مولفه‌های مهم در فرهنگ کسب‌وکار ایرلند

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد / منبع: kwintessential

عصر بانک؛ جزیره ایرلند سومین جزیره بزرگ اروپا و بیستمین جزیره بزرگ دنیاست که در شمال غربی اروپا قرار دارد و شامل جمهوری ایرلند و ایرلند‌شمالی می‏شود. ایرلند شمالی در شمال جزیره ایرلند و در غرب جزیره بریتانیا به همراه انگلستان، اسکاتلند و ولز کشور «پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی» را تشکیل می‏دهد. اما هفته گذشته با رای مردم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا، ایرلند شمالی نیز از احتمال برگزاری رفراندوم برای جدایی از بریتانیا خبر داده است.

 

احتمال می‏رود با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، ایرلند که سریع‏ترین رشد اقتصادی را در اتحادیه اروپا داشته است با مشکلات متعددی روبه‌رو شود. به‌دلیل نیروی کار ماهر و ارزان ایرلند و همچنین به‌دلیل مالیات‏بندی‏های پایین، ایرلند یکی از بهترین کشورها برای انجام کسب و کار در اتحادیه اروپاست. ایرلندی‏ها در همه‏پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا رای مخالف داده‏اند و این موجب شده است تا جنبش «شین فین» که قدیمی‏ترین حزب فعال ایرلند به شمار می‏آید خواستار برگزاری همه‏پرسی برای تشکیل ایرلند متحد و حذف مرز بین ایرلند و ایرلند شمالی شده است.  آمارها و پژوهش‏های اخیر نشان می‏دهند ایرلند یکی از پرشتاب‏ترین اقتصادها در اروپاست.  در پیش‏بینی‏های 2016 ایرلند در مقایسه با بسیاری از کشورها، سرمایه‏گذاری آمریکایی بیشتری را جذب خواهد کرد و در سال 2016 سریع‏ترین نرخ رشد را در میان اقتصادهای توسعه‌یافته خواهد داشت. در مه 2016 نرخ بیکاری در این کشور 8/ 7 درصد ثبت شده که این میزان در ماه آوریل 9/ 7 و سال گذشته 6/ 9 درصد بوده است که این خود نشان‏دهنده شرایط اقتصادی رو به بهبود ایرلند است.  با پتانسیل بالای اقتصاد ایرلند، ممکن است شماری از کسب و کارهای بین‏المللی از این فرصت برای گسترش حضور بین‏المللی‏شان استفاده کنند. اثر جهانی فرهنگ ایرلندی‏ها یکی از بزرگ‌ترین مزیت‏های رقابتی این کشور است و این کشور به‌عنوان «بازکننده در» عمل کرده و به امنیت مشاغل، تجارت، سرمایه‏گذاری و توریسم کمک می‏کند.

 

مردم ایرلند به دو زبان انگلیسی و ایرلندی صحبت می‏کنند. اما زبان استفاده شده در جلسات رسمی انگلیسی است. در توصیف مردم ایرلند باید گفت که آنها افرادی مودب و تیزهوش هستند. آنها فروتنی و ادب را تقدیر می‏کنند؛ بنابراین زمان ارائه یک پروژه کاری حفظ رفتار آرام و ساده‏ بهترین راه برای متقاعد کردن شرکای بالقوه شماست. گرچه ایرلندی‏ها افرادی سخت‏کوش به‌شمار می‏روند اما همواره به دنبال سبک زندگی با حداقل استرس هستند؛ سبکی که به آنها زمان کافی برای گذراندن وقت با دوستان و خانواده را بدهد. چرا که خانواده برای ایرلندی‏ها بسیار مهم است. ایرلندی‏ها فرهنگ کسب‌وکار بسیار راحتی دارند؛ در این فرهنگ اهمیت بسزایی به دوستی و راحتی دوطرفه داده می‏‏شود. جلسات در این کشور نسبت به سایر بخش‏های اروپا راحت‏تر برگزار می‏شود. لبخند زدن و حفظ تماس چشمی نشانه‏ای از اعتماد و راحتی با افراد حاضر در جلسه است. دست دادن یک مولفه مهم در ملاقات با افراد جدید، در کسب‌وکار، خانواده و دوستان است. دست دادن محکم همراه با تماس چشمی مورد انتظار است.وبسایت Kwintessential در مورد جلسات کسب و کار در ایرلند می‏نویسد: اگر حاضران در جلسه به سرعت از نام کوچک شما استفاده می‏کنند، تعجب نکنید. شما نیز می‏توانید همین کار را بکنید. استفاده از نام کوچک شریک تجاری‏تان می‏تواند حتی راهی برای نشان دادن راحتی و اعتماد شما نسبت به معامله و داد و ستد پیش‏رو باشد.

 

با وجود همه جنبه‏های غیررسمی فرهنگ کسب‌وکار ایرلند، چند جنبه منحصربه‌فرد در فرهنگ کسب‌وکار این کشور وجود دارد که باید به‌خاطر بسپارید. مردم ایرلند و همین‌طور افراد حاضر در کسب‌وکار آن چندان رسمی نیستند؛ آنها نسبت به افراد دیگر حاضر در کسب‌وکار در اروپا و کشورهای غربی دوستانه‏تر برخورد می‏کنند و این دلیلی است که چرا ارتباط با آنها بسیار آسان است. ایرلندی‏ها انتظار رفتاری مودبانه و محتاطانه را از طرف مقابل دارند و به آن احترام می‏گذارند و رفتار پرمدعا و متظاهر طرد خواهد شد. در بسیاری کشورها زبان بدن و حرکات دست و صورت برای اثرگذاری در رفتار مشتری بسیار مهم است اما این مورد در ایرلند صدق نمی‏کند. در ایرلند همه چیز در مورد فن‌بیان شما در سخنرانی، توانایی‏تان برای تغییر معرفی یک کسب و کار به یک حکایت بازگوپذیر است. اینکه چگونه شما می‏توانید در مورد یک موضوع خاص بحث کنید و تا چه حد تیزهوش هستید اهمیت بسزایی دارد.  گرچه ممکن است ایرلندی‏ها به‌عنوان میزبان اندکی دیر به جلسه برسند اما به‌عنوان یک فرد خارجی از شما انتظار می‏رود تا وقت‏شناس باشید. به همین نحو هیچ قانون ثابتی برای تعویض کارت‏های ویزیت مانند بسیاری از ملل آسیایی وجود ندارد. اما همراه داشتن آنها زیرکانه خواهد بود چرا که در صورت ارائه آن از سوی شرکت میزبان شما آمادگی لازم را خواهید داشت.

 

اگر به خانه یک ایرلندی برای صرف غذا دعوت شدید حتما هدیه‏ای کوچک به نشانه قدردانی به همراه داشته باشید. گل یا شکلات گزینه خوبی برای این کار است. برنامه‏ریزی و استراتژی معمولا در کوتاه‏مدت برای ایرلندی‏هایی که نسبت به برنامه‏ریزی بلندمدت تمایل چندانی ندارند، مطرح می‏شود. از لحاظ اجتماعی ایرلندی‏ها ممکن است انسان‏های راحت و مهربانی به نظر بیایند اما در کسب و کار زیرک، دقیق و سرسخت هستند. آنها در مواجهه با بحران‏ها آرامش خود را حفظ و بسیار خلاقانه رفتار می‏کنند. چون اتحادیه‌های تجاری در ایرلند هنوز بسیار تاثیرگذار هستند، دستمزدها اغلب در یک مبنای جمعی مورد مذاکره قرار می‌گیرند و بنابراین دستمزد در صنایع و حوزه‌های مختلف به‌طور گسترده‌ای مشابه است. تفاوت‌های منطقه‌ای در حقوق عموما کوچک‌تر از تفاوت‌های بین بخش‌های یک صنعت است. از آنجا که بهترین بخش‌ها در دستمزد در بخش معدن و صنایع شیمیایی بوده است، اکنون IT و خدمات مالی بالاترین دستمزدها را دریافت می‌کنند؛ گرچه تولید شیمیایی و دارویی هنوز بهترین دستمزدها و پاداش‌ها را دارد.

 

/دنیای اقتصاد 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.