چرا در بازار سهام خودرویی‌ها بیشتر به چشم می‌آیند؟

یک فعال بازار سرمایه معتقد است:با حرکت در چرخ‌های اقتصادی کشور اولین بخشی که اثر مثبت از خود نشان می‌دهد صنعت خودرو و قطعه‌سازی است.

عصر بانک؛حمید گل‌پاشا در این باره توضیح داد: در حال حاضر بازار سهام به دلیل رفع تحریم‌ها هیجانی شده است. از طرفی دیگر خبرها حاکی از آن است که شرکت ایران خودرو قرار است از شرکت پژو غرامت بگیرد و این اقدام بر قطعه‌سازی و زیر مجموعه آن تاثیر می‌گذارد. از طرفی دیگر وقتی چرخه اقتصادی کشور می‌چرخد اولین جایی که اثر مثبت از خود نشان می‌دهد صنعت خودرو و قطعه‌سازی است و با قراردادهایی که ممکن است شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی با شرکت‌های خارجی انعقاد شود تمام این موارد باعث می‌شود بازارسهام به سمت صنعت خودرو و قطعات خودرویی برود.

 

او افزود: بازار سهام در کل مثبت شده و بعید است مابقی صنایع با ارائه گزارش‌های خود در سه ماه گذشته اتفاق مثبتی در آنها افتاده باشد. برای اینکه سرمایه‌گذاران ما از نظر خود صنعت هم حرکت مثبتی نکردند. روند مثبت بازار سهام بر اساس پیش‌بینی‌های مثبت از آینده است. برخی معتقدند وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد و صادرات شرکت‌ها بیشتر و مراودات راحت‌تر می‌شود و هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و راحت‌تر فروش می‌کنند.

گل‌پاشا خاطرنشان کرد: علاوه بر رشد گروه خودرویی علت رشد گروه بانکی هم در خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود مراودات با کشورهای خارجی است. برخی معتقدند بدهی‌هایی برخی بانک‌ها برمی‌گردد و بسته بودن کل سیستم بانکی از بین می‌رود.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: علت رشد گروه پتروشیمی این است که برخی‌ بر این باورند که با رفع تحریم‌ها صادرات بهتر خواهد شد و هزینه واسطه‌ها در صادرات کم‌تر می‌شود. شرکت‌های حمل‌ونقل به خصوص کشتیرانی به دلیل ورود و خروج کالا وضعیت بهتری پیدا می‌کنند اما در حال حاضر اتفاقی در در صنایع ما رخ نداده است.

این کارشناس بازار سهام در ادامه به اقتصادنیوز گفت: صنعت خودرو به واسطه گستردگی و تعداد زیاد قطعه‌سازی و شرکت خودرویی بیشتر از سایر بخش‌های دیگر به چشم می‌آید، خود بازار سرمایه زودتر سراغ شرکت‌هایی می‌رود که سود آوری بیشتری دارد.

گل‌پاشا بیان کرد: با رشد گروه خودرویی تمامی صنایع مثبت شدند. افراد ریسک‌پذیر ابتدا به سراغ صنعت خودرو رفتند و مابقی افراد با احتیاط به سراغ سهم‌های دیگر رفتند. تنها یک بخش از کل بازارسهام می‌تواند حبابی شود، برای اینکه هنوز گزارشی از شرکت‌ها مبنی بر عملکرد مثبت شاهد نبودیم. تمام روند مثبت در شاخص بورس پیش خور  آینده است و امکان دارد از یک جایی به بعد بازار سهام ساکن شود و در جا بزند و به واسطه ارائه گزارش‌های جدید و پیش بینی‌های سال بعد بازار سهام چه با روند مثبت و چه با روند منفی تکانی بخورد. 

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.