پیش‌بینی ارزانی دلار و افزایش قیمت طلا در بازار

اقتصادنیوز به نقل از یک تحلیلگر بازار طلا و ارز نوشت: کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند در صورتی که نرخ بهره انگلستان کاهش پیدا کند نرخ پوند در برابر دلار تضعیف خواهد شد و از طرف دیگر جذبه‌ای برای طلا به وجود خواهد آمد و امکان این وجود دارد که طلا به خاطر این اتفاق مقداری افزایش قیمت را تجربه کند.

عصر بانک؛اخیراً شاهد نوساناتی در نرخ ارز و همچنین قیمت طلا و سکه بوده‌ایم که از نگاه برخی مهمترین دلایل آن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، اما این روند تا چه زمانی ادامه دارد؟ آیا باز هم شاهد افزایش نرخ طلا و سکه و همچنین نرخ ارز خواهیم بود؟ در این خصوص با یک تحلیلگر بازار طلا و ارز به گفت‌وگو پرداختیم.

 

دلار تک‌نرخی چیزی میان نرخ آزاد و دولتی

 

سهراب اشرفی گفت: بالاترین نرخ دلار در تیرماه را در دهم و یازدهم این ماه شاهد بودیم که دلار معادل سه هزار و 542 تومان اعلام شد، همچنین پایین‌ترین قیمت دلار را در 14تیرماه معادل سه هزار و 475 تومان داشتیم و تمامی نوسانات نرخ دلار بین این دو رقم اتفاق افتاد.

 

این تحلیلگر بازار طلا و ارز در ادامه بیان کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این ماه افتاد کاهش نرخ سود بانکی بود، اما کاهش نرخ سود عملاً تاثیری در بازار طلا و ارز ایجاد نکرده و نخواهد کرد.

 

او افزود: اما اتفاق مهمتری که سبب ایجاد افزایش نرخ طلا و ارز شد، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، زیرا در اثر اتفاقی که در انگلیس افتاد، برابری دلار در شاخص جهانی افزایش پیدا کرد و در نتیجه این موضوع در بازار دلار ما نیز اثر گذاشت. به خاطر رفراندوم انگلیس مقداری افزایش قیمت داشتیم، اما بعد از آن باز هم نرخ دلار به روند طبیعی خودش بازگشت و اکنون تقریباً نوسان خیلی جزئی در آن وجود دارد و در حدود سه هزار و 500 تومان معامله می‌شود.

 

اشرفی در ادامه بیان کرد: روز گذشته نرخ دلار روندی نزولی داشت و تا سه هزار و 496 تومان هم پایین آمد و در بالاترین حالت نیز در محدوده 3507 تومان قرار داشت و اینها نوسانات بسیار معمولی است که همیشه وجود دارد.

 

او در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار به چه صورت است؟ گفت: اکنون تصوری در رابطه با افزایش نرخ دلار در بازار وجود ندارد و تصورات بیشتر بر این است که نرخ دلار کاهش داشته باشد. با توجه به اینکه بانک مرکزی بارها قول داده که دلار تک نرخی می‌شود، بنابراین اگر چنین اتفاقی بیفتد احتمالاً قیمت این دلار تک نرخی بین قیمت دلار بازار آزاد و قیمت نرخ رسمی خود بانک مرکزی قرار خواهد داشت.

 

اشرفی در ادامه بیان کرد: بنابر این تصورات احتمال اینکه دلار در حدود 3400 تومان تک نرخی شود وجود دارد، البته تاکنون هیچ نرخی اعلام نشده است، اما به طور کلی می‌توان گفت که به خاطر تمام این فرضیات بازار آزاد هیچ انگیزه‌ای برای افزایش نرخ دلار ندارد.

 

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی انگلیس بر قیمت طلا

 

اشرفی در خصوص نرخ طلا و سکه گفت: دلار یکی از فاکتورهای تعیین قیمت در بازار طلای داخلی ماست، فاکتور دیگری که بسیار مهم است قیمت جهانی طلاست که اخیراً بعد از رفراندوم انگلیس افزایش پیدا کرده و در این چند روز هم به هر حال نوساناتی داشته و به دنبال آن نیز قیمت طلای داخلی نیز بالا و پایین رفته است.

 

او افزود: اما در یکی دو روز گذشته ما شاهد کاهش قیمت طلا بودیم، دلیل آن شاخص‌های اقتصادی در ژاپن و انگلیس بوده که سبب افزایش ارزش سهام در بازار جهانی شده و در نتیجه طلا تحت فشار قرار گرفته و اکنون ارزان‌تر شده است.

 

اشرفی گفت: البته امروز هم قرار است که نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس اعلام شود و با توجه به اینکه طی هفت سال گذشته اولین بار است که بعد از رفراندوم، بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره خود را اعلام می‌کند این قضیه بسیار مهم است.

 

او یادآور شد: کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند در صورتی که نرخ بهره انگلستان امروز کاهش پیدا کند نرخ پوند در برابر دلار تضعیف خواهد شد و از طرف دیگر جذبه‌ای برای طلا ایجاد خواهد شد و امکان این وجود دارد که طلا مقداری افزایش قیمت را به خاطر این اتفاق تجربه کند؛ البته این اتفاق هنوز نیفتاده و تنها تحلیل و پیش‌بینی کارشناسان است و باید تا عصر صبر کنیم و ببینیم که اتفاق می‌افتد یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.