آن پیش‌بینی‌شده که با این روند به‌زودی فعالیت فین تک‌ها در کشور رسمیت می‌یابد.

 

به گفته کارشناسان این خبر نشان از روند مثبت دولت برای همراهی با فناوری‌های نوین در حوزه پرداخت دارد زیرا ایران نمی‌تواند از غافله فنّاوری‌های نوین در این بخش جا بماند و بهتر است قبل از این‌که فعالیت فین تک‌ها در کشور در سطح گسترده توسعه یابد با یک چارچوب مناسب ساماندهی و مدیریت شود.

 

مرتضی حسینی مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: بزرگ‌ترین مسئله در فعالیت فین تک‌ها این است که به‌صورت علمی و دانشگاهی به این موضوع نگاه نشده و عجولانه در برخی از کشورها، کارهایی در این زمینه انجام شده است.

 

وی اظهارداشت: در این بخش باید با بهره‌مندی از تجربیات دنیا حرکت کرد زیرا در کشورمان از سال 84 فعالیت شرکت‌های PSP آغاز شده و بعد از 7 سال بانک مرکزی با توجه به دستاورد علمی، عملی و بیزینسی در دنیا به این نتیجه رسید که PSP گری باید در ایران نیز اجرا شود و بدین منظور شرکت شاپرک را در سال 91 تأسیس کرد.

 

وی افزود: این‌چنین برخورد با فناوری‌های پرداخت در کشور لطمات زیادی به شرکت‌های فعال در این بخش وارد می‌کند و این تجربه تلخ نباید در کشور دوباره رخ دهد.

 

حسینی تصریح کرد: برون‌رفت از جریان فین تکی‌ها و خدمات نوین پرداخت باید به‌صورت علمی و استفاده از تجربیات دنیا به در کشور بومی‌سازی و عملیاتی شود.

 

یک رگولاتور برای فعالیت فین تک‌ها در نظر گرفته شود

 

وی خاطرنشان کرد: باید در کشور یک رگولاتور برای فعالیت فین تکی و فرآیندهای مشابه آن تعیین کرد تا فعالان در این بخش بتوانند بر اساس مقررات روشن در کشور فعالیت کنند. با این روند هم فعالیت فین تکی‌ها به‌صورت امن و قانون‌مدار استمرار پیدا می‌کند و هم متقاضیان استفاده از این سرویس با اطمینان خاطر از آن بهره‌مند خواهند شد.

 

وی با تأکید بر اینکه باید این بخش دارای یک رگولاتوری قدرتمند و نظام‌مند شود، گفت: با بهره مندی از تجربیات و دستاوردهای دنیا در بخش فناوری‌های نوین حوزه پرداخت یک رگولاتور به‌منظور قانون‌مندی فعالیت‌ها تعریف شود تا تعیین چهارچوب ابزارهای نوین خدمات پرداخت سروسامان یابد.

 

حسینی اذعان داشت: برای فعالیت فین تک‌ها و دیگر ابزار و فناوری‌های نوین در حوزه پرداخت بهتر است از اول یک قانون مدون و مصور با اشراف کامل از موضوع و بهره‌مندی از تجربیات کشورهای دیگر تنظیم شود و یک رگولاتوری نیز وظیفه این کار را بر عهده بگیرد.

 

ایجاد شبکه شاپرک دوم با رسمیت یافتن فعالیت فین تک‌ها

 

وی یادآور شد: باز بودن فعالیت در این بخش بدون چارچوب و قانون منجر به برداشت‌های مختلف در شرکت‌های فعال در این حوزه می‌شود و هر شرکت با توجه به تجربیات خود در این بخش فعالیت می‌کند.

 

مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا افزود: فناوری فین تک بسیار گسترده است و قابلیت اجرای کارهای متعددی در حوزه پرداخت را دارد و می‌توانند حتی شاپرک دومی را ایجاد کنند.

 

وی عنوان کرد: رشد علم در مباحث بانکداری الکترونیک در این سال‌ها انفجاری بوده است و در حال حاضر فعالان فین تک برای خود مجمع و سندیکا دارند که باز گذاشتن آن می‌تواند مشتریان و فعالان در این بخش را متضرر کند.

 

حسینی تأکید کرد: در کشور نباید یک فعالیت تجاری با چشم‌بسته شروع شود که در ادامه راه نیاز به اصلاح داشته باشد و فعالیت‌ها در حوزه پرداخت باید از اول قانون‌مند باشد و اشتباهی که در فعالیت شرکت‌های psp انجام شد، نباید دیگر تکرار شود.

 

فین تک یا فناوری‌های مالی معادل Financial technology یا FinTech صنعتی در فضای اقتصادی است و به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که با کاربرد تکنولوژی سعی در کارآمد کردن خدمات مالی در کشور را دارند. شرکت‌های فعال در زمینهٔ فناوری‌های مالی عموماً استارت‌آپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند خودشان را در سیستم‌های مالی جا بیندازند البته قرار نیست این شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی سنتی و قدیمی را از بین ببرند ازاین‌رو همراهی شبکه بانکی به‌جای مقابله در این مسیر می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های روزافزون در حوزه پرداخت تحت قوانین مشخص باشد که هم امکان بهره‌مندی از این فناوری را در مسیری فراهم کند و همچنین شبکه بانکی و مردم نیز از مزایای این فناوری بهره‌مند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.