آغاز روابط بانک‌های ایرانی و اروپایی

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از آغاز فصل جدید روابط بانکی ایران و اروپا و حضور مدیران عامل چند بانک‌ بزرگ اروپایی به کشورمان خبرداد.

عصر بانک؛ علی دیواندری امروز در نشستی خبری از برگزاری اولین همایش تجاری و بانکی ایران- اروپا در تهران در روزهای 15 تا 17 اسفندماه جاری خبرداد و گفت: این همایش در جهت تقویت روابط بانک‌های ایرانی و خارجی با حضور رئیس کل بانک مرکزی ایران، 5 وزیر، رئیس دفتر رئیس جمهور و حضور 60 میهنان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیات، لهستان و روسیه برگزار می شود. 

 

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، اتصال شبکه های بانکی ایران به بانک‌های بین المللی و تامین مالی صادرات را از موضوعات مهم میزگردهای این همایش ذکر کرد و افزود: پیش از تحریم‌ها، با ایتالیا و فرانسه در حوزه های بانکی و صنعت و تجارت ارتباط مناسبی داشتیم. بانکهای بزرگ کشورمان در شهرهای بزرگ آلمان و فرانسه دارای شعبه هستند و از خطوط اعتباری و روابط کارگزاری آنها استفاده می کنند.

 

وی ادامه داد: در سالهای تحریم این روابط محدود شد و بازار تجارت ایران به سمت کشورهای شرق هدایت شد، اما الان اشتیاق از سوی اروپائیان برای بازسازی روابط و آغاز کار با طرف های ایرانی وجود دارد.

 

دیواندری با بیان اینکه دریافت خدمات از شرکت های بزرگ خدمات بانکی دنیا با برقراری مراودات امکانپذیر است، تصریح کرد: در گذشته بانکهای ما از طریق بانکهای واسط به امکاناتی از قبیل ویزا کارت و مستر کارت دسترسی داشتند که الان به دنبال این هستند که به صورت مستقل کار کنند.

 

وی اضافه کرد: سیستم های اتصال به شبکه های بانکی بین المللی از طریق کشورهای چین و ژاپن برای آغاز کار در این زمینه مناسب است، اما بازار آنها در حد مستر کارت و ویزا کارت وسیع نیست. بانکهای ما باید بتوانند به سیستم های فراگیر دنیا متصل شوند.

 

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی درباره اینکه بانکهای ایرانی در شرایط فعلی و با وضعیتی که دارند، فقط با بانکهای درجه سوم اروپایی قادر به همکاری خواهند بود یا اینکه می توانند با بانکهای تراز اول دنیا نیز کار کنند، عنوان کرد: بحث تحریم ها وقفه ای در مراودات بانکهای ایرانی با بانکهای دنیا بوجود آورد و در این مدت بسیاری از مقررات بانکی بین المللی تغییر کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه راه ارتباط با بانک‌های بزرگ دنیا برای بانکهای ایرانی بسته نیست، اظهارداشت: روابط می تواند میان بانکهای ایرانی و دنیا برقرار شود و لازم است که اقداماتی در بحث مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و مسلط شدن به قوانین مربوطه آغاز شود. البته کار با بانکهای کوچکتر زودتر آغاز می شود.

 

دیواندری با تاکید بر اینکه مبارزه با پولشویی با آئین نامه و قانون انجام نمی شود، گفت: روزانه میلیون ها تراکنش بانکی صورت می گیرد و یافتن تراکنش های مشکوک و جنبه شناسایی موارد مشکوک از الزامات است که باید طراحی هایی برای آن صورت گیرد. البته بانکهای کشورمان روزانه موارد مشکوک را گزارش می کنند.

 

وی با اظهارامیدواری نسبت به اینکه قانون مبارزه با پولشویی هر چه رودتر در شورای نگهبان تائید شود و بهانه های نگرانی از سوی بانکهای بین المللی از بین برود، افزود: آنها می دانند که طرف های ایرانی در ایفای تعهدات خود خوش قول هستند.

 

این مقام مسئول در نظام بانکی کشور بیان کرد: بانکها از سال 2018 به سمت بازل 2 باید حرکت کنند و این موضوع پیش بینی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.