مدیران عامل بانک‌های جهان چقدر حقوق می‌گیرند؟

حقوق‌های میلیونی دو رقمی در وال‌استریت، تبدیل به یک امر عادی در سال 2015 شده است. بانک‌های اروپایی و البته آمریکایی نشان داده‌اند که حاضرند هر میزان پول نقد لازم است بپردازند تا مدیرهای دلخواه خود را به استخدام دربیاورند.

عصر بانک؛به گزارش بانکداری 24، در ادامه، به بررسی ده مدیرعامل برتر بانک‌های دنیا از لحاظ میزان دریافتی حقوق می‌پردازیم.

 

1. جیمی دایمون/ مدیرعامل و رییس هیئت‌مدیره بانک JPMorgan – میزان کل دریافتی: 27.6 میلیون دلار

 

در مراسم سهام‌داران بانک جی‌پی‌مورگان، بزرگ‌ترین بانک آمریکا از لحاظ دارایی، که در ماه می گذشته در نیواورلئانز برگزار شد، حتی یک نفر هم علیه جیمی دایمون و فعالیت‌های او به عنوان مدیر بانک صحبت و انتقاد نکرد.

 

البته دایمون مانند دیگر مدیران بانک‌ها باید با احتیاط بیشتری نسبت به وقایع صنعت بانک‌داری و مخصوصا با توجه به اتفاقات سیاسی اخیر، قدم بردارد. اما به طور کلی می‌توان گفت که او پس از یک دهه نگه داشتن سکان جی‌پی‌مورگان، توانسته است که با موفقیت کامل به فعالیت خود ادامه دهد.

 

2. لوید بلانکفاین/ مدیر و رییس هیئت‌مدیره گروه Goldman Sachs – میزان کل دریافتی: 23.4 میلیون دلار

 

بلانکفاین که به خاطر سرطان، تا به حال بیش از 600 ساعت شیمی‌درمانی را پشت سر گذاشته است، سابقه ده سال حضور در بانک گلدمن را دارد و با وجود اینکه در تقریبا تمام نقاط جهان، این بانک را به عنوان یکی از بهترین گروه‌های اقتصادی دنیا می‌دانند، اما این موضوع برای او کافی نیست و او می‌خواهد که بانکش را هم‌چنان نسبت به بقیه بانک‌ها، در معرض آسیب کمتری قرار دهد و آن را برای تمام اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی بازار آماده کند.

 

3. بیل وینترز/ مدیرعامل Standard Chartered – میزان کل دریافتی: 22.4 میلیون دلار

 

تخصص در بازارهای درحال رشد به گروه استاندارد چارترد کمک کرد که به نسبت اکثر رقبایشان، با وضعیت بهتری از بحران اقتصادی سال 2008 بیرون بیایند. اما از آن موقع تا به حال، آنها هنوز نتوانسته‌اند به دوران اوج خود برگردند و به همین خاطر، کار توسعه دادن این گروه به گردن بیل وینترز، یکی از مدیران ارشد اجرایی سابق جی‌پی‌مورگان افتاد.

 

او از یک سال پیش که سکان این گروه را به دست گرفت تا به امروز ،مدیران زیادی را جابجا کرده و توانسته است که بالانس اقتصادی این گروه را به بهترین وضع خود در چند سال اخیر برساند.

 

این بانک اگرچه سال گذشته به ضرر رکورد 1.5 میلیون دلار رسیده بود و سهام آن نزدیک به 50 درصد سقوط کرد اما پس از بهار، بالاخره به سوددهی رسیدند و اولین نشانه‌های پیشرفت در آنها دیده شد.

 

4. جیمز گورمن/ مدیرعامل و رییس هیئت‌مدیره Morgan Stanley – میزان کل دریافتی: 21.2 میلیون دلار

 

تلاش‌های مورگان استنلی برای افزایش سود سالیانه خود تا به حال بی‌ثمر بوده است. با این حال، گورمان از سرمایه‌داران و سهام‌داران بانک تقاضا کرد که صبور باشند و به او وقت بدهند تا بتواند کار خود را انجام دهد.

 

پس از گذشت شش ماه، اگرچه گروه مورگان استنلی به سود نسبتا قابل‌توجهی رسید اما هنوز مشکلات فراوانی سر راه گورمن وجود دارد.

 

برنامه این بانک برای بازگشت سرمایه برای سال‌های 2016 و 2017 به ترتیب 9 و 11 درصد است و این در حالی است که متخصصین بانک گفته‌اند که این میزان در هر دو سال، به بیشتر از 6.5 و 7.8 درصد نخواهد رسید.

 

5. تیدجان تیام/ مدیرعامل گروه Credit Suisse – میزان کل دریافتی: 21.1 میلیون دلار

 

سهام‌داران این گروه مطمئن بودند که تیام، بهترین گزینه برای مدیریت است و او با استقبال بسیار گرمی مواجه شد. اما پس از گرفتن چند تصمیم استراتژیک خطرناک و بعضا غلط، او تقریبا تمام حامیانش را از دست داد و با خواست خودش، 40 درصد از پاداشی که برای حقوق آخر سال او در نظر گرفته بودند را پس فرستاد.

 

به طور کلی می‌توان گفت که او عملکرد خوبی در گروه Credit Suisse نداشته و باعث شده که ارزش این گروه بیشتر از 50 درصد سقوط کند.

 

6. جان استامف/ مدیرعامل، رییس هیئت‌مدیره و صاحب گروه Wells Fargo – میزان کل دریافتی: 19.3 میلیون دلار

 

این گروه ساکن فرانسیسکو در بین 6 بانک بزرگ ایالات متحده، بهترین عملکرد را از زمان بحران اقتصادی داشته است. آنها توانسته‌اند که هر سال به میزان سود دو رقمی برسند. آنها البته چند ماه پیش در اقدامی عجیب گفتند که قصد دارند دو منبع اصلی سود خود را قطع کنند.

 

معلوم نیست استامف چه برنامه‌ای برای ولز فارگو دارد. البته چیزی که مشخص است، بالا رفتن ارزش سهام این گروه و علاقه‌مندی روزافزون سرمایه‌داران برای سرمایه‌گذاری در این گروه اقتصادی است.

 

7. مایکل کوربات/ مدیرعامل CitiGroup – میزان کل دریافتی: 16.5 میلیون دلار

 

سیتی‌گروپ هم یکی از بانک‌هایی بود که بعد از بحران اقتصادی سال 2008، نتوانست آن طور که باید و شاید خودش را جمع کند و عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد. البته کوربات اخیرا گفته بود که با وجود اینکه بانک دیگر به آن سودهای کلان گذشته دست پیدا نکرده اما اکنون به بانکی ساده‌تر، کوچک‌تر و ایمن‌تر تبدیل شده است.

 

آنها البته بالاخره باید به فکر سود خود باشند. این بانک از بحران اقتصادی تا به حال، تنها یک بار توانست که میزان ارزش خالص و بازگشت سرمایه خود را به 8 درصد برساند.

 

8. برایان ماینیهان/ مدیرعامل، رییس هیئت‌مدیره و صاحب Bank of America – میزان کل دریافتی: 16.4 میلیون دلار

 

آقای ماینیهان پس از به سود رساندن بانک و بازگرداندن بالانس مالی ثابت، بارها و بارها گفته است که «اکنون بهانه‌ای» برای افزایش سود سالانه بانک وجود ندارد. او گفته که قصد دارد هر چه سریع‌تر، میزان بازگشت سرمایه بانک را به 12 درصد برساند.

 

البته با توجه به اینکه افزایشی در سهام بانک صورت نگرفته و سود آنها نیز با رشد قابل‌توجهی مواجه نشده، بهترین راه ماینیهان برای افزایش ارزش خالص، کم کردن هزینه‌های بانک است.

 

9. سرجیو ارماتی/ مدیرعامل گروه UBS – میزان کل دریافتی: 14.9 میلیون دلار

 

شاید در این لیست، هیچ‌کسی به اندازه ارماتی فداکار و از خود گذشته نباشد. او پس از 5 سال، توانسته که محیط پرتشنجUBS را به فضایی آرام تبدیل کند و میزان سود بانک را هم به عدد قابل‌قبولی برساند.

 

او برای جایگزینی خود، نام چندین نفر را افشا کرده است اما هنوز معلوم نیست که چه زمانی از مدیریت گروه UBS کنار خواهد رفت.

 

10. استوارت گالیور/ مدیرعامل گروه HSBC – میزان کل دریافتی: 11.2 میلیون دلار

 

هیئت‌مدیره بزرگ‌ترین بانک اروپا در اوایل امسال تصمیم گرفت که مرکز اداریش را در انگلستان نگه دارد. آنها در ابتدا ساکن هونگ‌کونگ بودند اما اکنون تمرکزشان را به افزایش سود خود برگردانده‌اند و قصد دارند که رییس هیئت‌مدیره جدیدی نیز معرفی کند.

 

سهام این گروه از زمان معرفی گالیور به عنوان مدیر، بیش از یک سوم سقوط کرده و بانک از رسیدن به چندین هدف اصلی خود بازمانده است. گالیور سال گذشته برنامه جدیدی برای بهبود اوضاع بانک به سهام‌داران ارائه کرد. برنامه‌ای که هنوز نتیجه مشخصی نداشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.