برنامه بانک مسکن در سال جاری انتشار 100 هزار میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن

دکتر بت شکن مدیرعامل بانک مسکن در مراسم رونمایی از طرح فروش اوراق بهادار به پشتوانه تسهیلات رهنی ،از انتشار سه هزار میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن برای نخستین بار در سیستم بانکی کشور خبرداد.

عصر بانک؛ به گزارش روابط عمومی بانک مسکن ،در این مراسم که با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی،راه و شهرسازی،رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس اوراق بهادار در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد،دکتر محمدهاشم بت شکن با بیان این مطلب گفت: این اوراق باسررسید دوساله ونرخ سود 18/5 درصد به فروش می رسد.

 

وی در خصوص انتشار این اوراق افزود:بانک مسکن با همکاری بانک مرکزی،سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان حسابرسی در راستای بند اول ماده 14 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن اقدام به ایجاد بازار رهن ثانویه و انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی و راه اندازی شرکت تامین سرمایه تخصصی حوزه مسکن نمود.

دکتر بت شکن در خصوص اوراق رهنی سه هزارمیلیاردی گفت وثایق دررهن بانک را به ارزش میانگین حدود یک هزار میلیون ریال و متوسط نسبت مبلغ تسهیلات به ارزش وثیقه را حداکثر 20 درصد عنوان و ادامه داد:مطالبات رهنی موضوع انتشار اوراق رهنی مشتمل بر 24قسط از حدود 50 هزار پرونده تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن و با میانگین مبلغ 205 میلیون ریال تسهیلات و یا 144 قسط که بین 105 تا 119 ماه تا سررسید هریک از مطالبات آنها باقی مانده است می باشد.

وی با اشاره به اینکه بانک مسکن بانی این طرح است افزود: نقش ضامن و عامل وصول نیز به عهده بانک مسکن است و نقش پذیره نویسی و بازارگردانی با شرکت تامین سرمایه بانک و عامل فروش نیز شرکت کارگزاری بانک مسکن است.

مدیرعامل بانک مسکن با ابراز امیدواری از اجرای موفق این طرح با همکاری بازار پول وسرمایه برای تجهیز منابع بلندمدت بخش مسکن گفت:برنامه بانک مسکن در سال جاری انتشار 100 هزار میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن است که در این خصوص باهمکاری بانک مرکزی،سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان حسابرسی 10 هزار میلیارد ریال اوراق در فاز دوم عرضه می شود.

بر اساس این گزارش، وی در ادامه با بیان این مطلب که بازار رهن یکی از عناصر اصلی بازارهای مالی دنیاست به بیان نسبت اندازه بازار رهن به تولید ناخالص داخلی به عنوان شاخص اثرگذاری بازار رهن در کشورها ی مختلف پرداخت و این نسبت را در ایران حدود 10درصد عنوان کرد.

دکتر بت شکن تصریح کرد :بلند مدت بودن تسهیلات رهنی به دلیل ماهیت تامین مالی مسکن از یک طرف و کوتاه بودن سررسید غالب سپرده های نظام بانکی از طرف دیگر ریسک عدم تطابق سررسید دارایی ها و بدهی ها را برای بانک های کشور به ارمغان می آورد.

وی در ادامه به بیان عملکرد بانک مسکن در اعطای تسهیلات پرداخت و گفت:بانک مسکن با 122 هزار میلیارد تومان مانده ناخالص تسهیلات بزرگ ترین پرتفوی تسهیلاتی شبکه بانکی و در عین حال با حدود 5/4 میلیون پرونده تسهیلاتی زنده،مردمی ترین پرتفوی تسهیلات و با داشتن نسبت مطالبات غیرجاری زیر 3درصد در بخش مسکن و پوشش وثیقه ملکی سهل البیع مستحکم ترین پرتفوی تسهیلاتی سیستم بانکی را به خود اختصاص داده است.
مدیر عامل بانک مسکن یادآور شد:بانک مسکن به دلیل نوع عقود مبادله ای به ویژه عقد فروش اقساطی مسکن با یک جریان نقدی مستمر و قابل برنامه ریزی شده ناشی از وصول اصل و سود تسهیلات مواجه است که به نوبه خود در سیستم بانکی کشور بی نظیر است.

وی یکی از وظایف ذاتی هر بانک را تقویت ظرفیت تسهیلات دهی آن بانک از طریق تجهیز منابع وخلق اعتبار دانست و خاطر نشان ساخت:انتشار اوراق رهنی به پشتوانه دارایی های محکم و با جریان نقدی با ثبات می تواند سهم به سزایی در نظام تامین مالی مسکن داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.