گفتگو با مدیرعامل شرکت فناوران توسعه امن ناجی

با وجود تعدد نمایشگاه‌های مختلف در کشور و در زمینه‌های گوناگون اما فقدان یک نمایشگاه تخصصی بین‌المللی که حداقل بتواند با کشورهای حاشیه خلیج فارس رقابت کند، مساله ای است که از چشم هیچ ناظری پنهان نیست.

عصر بانک؛در همین رابطه و کارکردهای نمایشگاه‌های بین‌المللی با مهندس سعید بخشایش مدیرعامل شرکت فناوران توسعه امن ناجی صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

کارکردهای یک نمایشگاه‌های تخصصی  از نظر شما چیست و برگزاری یک نمایشگاه تخصصی فناوری چقدر به توسعه فناوری در کشور می‌تواند کمک کند؟

 

نمایشگاه‌های بازرگانی به عنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی با گرد هم آوردن فروشندگان و خریداران در یک مکان، نمایش مستقیم کالاها و خدمات، کشف و آشکارسازی عناصر موثر خرید، محقق ساختن اهداف فروش و غیر فروش و برجسته نمودن نقاط ضعف و قوت محصولات و خدمات شرکت‌ها، نقش به‌سزایی در بازاریابی محصولات و خدمات شرکت‌ها ایفاء می‌کنند.

نمایشگاه‌های تخصصی می‌توانند کارکردهای گوناگونی داشته باشند، اما شاید بتوان نمایش کالاها و خدمات را مهم‌ترین کارکرد این نمایشگاه‌ها دانست. این موضوع به صاحبان ایده و دانش و فناوری کمک می‌کند تا بتوانند بدون واسطه با مصرف کنندگان نهایی ارتباط برقرار کنند و زمینه توسعه کسب و کار خود را فراهم کنند و هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی خود را کاهش دهند.

کارکرد دیگر نمایشگاه‌های تخصصی ارزیابی دقیق مسئولین از توانمندی شرکت‌ها و مجموعه‌های تخصصی کشور خواهد بود و آنها می‌توانند با رصد سالانه نمایشگاه‌ها میزان تحقق برنامه‌ها و نقاط ضعف و قوت کشور را در حوزه مورد نظر بفهمند.

از بعد اقتصادی نیز نمایشگاه‌های تخصصی می‌توانند با فراهم کردن زمینه جذب سرمایه‌های خارجی به شرکت‌ها و صنایع داخلی کمک کنند تا بتوانند مطابق با آخرین فناوری‌های روز دنیا به نو سازی، جذب سرمایه و انتقال دانش و فناوری اقدام کنند و زمینه صدور خدمات و محصولات خود را فراهم کنند.

این موضوع برای کشور ما که اقتصاد آن همواره به لحاظ کسب درآمدهای ارزی به تولید و صادرات نفت وابسته بوده است، بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به موفقیت سیاست جایگزینی صادرات غیر نفتی برای تامین ارز مورد نیاز کشور و تشویق صنایع داخلی به تولید کالاهای وارداتی و صدور این کالاها به دیگر کشورها بیش از هر زمان دیگری کمک کند. به طور کلی می‌توان نمایشگاه‌های تخصصی را یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به صادرات و انجام فعالیت موثر در تبلیغات و بازاریابی کالاها و خدمات، دانست.

 

یک نمایشگاه بین المللی معتبر به نظر شما باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

 

انتظارات تجارت جهانی از فروشنده کالا چیزی بیش از ارائه محصولی خوب با قیمتی مناسب است و صادر کننده بایستی قابلیت و قدرت ایجاد ارتباط با مصرف کننده و خریدار را داشته باشد و از قالب‌های مختلفی مانند تبلیغات تجاری، تشویق خریداران به خرید، اعزام هیات‌های بازاریاب و شناساندن کالاهای خویش و … استفاده کرده تا موفقیت خویش را تضمین کند. از این رو می‌توان ویژگی‌های زیر را برای یک نمایشگاه بین المللی موفق برشمرد:

 

جلب مشارکت گسترده فعالین داخلی و خارجی

 

فراهم کردن زمینه لازم برای افزایش آگاهی و اطلاعات خریداران داخلی و خارجی از کالاها و خدمات سایر شرکت‌ها و ایجاد نماد و شهرت برای شرکت کنندگان

 

فراهم کردن زمینه افزایش اطلاعات تولید کنندگان و صادرکنندگان کشور از شرایط بازارهای خارجی

 

فراهم کردن زمینه‌های لازم برای توسعه و گسترش صادرات کالا و خدمات (فروش محصولات شرکت کنندگان)

 

فراهم کردن زمینه لازم برای افزایش اطلاعات و دانش فنی و آگاهی‌های شرکت‌کنندگان از استانداردها و قیمت‌های جهانی کالاها و خدمات

 

فراهم کردن امکان انتقال دانش و تکنولوژی

 

ایجاد فضای رقابت سالم برای شرکت کنندگان

 

ارتقاء دانش و آگاهی‌های تخصصی شرکت‌ کنندگان با موضوعات روز دنیا در قالب سمینارها و نشست‌های علمی

 

باتوجه به تجربه حضور شما در  نمایشگاه‌های خارجی مختلف، چه چیزی در این نمایشگاه‌ها توجه شما را به خود جلب کرد؟

 

نمایشگاه‌های خارجی بسته به اینکه کشور میزبان از چه سطحی از دانش و فناوری برخوردار باشد و یا اینکه توان اقتصادی آن کشور در چه سطحی باشد ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما به صورت کلی آن چیزی که در نمایشگاه‌های بزرگ بین المللی قابل ذکر هست را می‌توان نظم در اجرا، تنوع و گستردگی محصولات و خدمات و شیوه‌های جذاب ارائه محصول دانست که به نظر می‌رسد نمایشگاه‌های بین المللی در ایران می‌بایست به این موضوعات توجه بیشتری داشته باشند.

 

اگر بخواهید به طور اجمالی موارد مهمی را که باید در یک نمایشگاه بین‌المللی به آنها توجه کنیم، نام ببرید، به چه مواردی اشاره می‌کنید؟

 

اگر نمایشگاه از کیفیت خوبی برخوردار باشد، حضور عده زیادی افراد متخصص و بهره‌گیری از توان آن‌ها و ارتقاء قابلیت‌های خود، امری حتمی خواهد بود که این امر در مورد نمایشگاه‌های تخصصی بیشتر صدق می‌کند. در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به ویژه نمایشگاه‌های تخصصی، کشور برگزار کننده و یا شرکت کنندگان لازم است برای ارائه تحولات صنعتی، پیشرفت‌های آن و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن ساخت کالا، اقدام به برگزاری سمینار و کنفرانس‌های آموزشی نمایند. بدیهی است که این امر در افزایش سطح اطلاعات تخصصی شرکت کنندگان، کارشناسان و صاحبان صنایع بسیار مفید واقع می‌شود. پس از تشریح شدن ماهیت اصلی محصولات و خدمات در نمایشگاه، به نظر من توجه به چند نکته ضروری است:

مشخص بودن اهداف حضور در نمایشگاه به طور کامل و شفاف

 

تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب از طریق رسانه‌ها برای حضور متخصصین در نمایشگاه و ارائه اطلاعات  کلی  به  بازدیدکنندگان

 

طراحی جذاب و مناسب غرفه‌های نمایشی

 

استفاده از کارشناسان مسلط به زبان‌های رایج دنیا در غرفه‌های نمایشگاهی

 

برقراری ارتباط موثر و مناسب بین غرفه دار و بازدیدکننده

 

دقت در انتخاب صحیح شرکت کنندگان برای حضور در نمایشگاه با انتخاب شرکت‌های معتبر و توانمند متناسب با موضوع نمایشگاه انتخابی که بتوانند با رقبا در بازار هدف به رقابت بپردازند، اطلاعات کافی و مناسب از بازار مورد نظر و چگونگی نفوذ در آن و …

ارزیابی شما  از وضعیت نمایشگاه‌های بین المللی داخلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست و چقدر آنها را متناسب با معیارهای جهانی می‌دانید؟

 

با نگاهی به روند برگزاری نمایشگاه‌های داخلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، به نظر می‌رسد این نمایشگاه‌ها نتوانسته‌اند انتظارات لازم در خصوص بهره‌گیری از دانش و فناوری سایر کشور‌های پیشرفته، سودآوری ارزی، نمایش و معرفی دانش و توان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در سایر بازارهای مصرفی کشورها را برآورده کنند و کمتر حالت بین‌المللی به خود گرفته است.

با توجه به این که در نمایشگاه‌های بین المللی داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات، افراد خارجی به نمایندگی از شرکت‌های ارائه دهنده محصولات و خدمات حضور دارند، ولی بایستی تعاملات خارجی و اقدامات لازم انجام شود تا شرکت‌های خارجی مستقیما در نمایشگاه حضور یابند.

علاوه بر حضور کم رنگ شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های داخلی، حضور بازدیدکنندگان خارجی برای بررسی پتانسیل‌های حضور در بازار ایران، بسیار حائز اهمیت است که بایستی به آن توجه کرد. یکی دیگر از موضوعاتی که در خصوص نمایشگاه‌های داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات مد نظر می‌باشد حضور تعداد کم استارتآپ‌ها و شرکت کنندگان از استان‌های دیگر می‌باشند که با امکان واگذاری تسهیلات ویژه برای استارتآپ‌ها و شرکت‌های نوپا و فراخوان‌های لازم، زمینه حضور پر رنگ‌تر این شرکت‌ها فراهم شود.

با توجه به برگزاری رویدادهای متعدد بین‌المللی در حوزه فناوری‌های صنایع مالی در کشورهای همجوار و سایر نقاط دنیا، به  نظر شما چقدر ضرورت دارد یک نمایشگاه بین المللی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات صنایع مالی در داخل کشور برگزار شود؟

 

در بین کشورهای همسایه، جمهوری اسلامی ایران از لحاظ فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع مالی از وضعیت مناسبی برخوردار است و با توجه به امنیت مناسب کشور، زمینه برای جذب سرمایه، مشارکت و همکاری سرمایه‌گذاران خارجی به خصوص از کشور‌های همسایه کاملا فراهم است و نیز شرکت‌های ایرانی می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های موجود و تکیه بر دانش و مهارت دانشمندان جوان کشور در قالب شرکت‌های دانش بنیان سهم مهمی در بازار‌های منطقه کسب کنند.

نمایشگاه‌های تخصصی نقش به سزایی در ایجاد بازار و معرفی محصولات و خدمات ایرانی به مشتریان خارجی به خصوص در کشورهای منطقه دارد و این موضوع می‌تواند عاملی برای موفقیت و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.

موضوع مهم این است که برگزار کنندگان نمایشگاه می‌بایست اقدامات ویژه‌ای برای تشویق شرکت‌ها و صاحبان سرمایه از کشورهای منطقه را در دستور کار قرار دهند تا بتوان به گسترش بازار در این کشور‌ها اقدام کرد.
 

http://www.itefaba.com/fa

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.