اگزیم بانک ترکیه 400 میلیون دلار خط اعتباری به بانک توسعه صادرات اعطا می کند

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از اعطای 400 میلیون دلار خط اعتباری توسط اگزیم بانک ترکیه به بانک توسعه صادرات خبر داد و گفت: این خط اعتباری برای واردات مواد اولیه کالا و اجرای طرح ها و پروژه ها در کشور است.

عصر بانک؛علی صالح آبادی امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگاراضافه کرد: این خط اعتباری ابتدا 350 میلیون دلار بود که سپس به 400 میلیون دلار افزایش یافت.

 

وی با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمانت بازپرداخت این خط اعتباری را برعهده دارد، گفت: بازپرداخت در زمینه مواد اولیه و کالاها دو ساله است؛ بازپرداخت در مورد خدمات نیز در هفت سال، از زمان آغاز استفاده این خط اعتباری انجام می شود. 

وی ادامه داد: اعطای این خط اعتباری در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه به ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصویب شد و اکنون در حال بررسی هستیم که قرارداد آن را با اگزیم بانک ترکیه امضا کنیم. 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: اکنون مراحل اجرایی اعطای این خط اعتباری را دنبال می کنیم و پیش بینی می شود تا دو سه ماه آینده قرارداد این خط اعتباری امضا شود. 

وی، این خط اعتباری را امکان خوبی برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور دانست و افزود: بانک توسعه صادرات از نخستین بانک های کشور است که از خطوط اعتباری خارجی در شرایط پسابرجام استفاده می کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به جز ترکیه، برای دریافت خط اعتباری با بانک دیگری وارد مذاکره شده اید؟ گفت: بانک توسعه صادرات در گذشته از خطوط اعتباری بانک توسعه اسلامی جده ـ که سهامدار آن هستیم – استفاده کرده است؛ اکنون با این بانک در حال رایزنی هستیم که در شرایط جدید بتوانیم از خطوط اعتباری آن استفاده کنیم. 

صالح آبادی تصریح کرد: در صورت اعطای خط اعتباری توسط بانک توسعه اسلامی جده، از آن برای واردات کالا از عربستان استفاده نمی شود زیرا بانک توسعه اسلامی، بین المللی است و ارتباطی با کشور خاصی ندارد.

وی تاکید کرد که از خطوط اعتباری بانک توسعه اسلامی می توان برای واردات از هر کشور دیگری استفاده کرد.

وی ادامه داد: بانک توسعه صادرات ایران نیز آمادگی دارد به ترکیه خط اعتباری اعطا کند تا صادرکنندگان ایرانی به این کشور کالا صادر کنند؛ البته با مبالغ کمتر، همانطور که پیش از این این خط اعتباری را به روسیه اعطا کردیم. 

وی افزود: در ارتباط با روسیه در حال فراهم کردن مقدماتی هستیم تا صادرکنندگان کالا به روسیه را تامین مالی کنیم و آنها بیشتر به این کشور صادرات داشته باشند.

صالح آبادی به مذاکرات انجام شده با تعدادی از صادرکنندگان کالا به روسیه نیز اشاره کرد و گفت: به آنها اعلام کرده ایم که در ازای ارائه اسناد صادراتی، آمادگی داریم تامین مالی بیشتری برای آنها انجام دهیم. 

وی درباره ایجاد روابط کارگزاری بانک توسعه صادرات در پسابرجام نیز گفت: ما با بانک های مختلفی ارتباطمان را از طریق سوئیفت ایجاد کرده و پیام های لازم را به بانک های مختلف دنیا مخابره کرده ایم و تاکنون با 68 بانک توانسته ایم کانال رمز سوئیفت برقرار کنیم. 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: با بعضی از این بانک ها رابطه کارگزاری برقرار شده و با بقیه نیز در حال مبادله مستندات و مدارک هستیم. 

 

 

/ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.