چرا خودبانک یا همان VTM؟!

خود بانک روشی است نوین، جهت برقراری ارتباط تصویری متصدی بانکی با مشتریان و ارائه خدمات بانکداری بصورت 24 ساعته.

عصر بانک؛این روزها در خبرهای بانکی و در سطح شهر محصول جدیدی دیده می شود به نام خود بانک یا VTM که مخفف Video Teller Machine  می شود ، مثل یک شعبه بانکی کوچک است اما از مسئولان بانکی کسی داخل آن نیست، اولین سری این دستگاههای زیبا و همه کاره را شرکت توسن تکنو برای بانک شهر در ایران رونمایی کرد. با استفاده از این دستگاه خدمـات الکترونیکـی از قبیل پاسـخگویی به مشـتریان بانک به صـورت آنلایـن، صـدور آنـی کارت هدیه، واریـز وجـه نقد و ارتباط مسـتمر مشـتریان با کارشناسـان بانـک در اختیار مشتریان قرار گرفته است. مهمتریــن شــاخصه ایــن دســتگاه امــکان احــراز هویــت شــخص اســت، کــه در نتیجــه ایــن امــر بســیاری از سرویســها کــه نیازمنــد ایــن موضــوع اســت را مــی تـوان بـر روی ایـن دسـتگاه ارائـه داد.

 

خودبانک  ، این امکان را فراهم کرده تا متصدی بانکی بدون حضور در بانک با مشتری ها ارتباط برقرار کند و همزمان موقعیتی فراهم می کند تا ساعات کاری متصدیان بانکی ،جهت ارائه سرویس های خدماتی به مشتریان ، بیشتر شود ، مشتری ها نیز تمایل زیادی به این وضعیت خواهند داشت.
طبق آخرین تحقیقات یکی از بانکهای جهانی ، اکثر مشتری ها بین ساعات 6 تا 8 عصر، نیاز بیشتری به بانک دارند.

در گذشته ها ، مشتریان شانس حضور در بانک در این ساعات را نداشتند زیرا شعب بانکی تا فردا صبح تعطیل بود اما امروزه در بخش مرکز تماس های خودبانکها، متصدی حضور دارد تا مشتری را برای استفاده از خودبانک راهنمایی کند. این متصدی، 24 ساعته در خدمت مردم است . آیا میتوانید چنین موقعیتی را تصور کنید؟

 

میزان رضایت مشتریان از خودبانک

در پی تحقیقات انجام شده بانکهای دنیا جهت سنجش میزان رضایت مردم از سیستم خودبانک، نتایج مثبت و خوشایندی به دست آمده است. بررسی مذکور،  8/8 امتیاز از کل 10 امتیاز  را نشان می دهد  و این نتیجه ، بسیار خوب و خوشایند است.

به علت نوع معماری سیستم مرکز تماس خودبانکها ، جهت ارئه خدمات بانکی، بانکها و موسسات مالی می توانند خدمات مختلفی را به مشتری عرضه کنید. شرایطی را تصور کنید که یکی از مشتری ها وارد شعبه شده و از شما درخواست خدمات بسته بیمه را داشته باشد. و متاسفانه کارشناس بیمه در شعبه حضور ندارد ، در این صورت بانک متاسفانه مشتری را از دست می  دهید و یا حداقل جهت برقراری ارتباط به شعبه دیگر ارجاع داده می شود.
تمام این راه حل ها عملی است ، اما برای مشتری چندان خوشایند به نظر نمی آید. در بدترین حالت ، ممکن است حتی به یکی از شعبات رقیب نیز مراجعه کند.

یکی دیگر از فواید خودبانکها، این است که به محض حضور مشتری  شما می توانید درخواست مشتری را  از طریق سیستم خودبانک با یک رابطه تصویری به یک کارشناس بیمه  ارتباط دهید و یا ارتباط تلفنی برقرار کنید.

حسن دیگر این سیستم، آن است که می توانید انبوهی از درخواست های مشتریان را پاسخگو باشید.چرا که کارشناسان زیادی ، امکان برقراری ارتباط تصویری با مشتری را دارند.

حضور دائم و فیزیکی و صدالبته پر هزینه کارشناس در شعب بانک ، اصلا و ابدا نیاز نمی باشد و بدون حضور آن ها میتوان نیاز مشتری را پاسخگو بود و رضایت مشتری را جلب کند.

از دیگر فواید چشمگیر این دستگاه توسعه و به روز رسانی سریع و آسان آن می باشد. همچنین بسیار کم هزینه تر  از سیستم کلاسیک شعب بانکی می باشد.

در سرتاسر دنیا ،برخی شهرها و کشور ها دارای اجاره بهای سنگین هستند،مثل هنگ کنگ ، سنگاپور و موناکو.

کاهش اجاره ماهانه ، یکی از مهمترین فاکتورهای محاسبات TCO (هزینه کلی مالکیت) می باشد.

با استفاده از خودبانک  نه تنها اجاره بها کاهش می یابد که دیگر هزینه ها مثل هزینه های انجام تراکنش، هزینه های  برق ، حقوق پرسنل ، تغییر دکوراسیون و … کاهش می یابد. به این مسئله خوب فکر کنید.

دیگر مزیت و برتری این دستگاه ، انجام تراکنش های بین شعب بانکی است.

در آلمان به چندین مورد  برمیخوریم که شعبه را تعطیل و کلر را لغو کردند و این تصمیم ، مشکلات بسیاری را برای گروه های دیگر به همراه داشته است. بانک ها هم دچار یکسری از مشکلات اعم از، از دست دادن کسب و کار ، از دست دادن شهرت و اعتبار و نام و آوازه شده است.

 

مشکلات مشتری خرد و کلان با شعب بانکی

 

مشتری های جزء در بعضی مناطق دور افتاده باید راه زیادی را برای رسیدن به شعبه خود بپیمایند. در محله های کوچک گاهی به طور کل ، شعبه مورد نظرشان بسته شده و در برخی روستاها اصلا هیچگونه شعبه ای دیده نمی شود و این مساله برای سالمندان بسیار پرزحمت است.

مشتریان کلان بانک نیز هزینه ها و سختی ها و راههای پیچیده ای را  برای رسیدن به منابع مالی مورد نیاز کسب و کار خود می پردازند و این راه پیچیده ، اقتصاد را تضعیف می کند. مطالعات نشان می دهد که تعداد افتتاح شرکت های جدید با وجود تعداد اندک بانک ها ، رو به تنزل می رود. کارمندان بانک نیز ، احتمالا کار و حرفه خود را از دست بدهند.

دستگاه خودبانک می تواند کمکی باشد برای افتتاح شعبه های کوچک بانکی بدون دردسرهای یک شعبه بانکی.

با خود بانک ، شعب بدون متصدی یا با متصدی کمتر در شعب اداره می شوند و بدین ترتیب هزینه ها کاهش می یابد و شعبه نیز حفظ می شود.
بانک های کوچک از خود بانکها  جهت گرفتن اثر انگشت در مناطق روستایی استفاده می کنند و این راهی است برای نفوذ بیشتر بانکهای کوچک و حتی بزرگ در مقابل بازیگران و رقبای بزرگتر! یعنی توسعه بیشتر کیفیت خدمات ، با بودجه کمتر.

چنانچه مشاهده می نمایید راه های بسیاری جهت استفاده از دستگاه خودبانک در اختیار بانکها قرار دارد. شرکت توسن‌تکنو به عنوان یکی از شرکت های مجموعه توسن  و یکی از بازیگران اصلی صنعت پرداخت ایران مجموعه کاملی از محصولات و راهکارهای بانکی را به بانک ها و موسسات مالی و اعتباری عرضه میکند که از جمله مهمترین محصولات سخت افزاری می توان به انواع خود بانک ، خودپرداز، خودپرداز بدون پول نقد و خود دریافت ، دستگاههای کارت خوان و صندوق های فروشگاهی اشاره کرد ،همچنین در بخش نرم افزاری شرکت توسن تکنو نرم افزار خودپرداز یاس و نرم افزار خودبانک را ارائه کرده است و در قسمت نرم افزارهای پرداخت ، سوییچ پذیرندگی سیپا و نرم افزار دستگاههای کارتخوان پارس و نرم افزار پرداخت خرد موبایلی ipay  عرضه شده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.