نظارت بانک مرکزی قوتی برای بازوی اعطای تسهیلات

کارشناس اقتصادی گفت: بانکها با کاهش نرخ سود تسهیلات در اعطای آن مقاومت می کنند در همین راستا این موضوع نظارت دقیق بانک مرکزی را می طلبد.

عصر بانک؛ شاهین شایان آرانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی گفت: باید میزان تأثیر کاهش نرخ سود تسهیلات را  با توجه به نرخ تورم را سنجید.

 

وی افزود: کاهش نرخ سود تسهیلات به نفع تولید کننده و صنعتگر می باشد ولی طبیعتاً سود کمتری از قبل را نصیب بانکها می کند در همین راستا باید در این خصوص استانداردسازی صورت گیرد.

 

شایان آرانی در ادامه گفت: به نظر می رسد با کاهش نرخ سود تسهیلات، بانکها در اعطای تسهیلات مقاومت داشته باشند در همین راستا این موضوع نظارت دقیق بانک مرکزی را می طلبد.

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: کاهش نرخ سود تسهیلات قطعاً برای وضعیت کنونی اقتصاد مفید است اما محور اصلی برای تحریک آن نیست چراکه مشکل اساسی اقتصاد کشور میزان نرخ سود نیست و دورنمای اقتصاد با چالش جدی مواجه است.

 

وی در ادامه بیان کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی زمانی موفق خواهد شد که اقتصاد با روند معقولی پیش رود و بازار بصورت متعادل باشد.

 

دارابی تصریح کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی در کنترل تورم و مهار نوسانات نرخ ارز بصورت موفق عمل کرده است ،انتظار می رود تا دولت نیز در زمان مناسب با استفاده از محرکهای رشد برای ضعف سیستم اقتصادی تدابیری را بیندیشد.

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: دولت برای کنترل تورم و نوسانات نرخ ارز از سیاستهای رکودی استفاده نمود اما این سیاستها در یک بازه زمانی اعمال شد که باید بعد از کنترل آنها از سیاستهای انبساطی استفاده نماید تا تحریک رشد را به‌ همراه داشته باشد که متأسفانه تاکنون دولت اقدام خاصی را انجام نداده است.

 

شایان آرانی تأکید کرد: انتظار داریم تا دولت به زودی از سیاستهای انبساطی و محرکهای رشد استفاده نماید و بتواند رشد اقتصادی را کامل نماید که این موضوع نیاز به زمان دارد.

 

وی در پایان گفت: باید فضا را برای رشد و توسعه اقتصادی مهیا کرد در همین راستا می توان با استفاده از کاهش نرخ سود تسهیلات و متوازن کردن، گامهای بلندی را برای اقتصاد کشور برداشت که این موضوع در شرایط فعلی منتفی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.