آثار کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد چیست؟

کارشناسان معتقدند کاهش نرخ سود بانکی باید تابع عرضه و تقاضای بازار باشد و تغییر آن به صورت دستوری و یک شبه به اقتصاد داخلی آسیب وارد می کند.

عصر بانک؛ محمود جامساز کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: معمولا کشورهایی که دارای اقتصاد آزاد و رقابتی هستند نرخ بهره بانکی آنها براساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می شود.

 

وی تصریح کرد: تغییر نرخ سود بانکی به صورت دستوری بر متغیرهای اقتصاد کلان تاثیر نامطلوب می گذاردو علت این امر آن است که تغییر نرخ از فعل و انفعالات عرضه و تقاضا برنخواسته است.

 

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: کاهش نرخ بهره به صورت دستوری و سریع موجب می شود تا سپرده گذاران پول های خود را از حساب های بانکی خارج کنند و بازار غیر متشکل پولی رواج یابد.

 

جامساز تاکید کرد: نرخ سود بانکی باید در فاصله بیشتری از تورم موجود قرار گیرد که البته این مبحث نیازمند ضرورت های دیگری در راستای سیاست های پولی است.

 

** تاثیر تغییر نرخ بهره بانکی در شرکت ها

 

ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با  خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کاهش نرخ سود بانکی را یکی از مهمترین مولفه های موثر بر گردش بین وجوه شرکت ها دانست و اظهار داشت: این بهره مربوط به تسهیلاتی است که شرکت ها از بانک ها دریافت و استفاده کرده اند و با بالا و پایین رفتن نرخ سود ، خروجی سهم سود شرکت ها نیز تغییر می کند.

 

وی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بهره بانکی می تواند موجب جذب سرمایه گذاران بیشتری به بازار پول و سرمایه شود اما در حال حاضر برای مشاهده اثرگذاری این نرخ باید منتظر گذشت زمان باشیم.

 

این کارشناس اقتصادی افزود: با کاهش نرخ سودبانکی اگر مدیریت درستی در بازار سرمایه نشود به دلیل حساسیت های بالای بورس ممکن است جذب سرمایه و نقدینگی،  چندان چشمگیر نباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.