بانک مرکزی فضای رقابت را برای بانک ها بازکند

تعدد و تکثر بانک ها در کشور این موقعیت را فراهم کرده است که بانک مرکزی فضای رقابت را برای بانک ها بازکند و از مداخلات بی مورد پرهیز کند.

عصر بانک؛ رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره فضای رقابتی در شبکه بانکی کشور گفت:" بانک مرکزی از نهادهای حساس هر کشوری است که اتخاذ سیاست های پولی و ارزی و حفظ ارزش پول ملی و وظایف خطیر دیگر به عهده آن قراردارد بنا بر این در کنار ئظائف رگولاتوری، مسئولیت حفظ محیط کسب و کار و فضای رقابت نیز از جمله اقداماتی است که از بانک مرکزی انتظار می رود در آن اهتمام ویژه داشته باشد".

 

وی ادامه داد:" یکی از کارهایی که بانک مرکزی به عنوان رگولاتور باید انجام دهد نظارت بر سیستم بانکی کشور است البته مشروط بر اینکه مراقبت باشد فضای رقابت در این محیط حساس از کسب و کار دچار محدودیت و خدشه نشود".

 

رئیس شورای رقابت با اشاره به فعالیت مؤسسات اعتباری فاقد مجوز گفت:"متاسفانه وجود این قبیل موسسات که مجوز ندارند و تخلفاتی را مرتکب می شوند، امکان فعالیت روان را به شبکه بانکی نمی دهد اگرچه از تعداد و دامنه اثرگذاری این مؤسسات کاسته شده اما همچنان بر محیط کسب و کار اعتباری و بازار پول کشور اثرگذار هستند".

 

شیوا ادامه داد:" بارها در جلسات متعدد گفته ایم با توجه به اینکه تعداد بانک های ما امروزه به اندازه کافی است و این بانک ها می توانند رقابت سالمی با یکدیگر داشته باشند، بانک مرکزی می تواند و باید سقف و کف خاصی را برای نرخ سود سپرده و تسهیلات در نظر بگیرد تا بانک ها بتوانند در بازه این سقف و کف رقابت کنند. بانک ها باید بتوانند با در نظر گرفتن شرایط، خودشان را نشان دهند که کدام از کدام بهتر هستند. این کیفیت زمانی می تواند ملموس باشد که بانک‌ها بتوانند با یکدیگر رقابت سالم داشته باشند".

 

رئیس شورای رقابت افزود:" در حال حاضر اما این اتفاق نیفتاده است. ما اعتقاد داریم اگر بانک‌ها در فضای سالم با یکدیگر رقابت کنند هم خدمات مطلوب‌تری را به مشتریان ارائه خواهند داد و هم تلاش می کنند کارایی خود را بالا ببرند و نرخ تسهیلات را در رقابت کاهش می دهند تا مشتریان جذب شوند و از طرفی هم ممکن است نرخ سپرده ها را بالا ببرند برای جذب مشتری".

 

وی تأکید کرد:" شورای رقابت از مسئولان بانک مرکزی می خواهد این فضای رقابت را ایجاد کند چرا که در رقابت است که خلاقیت ایجاد می شود کارایی بالا می رود. وقتی کارایی بانک ها بالا رود ما هزینه پول را پایین آورده ایم و می توانیم با آرامش بیشتری فضای کسب و کار بانک ها را نظارت کنیم".

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.