انواع حسابهای سپرده بانک کارآفرین

حساب سپرده بانکی حسابی است که به تقاضای مشتری در بانک افتتاح می شود تا وجوه خود را در آن حساب نزد بانک نگهداری نماید. افتتاح حساب اولین قدم برای برقراری ارتباط بین شما با بانک می باشد.

عصر بانک؛ انواع حسابهای سپرده بانک کارآفرین شامل موارد زیر است:

 

سپرده های سرمایه گذاری، سپرده قرض الحسنه پس انداز و سپرده ی یکساله خاص.

حسابهای سپرده بانکی به دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند

 

حساب های قرض الحسنه

حساب های سرمایه گذاری

حساب های قرض الحسنه

 

حساب قرض الحسنه حسابی است که مشتری از بابت افتتاح آن انتظار دریافت سود ندارد و وجوه خود را بصورت قرض الحسنه به این حساب واریز می کند. در این نوع حساب بین بانک و مشتری رابطه بدهکار و طلبکار(داین و مدیون) حاکم است یعنی بانک به عنوان بدهکار موظف است در هر زمانی که طلبکار (مشتری) درخواست کند، تمام و یا قسمتی از موجودی حساب را بدون هیچ قید و شرطی به وی پرداخت نماید.

 

حسابهای قرض الحسنه به دو دسته تقسیم می شوند

 

الف.قرض الحسنه پس انداز

 

این حساب به درخواست متقاضیانی که دارای شرایط لازم باشند در هر یک از شعب بانک افتتاح می شود. پس از افتتاح حساب دفترچه ای در اختیار صاحب حساب قرار می گیرد که دریافت یا پرداخت می تواند در آن ثبت شود. بمنظور استفاده بهتر از این نوع حساب ، شما می توانید از بانک تقاضای صدور کارت بانک (ATM) نمایید.

 

ب)حساب قرض الحسنه جاری

 

به مانده حساب قرض الحسنه جاری نیز مانند حساب پس انداز قرض الحسنه سودی تعلق نمیگیرد.تفاوت آن با سپرده قرض الحسنه در اینست که به صاحبان حساب جاری دسته چک ارائه می شودو صاحب حساب می تواند با صدور چک تمام و یا قسمتی از موجودی حساب خود را دریافت و یا به دیگری واگذار نماید.

 

برداشت از حساب جاری

 

برداشت از حساب جاری معمولا با صدور چک و به 3 صورت زیر انجام می شود

 

صدور چک در وجه صاحب حساب:

صاحب حساب می تواند چک را در وجه خود صادر کند. خود او باید برای گرفتن وجه چک به بانک مراجعه کند.البته صاحب حساب می تواند چک را با ظهرنویسی و امضا در پشت آن برای وصول به دیگری واگذار نماید.

صدور چک در وجه حامل:

اگر چک در وجه حامل صادر شود با ارائه آن توسط دارنده(هر شخص حقیقی یا حقوقی)،پس از کنترل مندرجات چک و احراز هویت دارنده،وجه آن به وی پرداخت می شود.

صدور چک در وجه شخص معین:

صاحب حساب می تواند چک را در وجه یک شخص معین صادر کند دراینصورت ،آن شخص می تواند یا خود برای گرفتن وجه چک به بانک مراجعه کند و یا با ظهرنویسی و امضا آن را به دیگری واگذار نماید.

نکته:برای وصول چک می توان با واگذاری آن در یکی از شعب بانکها از طریق اتاق پایاپای اسناد بانکی نیز اقدام نمود.

 

حساب های سپرده سرمایه گذاری

 

سپرده سرمایه گذاری سپرده ایست که مشتری با افتتاح آن وجوه خود را به قصد سرمایه گذاری به آن حساب واریز می کند و به بانک وکالت می دهد در هر جایی که تشخیص دهداین وجوه را سرمایه گذاری کرده(پرداخت تسهیلات) و سود حاصل از سرمایه گذاری را پس از کسر حق الوکاله به وی پرداخت نماید. در حسابهای سپرده سرمایه گذاری بین بانک و مشتری رابطه وکیل و موکل حاکم است. یعنی بانک وکیل قانونی صاحب سپرده محسوب می شود.

 

الف)سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت

 

سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت سپرده ایست که مشتری در بانک افتتاح می کند. به مانده این نوع حساب بر اساس ضوابطی که در زیر مشخص می شود سود تعلق میگیرد.به صاحب این حساب دفترچه ای واگذار می شود که دریافت و پرداخت می تواند بوسیله آن صورت گیرد.

 

ب) سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه(6 ماهه) و بلند مدت یک ساله

 

به این نوع حساب نیز بر اساس ضوابطی سود پرداخت می شود. به دارندگان این سپرده ها برگه سپرده واگذار می شود که مشخصات سپرده از جمله مبلغ سپرده، مدت سپرده ،نام و مشخصات صاحب حساب سپرده در آن قید گردیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.