همه چیز درباره سوئیفت و حواله های ارزی بانک تجارت

واژه سوئیفت (S.W.I.F.T) برگرفته از کلمات ذیل:Society for World wide Interbank Financial Telecommunication به معنی "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی " می باشد.

عصر بانک؛موسسه سوئیفت در سال 1973 و با حمایت 239 بانک از 15 کشور جهان تاسیس و در کشور بلژیک به ثبت رسیده است که مالکیت آن متعلق به بانکهای عضو می باشد. این موسسه در سال 1977 و با 518 عضو در 22 کشور مختلف جهان عملا به بهره- برداری رسید .با توجه به آخرین اطلاعات دریافتی از سایت سوئیفت در حال حاضر تعداد استفاده کنندگان از سیستم سوئیفت در سراسر دنیا بیش از 9596 کاربر و حجم فعالیت نیز معادل 3.323.951.515 پیام می باشد.

 

سوئیفت با ارائه خدمات متنوع بانکی کلیه نیازهای موسسات مالی سراسر دنیا را در پرداختها – بازراهای مالی – اوراق بهادار و مبادلات مالی پشتیبانی می نماید. از جمله مزایای سوئیفت در مقایسه با دیگر وسایل ارتباطی راه دور ( تلکس – تلفنفاکس) می توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

دسترسی جهانی و 24 ساعته

شبکه سوئیفت در مرزها و مدارات زمانی محدود نیست و دسترسی به هزاران موسسه مالی در هر قاره را براحتی امکان پذیرمی نماید.پیام های سوئیفتی می تواند بطور 24 ساعته و هر روز ارسال و دریافت شود.

طراحی بر اساس رویه های استاندارد

سطح بالای استاندارد در سیستم سوئیفت عمدتا به منظور ارائه یک زبان مشترک برای همه کاربران طراحی شده است.از جمله مزایای این رویه های استاندارد می توان به افزایش بهره وری – کاهش هزینه های عملیاتی و کاهش خطاهای احتمالی اشاره نمود.

سرعت

وقتی فرستنده و گیرنده پیام هر دو در شبکه سوئیفت فعال باشند، (روز کاریشان باشد) انتقال اطلاعات و مبادله پیام فقط چند ثانیه طول می کشد.کلیه مبادلات آنی صورت می گیرد و با بازبینی اطلاعات و تایید سوئیفت که بطور خودکار انجام می شود همراه است.

امنیت

سیستم سوئیفت به منظور ارتقای امنیت مبادله پیامهای مالی بین بانکی (حوالجات-اعتبارات اسنادی – ضمانتنامه و … ) در شبکه مطمئن و غیر قابل دسترسی، طراحی گردیده است.

 

حواله های ارزی صادره

بر اساس دستور پرداخت دریافتی از مشتری و با رعایت مقررات پیشگیری از پولشویی، بانکها مجاز می باشند از محل حساب ارزی مشتری،حواله وارده و یا آورده نقدی آنها نسبت به ارسال حواله ارزی به سایر بانکهای داخلی و یا خارجی اقدام نمایند.

 

حواله های ارزی وارده

دستور پرداختی است که از طرف کارگزاران خارجی و یا داخلی دریافت شده و حسب درخواست مشتری و مقررات جاری می تواند به یکی از طرق زیر مورد استفاده قرار گیرد:

 

پرداخت نقدی وجه حواله به صورت اسکناس( فقط در حواله های ارزی با منشا خارجی)

انتقال وجه حواله به شعب بانکهای خارجی یا داخلی

افتتاح حساب و یا واریز وجه ارزی به حساب مشتری

خرید ارز حواله و پرداخت هم ارز ریالی آن به مشتری

 

درصورت تامین اسکناس جهت افتتاح انواع حسابهای ارزی و یا واریز نقدی به حساب های مفتوحه قبلی، بانک تجارت تقاضای برداشت از حساب را عیناً به ارز دریافتی به مشتریان پرداخت می نماید(حداکثر تا سقف10.000دلار بصورت روزانه).

همچنین صدور حواله از محل حساب های مفتوحه فوق الذکر نیز به حساب های داخل و خارج از کشور با حداقل تعرفه های تعیین شده صورت خواهد پذیرفت .

 

نحوه استفاده از حساب های ارزی

نقل و انتقال از محل حسابهای ارزی و نیز صدور حواله از محل این حسابها به خارج از کشور منعی ندارد.

واریز وجه حواله های ارزی وارده به حسابهای ارزی بلامانع است.

پرداخت اسکناس از محل حساب ارزی و حواله های وارده با منشاء خارجی به ذینفع یا غیر آن حداکثر تا سقف 10.000 دلار به طور روزانه و از محل منابع ارزی بانک بلامانع می باشد.

در صورت درخواست متقاضی، وجوه حسابهای ارزی و حواله های ارزی وارده قابل تسعیر به ریال خواهد بود.

واریز نقدی به حساب ارزی و یا صدورحواله از محل دریافتی نقدی حداکثر تا سقف 10.000(ده هزار) دلار بلامانع است. واریز بیش از سقف مذکور مشروط به رعایت قانون مبارزه با پولشویی و مقررات مربوطه می باشد.

 

تقاضای سفارتخانه ها و نمایندگی های سازمانهای بین المللی از شمول بند فوق مستثنی می باشند.

واریز نقدی توسط صرافی های مجاز به حساب (های) خود مشروط بر آن که کتباً تأیید نمایند که ضوابط خرید ارز به صورت نقدی از مشتریان را رعایت نموده اند ، بدون محدودیت سقف فوق نیز بلامانع است.

انتقالات از محل حسابهای ارزی مفتوحه جهت شرکتهای کشتیرانی، هواپیمایی و سایر موسسات حمل و نقل بین المللی زمینی که تأمین موجودی آنها از محل قراردادهای خدمات حمل کالا و سایر خدمات مربوطه می باشد بلا مانع تلقی می گردد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.