آمادگی بانک توسعه صادرات برای خریدوفروش ارزمشتریان به‌نرخ آزاد

دکتر صالح آبادی در ارومیه اعلام کرد: تمامی شعب بانک توسعه صادرات ایران آمادگی دارند از اواسط این هفته، نسبت به خرید و فروش ارز مشتریان به نرخ آزاد اقدام کنند.

عصر بانک؛به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در جلسه مشترک با تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان آذربایجان غربی با بیان این مطلب گفت: بخشنامه بانک مرکزی به شعب بانک ابلاغ شده و بر اساس این طرح صادر کنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک بفروشند و یا در بانک سپرده گذاری کنند.

 

• تسهیلات ویژه به بازار روسیه

آقای دکتر علی صالح آبادی در این جلسه از اولویت بازار روسیه برای ارایه خدمات بانکی توسط بانک توسعه صادرات ایران خبر داد و گفت: صادرات به روسیه در این دوره زمانی بهترین فرصت برای صادرکنندگان ایرانی است.

وی افزود: یکی از سیاستهای کشور گسترش مبادلات اقتصادی با روسیه است و با توجه به بهره مندی این کشور از ذخایر ارزی خوب، صادرات به این کشور می تواند نتایج مثبتی برای استان داشته باشد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اضافه کرد: بانک توسعه صادرات ایران به شرکتهایی که با روسیه مبادلات تجاری برقرار کرده و به این کشور صادرات انجام می دهند، خدمات بانکی و تسهیلات ویژه ارایه خواهد کرد.

• اقتصاد مقاومتی، ماموریت اصلی بانک توسعه صادرات

دکتر صالح آبادی، کمک به صادرات، کمک به ارتقای تولید ملی دانست و گفت: نکات کلیدی اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولید داخلی رقابت پذیر صادرات محور تبیین می شود و این همان ماموریت اصلی بانک توسعه صادرات است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی و صادرات محور بودن تولیدات داخلی از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری است خاطرنشان کرد: حمایت از صادرات به ارزآوری و ثبات بازار ارز، کمک کرده و تحقق اقتصاد مقاومتی را موجب می شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بیان کرد: آذربایجان غربی از ظرفیت بالقوه ای بهره مند است و این استان به علت همجواری با کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق، روسیه و حتی آسیای میانه می تواند در زمینه صادرات قدمهای خوبی بردارد.

• خدمات خاص بانک توسعه صادرات

وی در ادامه به مزیت های رقابتی این بانک اشاره کرد و گفت: شرکت های خدمات فنی و مهندسی که در خارج از کشور پروژه ای را در دست اجرا بگیرند می توانند از خدمات "اعتبار خریدار" بانک توسعه صادرات ایران استفاده کنند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اضافه کرد: خدمات "ارزی" این بانک از دیگر مزیت های رقابتی بوده و همچنین 80درصد منابع این بانک ارزی است.

• شرایط تخفیف در نرخ سود تسهیلات بانکی

آقای دکتر صالح آبادی نرخ سود تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران را بین 16 تا 18 درصد اعلام کرد و گفت: نرخ سود تسهیلات اعطایی صادراتی ریالی از محل منابع بانک در قالب عقود غیر مشارکتی و مشارکتی برای تسهیلات سرمایه در گردش پرداختی به مشتریان حداکثر 18 درصد خواهد بود که چنانچه دارای شرایطی باشند تا 2درصد تخفیف هم به آن تعلق می گیرد.

وی در تبیین تخفیف قابل اعمال در سود تسهیلات پرداختی گفت: به عنوان مثال چنانچه تسهیلات گیرندگان دارای شرایطی از جمله صادرکننده نمونه کشوری و یا عضو VIPباشگاه مشتریان این بانک باشند و یا بتوانند ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات ایران با پوشش کامل اصل و سود را ارایه کنند مشمول اعمال تخفیف از نیم درصد تا دو درصد خواهند بود.

• ضرورت افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات

وی افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران را به چهار دلیل یک امر ضروری ارزیابی کرد و گفت: بانک توسعه صادرات در هر استان یک شعبه دارد بنابراین جذب منابع مردمی مانند بانکهای تجاری امکانپذیر نیست.

دکتر صالح آبادی نرخ سود پایین این بانک و حمایت دولت ها از تامین مالی دولتی این نوع بانکها را از دیگر علل ضرورت افزایش سرمایه بانک برشمرد و افزود: حدود 10 سال است که افزایش سرمایه ای بانک توسعه صادرات نداشته است ولی با این وجود دست روی دست نگذاشتیم و سراغ منابع دیگری از جمله منابع صندوق توسعه ملی رفته ایم.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران فعالیت شعبه ارومیه را در استان قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: تنها شعبه این بانک در استان آذربایجان غربی بیش از 3 برابر منابع جذب شده، تسهیلات پرداخت کرده است.

وی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه همه صادرکنندگان کشور بتوانند حداقل از یک خدمت بانک توسعه صادرات ایران بهره مند شوند گفت: با همکاری صادرکنندگان و بانک امید است بتوانیم برای سال جاری به هدف 700 میلیون دلاری برای صادرات آذربایجان غربی دست پیدا کنیم.

در نشست فعالان اقتصادی با مدیرعامل بانک توسعه صادرات، نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم، نادر صفرزاده، معاون توسعه منابع اقتصادی و انسانی استاندار آذربایجان غربی، حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیز حضور داشتند و به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.