چهار چالش مهم بانکها و شرکتهای پرداخت که با زنجیره بلوک رفع می شود

پتانسیل زنجیره بلوک (Block Chain) بی نهایت است اما فناوری هنوز به بلوغ نرسیده است.

گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛Block Chain  که اصطلاحاً به آن تکنولوژی زنجیره بلوک هم می‌گویند فهرست یا پایگاه داده عمومی از همه تراکنش هایی است که تاکنون انجام پذیرفته اند و فرستاده شده اند. با این فهرست هر کسی می تواند بداند که کدام بیت کوین از آن چه کسی است.

چالش مهم بانکها

موارد استفاده «زنجیره بلوک» یا همان بلاک چین در خدمات  مجازی مالی و پرداخت بی نهایت است اما  این به معنای آن نیست که فناوری پشت  «بیت کوین» به اندازه ای بالغ شده که بتوان آن را به کار گرفته و اجرا کرد.

 

در حال حاضر خدمات مالی  به نقطه اوج منحنی خود رسیده اند اما تا زمانیکه سازمان ها  خود را به سرمایه گذاری در سیستم های قدیمی متعهد نکنند، نمی توان انتظار داشت میان خدمات و فناوری همخوانی ایجاد شود. از جمله   این موارد تمایل به قبول نقش رهبری در اجرای زنجیره بلوک یا بلاکچین است.

 

برای افرادی که  نمی دانند شیوه عملکرد زنجیره بلوک یا بلاکچین چگونه است، باید گفت از آنجا که زنجیره بلوک قابلیت مرتب کردن اطلاعات را دارد و به آسانی می تواند تراکنش ها را احراز هویت کند ، این  خدمت در حقیقت یک  دفترکل حسابرسی برای تراکنش های بیت کوین به حساب می آید که به وسیله بلوک هایی از اطلاعات سازمان یافته به طور خطی و براساس تاریخ مرتب شده است. همچنین این فناوری می تواند چالش های پیش روی سازمان ها از جمله بانک ها و شرکت های پرداخت در  ارائه خدمات مالی  را حل کند.

 

آنچه در زیر می خوانید چهار چالش مهم است که با اجرای زنجیره بلوک (Block Chain) برطرف شده اند:

 

هزینه های بالای تراکنش ها به دلیل  وجود واسطه ها:

بلاکچین  تایید تراکنش را  با توافق عمومی  می زند  به عبارت دیگر هرکس می تواند اطلاعات را تایید کند به این ترتیب نیاز به  فروشنده طرف سوم  هزینه های عملیاتی را از بین می برد. مزایای میانبر زدن هزینه های تراکنشی  سبب می شود  نقل و انتقال و تجارت بین المللی آسانتر انجام شود.  از سوی دیگر یک سیستم دیجیتال فراهم می کند که قابلیت همخوانی با پیشرفت های حوزه پرداخت موبایل را دارد.

 

هزینه های بالای نظارتی برای همخوانی با ملزومات قانونی و نظارتی:

فرایند تایید ، فعالیتی  است که میان چند سیستم کاربری انجام می شود. بلاکچین  نیازمند قوانین دولتی  وهمخوانی کمتر است. هر تراکنش پس از تایید برای دسترسی عموم ثبت و فهرست می شود. به این ترتیب نیازی به نظارت دقیق نیست.

 

سرعت کم تراکنش ها به دلیل کنترل و تایید های چند طرفه:

هم زمان با وجود پیشرفت های متعدد در دنیای دیجیتال، سرعت و میزان سهولت دسترسی  اهمیت بیشتری می یابند. در همین راستا بلاکچین  تراکنش را در نقاط مختلف کنترل نمی کند تا به این ترتیب سرعت کاسته شود. این نقاط کنترل مواردی مانند دریافت تاییدیه از بانک های مختلف است.

 

خطر کلاهبرداری به دلیل ساکن بودن یا عدم شفافیت اطلاعات:

به گزارش عصربانک، بسیاری از افراد نگران حریم خصوصی در  دنیای دیجیتال هستند، به همین دلیل بلاکچین با دسترسی به جزییات اولیه تراکنش در دفترکل حساب  مانند ارزش و مکان انجام تراکنش،از کلاهبرداری جلوگیری می کند. دراین حالت  هیچ گونه اطلاعات شخصی قابل شناسایی  منتقل نمی شود و کاربر ایمن می ماند.

 

زنجیره بلوک بسیاری از ناکارآمدی ها در خدمات مالی را حل می کند اما به تدریج نوآوری فناوری بیشتری ایجاد می کند و خدمات مشتری بهتری را ارائه می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.