همه مطالبات بانک قوامین دریافت خواهد شد

مدیرعامل بانک قوامین گفت:20درصد از تسهیلاتی که این بانک به ناجا و شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخت کرده به‌صورت ملک با بانک تصفیه خواهد شد.

عصر بانک؛غلامحسن تقی نتاج با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور نمی‌توانیم همه مطالباتمان را به‌صورت نقدی از ناجا دریافت کنیم، افزود: تمام تسهیلات در طرح‌های دارای توجیه، سرمایه‌گذاری شده‌اند و به این جمع‌بندی رسیدیم که مطالبات را از طریق غیر‌نقدی دریافت کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی‌بر اینکه ارزش‌گذاری این املاک چگونه خواهد بود، تصریح کرد: املاک زیر یک میلیارد تومان توسط یک کارشناس، تا 10 میلیارد تومان با دو کارشناس و بالاتر از 10 میلیارد تومان با سه کارشناس ارزیابی خواهد شد. نتاج ادامه داد: ما نسبت به بازپرداخت مطالبات قوامین از ناجا مطمئن هستیم. مدیرعامل بانک قوامین معوقات این بانک را بین 3 تا 4 درصد اعلام کرد و گفت: معوقات بانک قوامین قابل مدیریت و منطقی است و معوقاتی که در بخش دولتی وجود دارد نیز به حیطه وصول در خواهد آمد. مدیرعامل بانک قوامین با تاکید بر اینکه میزان مطالبات معوق باید حدود 3 درصد و حداکثر 5 درصد باشد، گفت: باید توجه داشته باشیم 90 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق اعلام شده، مربوط به ترازنامه بانک‌ها است و ممکن است برخی از بانک‌ها معوقات خود را «جاری‌سازی» کرده باشند.

 

مدیرعامل بانک قوامین به رقم 540 هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به بانک‌ها اشاره کرد و افزود: 140 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی و مابقی آن به اشخاص حقیقی و حقوقی است؛ طلبکاران دولت نیز به نظام بانکی بدهی دارند و درصورتی‌که طلب خود را وصول کنند، بدهی خود به بانک‌ها را خواهند پرداخت. مدیرعامل بانک قوامین با تاکید بر اینکه سقف 10 درصدی ذی‌نفع واحد سهامداری در هیچ بانکی رعایت نشده است، افزود: بانک مرکزی در حال تصمیم‌گیری درباره افزایش سقف ذی‌نفع واحد است که البته پیشنهاد ما بین 25 تا 30 درصد است. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تایید صلاحیت اعضای هیات‌مدیره بانک قوامین، با بیان اینکه اعضای هیات‌مدیره 7 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل هستند، گفت: 4 نفر از این اعضا تایید صلاحیت شده‌اند.

 

مدیرعامل بانک قوامین علت نپرداختن سود سهامداران در دو سال گذشته را ثبت نشدن افزایش سرمایه اعلام کرد. وی افزود: هر لحظه در حال پیگیری هستیم تا 100 درصد سرمایه توسط سهامداران واریز شود. در حال حاضر نیز مجوز بورس اخذ شده و منتظر دریافت مجوز از بانک مرکزی هستیم. نتاج افزود: نظام بانکی سودآور نیست و در حال حاضر فاصله نرخ سود سپرده با سود تسهیلات 3 درصد است و زمانی می‌توانیم با نرخ ١٨ درصدی تسهیلات بانک را اداره کنیم که بتوانیم با نرخ سود سپرده‌های ١٥ درصدی خود را اداره کنیم؛ در حالی که نوع سپرده‌های ما بیش از ٢٠ درصد است.

 

وی قیمت تمام شده پول در بانک قوامین را 25 درصد اعلام کرد که در حال کاهش است. مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به این سوال که با وجود درآمد سرمایه‌گذاری ناشی از بورس در بانک، چرا رقم درآمد نهایی کاهش یافته اظهار کرد: مابه‌‌التفاوت برای سود سپرده‌گذاران بانک اختصاص یافته است. وی میزان منابع بلندمدت بانک را 40‌درصد و منابع کوتاه‌مدت کمتر از یک‌سال را 60 درصد اعلام کرد.

 

وی درباره تاسیس شرکت بیمه تحت نظر این بانک اظهار کرد: اقدامات مقدماتی برای کسب مجوز از مراجع مختلف برای تاسیس این شرکت بیمه که هنوز نام آن مشخص نشده آغاز شده است و به‌دلیل آنکه باید سقف سهام مجاز آورده در شرکت‌های بیمه نیز رعایت شود در حال جلب‌نظر شرکایی به همراه بانک قوامین برای تاسیس این شرکت هستیم. نتاج با بیان اینکه مراحل اخذ مجوز این شرکت در حال پیگیری است، گفت: تامین و تجهیز سرمایه این شرکت بیمه صورت گرفته است. مدیرعامل بانک قوامین درباره تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری اظهار کرد: با همراهی بازار سرمایه مجوزهای لازم برای این صندوق‌ها اخذ شده، اما هنوز اجرایی نشده است.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.