کاهش نرخ سود چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

چندی پیش حجت الاسلام حسن روحانی در مجمع سالانه بانک مرکزی بر اصلاح نظام بانکی و کاهش نرخ سود بانکی تاکید کرد و پس از آن شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی را کاهش داد.

عصر بانک؛چندی پیش حجت الاسلام حسن روحانی در مجمع سالانه بانک مرکزی بر اصلاح نظام بانکی و کاهش نرخ سود بانکی تاکید کرد و پس از آن شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی را کاهش داد. 

 
شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های یکساله را به 18 درصد، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای را به 20 درصد و نرخ سود عقود مشارکتی را به 22 درصد کاهش داد.
 
 پیش از این نرخ سود سپرده های یک ساله 20 درصد، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای 21 درصد و نرخ سود عقود مشارکتی 24 درصد بود.  همچنین شورای پول و اعتباری نرخ سود سه ماهه را حداکثر 10 درصد تعیین کرد، اما تصمیمی برای نرخ سود سپرده های روز شمار گرفته نشد.
 
همچنین با تصمیم شورای پول و اعتبار حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانکها و موسسات اعتباری معادل 20 درصد و سقف نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی هنگام عقد قرارداد بین بانکها و موسسات اعتباری و مشتری، معادل 22 درصد تعیین شد.
 
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در همین رابطه با بیان اینکه روند کاهش نرخ تورم ‌اقتضا می کند که نرخ سود بانکی هم به همین ترتیب کاهش یابد، گفت: با این حال برخی اشکالات ساختاری از جمله تنگنای مالی که در نظام بانکی وجود دارد، حجم دارایی های منجمد نظام بانکی و اخلالهایی که موسسات غیر مجاز در بازار ایجاد می کردند، مانع کاهش نرخهای سود سپرده و تسهیلات بانکی متناسب با کاهش نرخ تورم شده بود.
 
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه‌ امیدواریم در آینده نرخهای سود بانکی در دامنه تورم باشد، اظهارداشت:‌ نرخ سود تسهیلات در صورتی قابل قبول است که حداکثر 2 تا 3 درصد بالاتر از نرخ تورم باشد و بیش از آن به هیچ وجه قابل قبول نیست و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مصمم هستند که این شرایط را فراهم کنند.
 
همچنین علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت کاهش نرخ سود بانکی برابر با کاهش نرخ تورم ادامه می‌یابد و به صورت مستمر نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین فقط یک بار شاهد کاهش نرخ سود بانکی نخواهیم بود.
 
اما سوالی که در این شرایط مطرح می شود این است که کاهش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد و مسئولان نظام بانکی با این تصمیم چه هدفی را دنبال می کنند. عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی در پاسخ به این سوال می گوید هدف اصلی سیستم بانکی از کاهش سود سپرده ها،‌ کاهش سود تسهیلات است.
 
به گفته وی برای کاهش سود تسهیلات چاره ای جز کاهش قیمت تمام شده پول در بانک ها نیست و مهمترین رکن برای این منظور کاهش سود سپرده هاست.
 
همتی گفته است با توجه به کاهش شدید تورم در دو سال گذشته، انتظار عمومی بر کاهش نرخ سود سپرده هاست به همین علت وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی در پی یافتن ساز و کارهای لازم برای کاهش واقعی و نه دستوری سود سپرده متناسب با کاهش تورم است برای همین هم این کاهش به صورت تدریجی انجام خواهد شد . 
 
رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی گفته است کاهش سود سپرده ها در میان مدت به نفع سپرده گذاران است زیرا تورم را تثبیت می کند و به رونق اقتصاد و اشتغال کمک می کند.
 
به گفته همتی اکنون بانک ها 90 درصد تأمین مالی را انجام می دهند در حالی که باید بازار سرمایه در این زمینه فعال شود و همچنین از سرمایه ها ی خارجی هم باید استفاده کرد. بانک ها وظیفه تأمین مالی بلند مدت را ندارند و باید برای تأمین مالی کوتاه مدت و سرمایه در گردش و مشاغل خرد وارد شود .
 
 
 
/نامه نیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.