همه چیز درباره eBay بزرگترین حراجی آن لاین جهان

پیر امیدیار نام آشنایی برای کاربران ایرانی است. او که امروزه یکی از ثروتمندترین افراد جهان به شمار می رود موفقیت خود را محصول ایده ای می داند که مناسب و به موقع ساخته و پرداخته شده است.

عصر بانک؛ حراج یک نوع فروش کاملا سنتی و ریشه دار در تاریخ تبادلات بشر به شمار می رود. قیمت گذاری روی کالاها توسط خود مشتریان نه تنها نوعی خرید و فروش دموکراتیک را به ذهن متبادر می کند بلکه باعث رضایتمندی هر دو سوی یک معامله می شود. ورود اینترنت به زندگی روزمره سرشار از ورود بسیاری از قوانین و شیوه های تجاری به این شبکه نیز بود. زمانی که اینترنت هنوز نخستین قدم های خود را در عرصه تجارت و بازرگانی برمی داشت مردی فرانسوی تصمیم گرفت تمام وسایل مستعمل خانه خود را در اینترنت به حراج بگذارد.

 

موفقیت او در این زمینه باعث شد تا این برنامه نویس کامپیوتر روزبه روز ایده فروش و حراج اجناس مستعمل روی اینترنت را قوی تر و پرشاخ و برگ تر کند. با بنیان گذاشتن سایتی اینترنتی تحت عنوان «فروشگاه مجازی» او خیلی زود پی برد که فضای خرید و فروش مجازی قابلیت گسترش بسیار فراوانی دارد به طوری که به سرعت سایت «eBay» را راه اندازی کرد سایتی که به همگان این قدرت را می داد در عین حال که فروشنده هستند خریدار نیز باشند.
سایت «eBay» دیگر خود به طور مستقیم در جریان این معاملات چیزی را عرضه و یا خریداری نمی کرد بلکه برای بسیاری از فروشندگان این فضا را فراهم می کرد که طی مدت زمانی مشخص کالای خود را به حراج بگذارند. در مقابل «eBay» تنها درصدی از سود این معاملات را از آن خود می کرد. هرچند در ابتدا این خرید و فروش از کالاهای معمولی و کم ارزش شروع شد اما به تدریج بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک در اندیشه عرضه محصولات مستعمل و یا حتی نو خود در این سایت شدند و این باعث پیشرفت سریع این حراجی آن لاین شد. طبقه بندی های متعددی که در «eBay» وجود دارد باعث می شود خریدار و یا فروشنده به راحتی به بخش کالای مورد نظر خود مراجعه کند و به ارائه و یا خرید کالا بپردازد. هر چند این سایت با آرزوهای بسیار بزرگی راه اندازی شد اما در 24 ساعت اول راه اندازی هیچ مشتری ای را جلب نکرد اما حالا کار به جایی رسیده که روزانه در حدود 6 میلیون قلم کالای جدید به لیست کالاهای قابل فروش در این سایت اضافه می شود و بیش از 160 میلیون کاربر اینترنتی عضو آن هستند.

● صاحب eBay کیست

پیر امیدیار نام آشنایی برای کاربران ایرانی است. او که امروزه یکی از ثروتمندترین افراد جهان به شمار می رود موفقیت خود را محصول ایده ای می داند که مناسب و به موقع ساخته و پرداخته شده است. امیدیار در سال 1967 از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در پاریس به دنیا آمد اما خیلی زود در سال های نخست کودکی با خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرد. او از کودکی به کار با رایانه و برنامه نویسی آن اشتیاق فراوانی نشان داد به طوری که در سن چهارده سالگی یک برنامه رایانه ای برای کتابخانه مدرسه خود نوشت. او تا پایان سال 1998 صاحب کمپانی ای بود که 750 میلیون دلار حجم معاملات داشت و حالا و براساس آمار سال 2005 او با 441 میلیون دلار سود خالص در سال به دومین فرد ثروتمند زیر چهل سال و بیست ونهمین ثروتمند جهان تبدیل شده است.

گفته می شود که ثروت پیر امیدیار هم اکنون بالغ بر هفت میلیارد دلار است. پیر امیدیار هم مثل بیل گیتس به امور خیریه و فعالیت های اجتماعی علاقه بسیاری دارد. او در جایی گفته بود که تا سال 2020 تمام دارایی خود را صرف امور خیریه می کند. هر چند ایده امیدیار در راه اندازی سایت حراج اینترنتی باعث به وجود آمدن چنین ثروت عظیمی برای خود او شده اما او در واقع فرصت های شغلی بسیار زیادی را نیز برای بسیاری از مردم به وجود آورده است. هم اکنون موضوع حراج کالا و خرید و فروش آن روی اینترنت به صورت یک شغل واقعی درآمده و می توان در سراسر جهان افرادی را یافت که تمام کار و زندگی خود را روی این کار گذاشته اند و از این راه امرار معاش می کنند.

نکته مهمی که در موفقیت سایت eBay و پیر امیدیار وجود دارد این است که او این موفقیت را در ظرف مدت زمان نسبتا کوتاهی 10 سال به دست آورد. این موضوع دقیقا نشان دهنده این است که مدت زمان موفقیت در عرصه اینترنت و فضای دیجیتالی امروز بسیار کاهش یافته و قطعا طی سال های آینده نیز از این بیشتر کاهش خواهد یافت.

بنا به یک افسانه، این سایت به آن دلیل پدید آمد که نامزد آقای امیدیار پم وسلی، می خواست با کسانی که در سرگرمی وی در مورد مبادله بسته های شکلات شرکت Pez سهیم هستند، در ارتباط باشد. این افسانه محصول مجریان روابط عمومی است ولی این مسئله واقعیت دارد که اولین جنس فروخته شده در این سایت، جهت نمای لیزری شکسته آقای امیدیار بود که با وجود این که اساسا بی ارزش بود، ولی 14 دلار فروخته شد. بعد از این شروع حقیر، تحولات بزرگ یکی پس از دیگری از راه رسید. این سایت در فوریه 1996 برای اولین بار از کاربران درصدی از حراج ها را مطالبه کرد و به کسب و کاری واقعی تبدیل شد.

همچنین یک سیستم بازخورد ارائه شد تا خریداران و فروشندگان بتوانند به یکدیگر رتبه بدهند. در ژوئن 1996درآمد ماهیانه این سایت به 10هزار دلار رسید و باعث شد امیدیار کارش را رها و تمام وقتش را صرف این پروژه کند. در سال 1997 این سایت که به تازگی eBay نامیده می شد، یک میلیونیوم حراج خود را برای فروش یک اسباب بازی ساخته شده براساس شخصیتی کارتونی برگزار کرد. مگ وایتمن در سال 1998 به عنوان مدیر اجرایی به این شرکت پیوست. چندی بعد در همان سال این شرکت با یک میلیون کاربر ثبت نام شده، سهامی عام شد. در سال 1999 eBay در بریتانیا و آلمان سایت محلی دایر کرد و توانست بر نقص فنی بزرگی که این سایت را برای 22 ساعت تعطیل کرده بود، فائق آید. در سال 2001 این شرکت از Amazon به عنوان پربیننده ترین سایت تجارت الکترونیکی سبقت گرفت و یک سال بعد سرویس Paypal را که مخصوص پرداخت پول از طریق اینترنت است، خرید، اما در ژاپن با مانع بزرگی مواجه شد و بعد از واگذاری عرضه رقابت به یاهو از آن بازار خارج شد.

● حراج برای خوشبختی

eBay طی دوران فعالیت خود روش های مختلفی را برای بهبود فرآیندهای خرید و فروش تجربه کرده است. یک سال قبل این شرکت سرویس جدیدی را ایجاد کرد که بر مبنای آن کاربران و فروشندگان می توانستند از وب سایت مستقلی برای فروش کالا برخوردار باشند. این سرویس موسوم به Prostores به کسانی که اجناس خود را در این حراجی می فروشند، امکان می دهد صاحب آدرس اینترنتی شوند، ولی فروش های خود را از طریق سیستم این حراجی انجام دهند و از تجربه مدیران فروش آن بهره بگیرند. این کار در واقع تمهیدی برای استفاده بیشتر از فضای مجازی این حراجی بزرگ است و نشان می دهد که eBay قصد دارد از بسیاری از مزایا و امکانات اینترنت برای بالا بردن بهره وری سایت خود استفاده کند.

این امکانات البته پس از آن ارائه شد که eBay تهدید کرده بود کارمزد خرید و فروش کالا روی وب را به شکل بی سابقه ای افزایش خواهد داد. چنین موضوعی باعث اعتراض کاربران شد و به همین دلیل eBay تلاش کرد با افزودن برخی امکانات جدید به جذابیت های سایت خود اضافه کند. این شرکت در سه ماهه منتهی به مارس 2005، از بیش از یک میلیارد دلار فروش، 256 میلیون دلار سود برد که 28 درصد بیشتر از همین رقم در سال 2004 بود. اما به نظر می رسد هسته کسب و کار آن که حراج های اینترنتی است، رونق خود را از دست می دهد و این بدین مفهوم است که این شرکت باید مشتریانی را که از وب سایتش به عنوان ویترینی برای کالاهای دارای قیمت مقطوع استفاده می کنند، راضی نگه دارد.

مایکل دیرینگ مدیر بازاریابی eBay می گوید که بیش از صد هزار نفر از فروشندگان پروپاقرص این حراجی خودشان سایت ندارند و سرویس جدید می کوشد راه اندازی سایت را برای آنها آسان سازد. به گفته او: «این بازار کماکان بنیان کسب و کار ما خواهد بود، ولی ما می دانیم فروشندگان علاقه دارند خریداران را در هرجا بیابند و این سرویس می تواند به آنها کمک کند.» این سرویس که ابتدا فقط به کاربران در آمریکا عرضه شد، ماهیانه نزدیک به هفت دلار هزینه دربر دارد و کاربران بابت هر معامله باید نیم تا یک و نیم درصد ارزش آن را بپردازند.

روزی نیست که در مورد حراج یک جنس عجیب و غریب از سراسر جهان خبری منتشر نشود و طی سال ها این حراجی آن لاین نیز از حراج اشیای عجیب و غریب بی نصیب نبوده است. این موضوع خصوصا از آن جهت مورد توجه قرار می گیرد که سایت اینترنتی برخی محدودیت های فیزیکی را با خود به همراه دارد و بسیاری نیز کوشیده اند برخی چیزهایی که تاکنون روی آنها خرید و فروشی صورت نگرفته و اساسا قیمتی ندارند را نیز در این سایت عرضه کنند. در حدود دو سال قبل به دنبال درگذشت رونالد ریگان رئیس جمهور سابق آمریکا یازده هزار قطعه مختلف از اشیای وی برای حراج روی این سایت قرار گرفت.
با این حال با توجه به حجم بالای اشیای ارائه شده برخی قطعات دروغین و جعلی منصوب به او نیز در این سایت عرضه شد. از جمله اشیایی که در این سایت عرضه شد می توان به دکمه سر دست پیراهن، کلاه کابویی، توپ های گلف، لوازم بیس بال و لوازم دیگر متعلق به ریگان اشاره کرد. در همان زمان در حدود 150 نفر مدعی شدند که دست خط و یا امضایی از رئیس جمهور سابق آمریکا دارند که می خواهند آن را در این حراجی عرضه کنند اما کارشناسان هشدار دادند که ممکن است بسیاری از این گونه ادعاها جعلی باشند. بر اساس تحقیقی که اف بی آی منتشر کرده در مجموع در حدود 50 درصد از دست خط های منصوب به ستارگان ورزشی که در این سایت ارائه می شوند دروغین و قلابی هستند.

این در حالی است که همزمان با اتفاق خاص روی یک شخصیت موضوع حراج اشیا و وسایل مربوط به او بسیار داغ می شود. سه سال قبل نیز بیش از هزار قطعه از لوازم متعلق به صدام حسین در این سایت اینترنتی به معرض نمایش گذشته شد که دفترچه بانکی و چنگال هایی را شامل می شد که از کاخ های تسخیر شده او در زمان جنگ آمریکا و عراق به دست آمد. همچنین تکه هایی از مجسمه صدام در میدان فردوس نیز در میان این اشیا قرار داشت اما صاحبان eBay که همواره مراقب به خطر افتادن حیثیت بازاری خود هستند از فروش این قطعات مجسمه جلوگیری کردند. بسیاری از اشیایی که می توانند کاملا بی ارزش به حساب آیند نیز در مواقع خاص در این حراجی قیمت می یابند. مثلا در زمان حراج قطعات و وسایل مربوط به صدام حسین در eBay چند سکه رایج عراق با تصویر صدام نیز دیده می شد که هر چند در آن زمان در عراق این سکه ها چندان ارزشی نداشت اما روی سایت eBay این سکه های بی ارزش بیش از 200 دلار به فروش رفت. حتی چنگال صدام حسین نیز بیش از 5112 دلار قیمت اولیه گرفت و تصاویری از کاخ نیز که به امضای شخصی او رسیده بود به قیمت 2500 دلار به فروش رفت.

اما موضوع حراج های غیرمعمول در eBay نیز بسیار زبانزد است. چندی پیش یک شهر متروک در کالیفرنیای شمالی در این سایت به قیمت 17 میلیون دلار به فروش رفت و رکوردی عجیب را به جای گذاشت. چنین حراجی ای باعث شد تا فردی با دیدن آن به فکر فروش خانواده خود بیفتد. این مرد که استیو یانگ نام داشت اعضای خانواده خود را روی سایت eBay «جذاب و دوست داشتنی» نامید و قول داد که برنده این حراج می تواند برای همیشه خوشبخت باشد. این مرد حراج را با 5 میلیون دلار آغاز کرد اما مقامات eBay که فروش انسان و یا اعضای بدن را روی این سایت ممنوع کرده اند بلافاصله از ادامه این حراج جلوگیری کردند.

در موردی دیگر یک مجله امضا شده توسط «استیو جابز» مدیر اجرایی و موسس شرکت اپل قیمتی تا 2300 دلار پیدا کرد اما فروشنده که خود را یک کارگر قدیمی اپل معرفی کرده بود حاضر به فروش آن مجله با همین قیمت هم نشد چراکه به گفته او این قیمت خیلی پایین تر از قیمت شایسته این مجله است. او در حالی از فروش مجله خود با این قیمت خودداری کرد که بسیاری از مجلات امضا شده توسط افراد سرشناس قیمتی پایین تر از هزار دلار دارند. فروش یک جمبوجت شخصی به مبلغ 4 میلیون دلار نیز تاکنون بزرگترین حراج این سایت بوده است. این در حالی است که چندی قبل جزیره ای متروک به نام تاچ کلی با مساحت 4 هزار مترمربع در جزایر ویرجین آمریکا تا 45 میلیون دلار قیمت گذاری شد اما سرانجام بدون حصول به توافقی بر سر قیمت به فروش نرفت.

در یکی از جذاب ترین حراج های این سایت توپی که دیوید بکام در بازی با پرتغال در جام ملت های اروپا نتوانست وارد دروازه کند به مبلغ 45 هزار دلار به یک کازینوی اینترنتی فروخته شد. این کازینوی اینترنتی اعلام کرد که با خرید این توپ قصد دارد تا در یکی از استادیوم های انگلستان و با دریافت 10 پوند از هر نفر به آنها اجازه دهد تا کاری را که دیوید بکام نتوانست انجام دهد آنها نیز امتحان کنند.

 

● ریسک بزرگ

هر چند eBay فعالیت خود را از بازار ایالات متحده آغاز کرده است اما مقامات این شرکت هم اکنون به دنبال بازارهای جدیدی هستند تا میزان حراج و در نهایت سود این سایت را بالا ببرند. حضور در بازارهایی چون چین، هند و کره جنوبی از جمله راهکارهایی است که مقامات این سایت طی سال های اخیر به آن توجه ویژه ای نشان داده اند. چندی قبل eBay سهم خود را در یک حراجی اینترنتی در کره جنوبی به میزان قابل توجهی افزایش داد. مقامات eBay در آن زمان گفتند که 325 میلیون دلار 318 میلیون پوند برای افزایش سهم خود از 62 درصد به 86 درصد به یک شرکت کره ای پرداخته اند و قصد دارند سهام باقی مانده این شرکت را نیز خریداری کنند. چنین کاری در واقع حضور قدرتمند eBay در سایر حراجی های اینترنتی و بازارهای جهان را به نمایش می گذاشت. دلیل چنین اقدامی از نگاه مسئولان eBay این بود که کره جنوبی با 12 میلیون کاربر اینترنت بالاترین نرخ نفوذ اینترنت پرسرعت را به خود اختصاص داده بود.

سخنگوی این سایت می گوید که با وجود موقعیت برتر eBay در بسیاری از کشورها، ما در آسیا تحت فشار زیادی از سوی یاهو قرار داریم. ما در چین نبرد شدیدی با این شرکت داریم. دو سال قبل eBay با گران کردن برخی از کارمزدهای خود خشم کاربران را برانگیخت. آمبروس می گوید هدف این بود که برخی از شیوه های محبوب برجسته نمایی آگهی های فروشندگان به دلیل کاربرد مفرط بی ارزش نشود. وی خاطرنشان می کند: «شاید از بیرون به نظر آید که ما داریم زورگویی می کنیم، اما در درازمدت می خواهیم مردم به مدد eBay رشد کنند و سودشان را به حداکثر برسانند. وقتی آنها رشد کنند، ما نیز رشد خواهیم کرد.» eBay در کنار گسترش فیزیکی خود اندیشه های گسترش ارائه کالا را نیز بسط داده است.

از حدود دو سال قبل این سایت سرویس جدیدی را برای خرید موسیقی از اینترنت به بهره برداری رساند. این سایت در حالی این کار را آغاز کرد که پیش از آن به دلیل قانون کپی رایت عملا خرید و فروش موسیقی روی این حراجی ممنوع اعلام شده بود. این طرح آزمایشی ابتدا با همکاری شرکت نرم افزاری Digita River و به صورت محدود به تعداد محدودی از کاربران ارائه شد و سپس در اختیار همگان قرار گرفت. موسیقی به رغم همه جذابیت های آن برای خرید و فروش طی سال ها به دلیل محدودیت هایی چون کپی رایت، سایت های متعدد اینترنتی را با مشکل روبه رو کرده بود و از این رو حضور eBay در این عرصه نوعی ریسک به شمار می آمد.

● هدف فریب کاربران

eBay نیز مثل بسیاری از سایت های اینترنتی دیگر از هجوم سارقان و کلاهبرداران بی نصیب نبوده است. در این میان برخی کارهای روزمره و تعارض فضای دیجیتالی با بازارهای غیرمجازی نیز مشکلاتی را برای این سایت پدید آورده است. درست یک سال قبل در چنین روزهایی هکرها از حفره امنیتی در این سایت به منظور فریب کاربران و سوق دادن آنها به سوی سایتی آلوده استفاده کردند. در این حمله ابتدا ای میل هایی برای کاربران سایت eBay ارسال شده و از آنها خواسته می شد اطلاعات حساب خویش در این سایت را به روز کنند. در این ای میل لینکی قرار گرفته بود که اگر کاربر بر روی آن کلیک می کرد، وب سایت eBay باز شده و از کاربر درخواست می شد که نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کند. هنگامی که در این مرحله کاربران کلمه عبور خود را وارد می کردند، به جای باز شدن صفحه اصلی سایت eBay، هکرها با استفاده از مشکل امنیتی این سایت، کاربران را به سوی وب سایت دیگری هدایت می کردند و نام کاربری و کلمه عبور کاربر را می ربودند.

این نخستین باری نبود که این حراجی آن لاین مورد حمله اینترنتی واقع می شد، پیش از این نیز توسط هکرها به عنوان وسیله ای برای فریب کاربران مورد استفاده قرار گرفته بود، اما در اقدام اخیر، چون صفحه واقعی ویژه برای وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور سایتeBay برای کاربر به نمایش درمی آید، احتمال اعتماد کاربران و فریب خوردن آنها بسیار زیاد بود. فروش بسیاری از اجناس بدلی نیز همواره برای این سایت دردسرساز بوده است. چندی قبل جواهرفروشی Tiffanyصs در آمریکا تلاش کرد از eBay به خاطر فروش نسخه بدلی جواهراتش به دادگاه شکایت کند و خواستار غرامت یک میلیون دلاری برای هر قطعه بدلی شد.

با این حال در چنین مواردی عمدتا eBay به دلیل آنکه چنین حراج هایی را در سایت خود ممنوع کرده از اتهامات مبرا می شود. یکی از متخصصان موسسه تحقیقاتی گارتنر می گوید که دستاورد eBay «توانبخشی به مصرف کنندگان و در وهله بعد کسب و کار است تا بتوانند در بازاری جهانی به شیوه هایی بی سابقه به رقابت بپردازند.» وی به بی بی سی گفته است: «اگر 15 سال پیش می خواستم یک پلاک کمیاب خودرو را بفروشم، ناچار بودم به عتیقه فروشی محل بروم و خدا خدا کنم که بخشی از ارزش آن را به من بدهند. آن موقع بازاری انبوه فرارویم باز نبود.» به جز این مورد، کلاهبرداری ها در این سایت نیز چندان کم و اندک نبوده است. دو سال قبل یک جوان 19ساله اهل کالیفرنیا به علت کلاهبرداری در سایت حراجی eBay به سه سال زندان محکوم شد. کول بارتیمور محکوم به بازپرداخت 20 هزار دلار به قربانیان خود و گذراندن 33 ماه در زندان شد. او قبل از آن تعداد زیادی از اجناس مختلف را در سایت eBay به فروش رساند ولی هیچ چیزی برای خریداران ارسال نکرد.و همچنین درخصوص تلاش برای کلاهبرداری از یک بانک از طریق ترغیب یکی از کارمندان بانک مذکور نیز گناهکار شناخته شد.

او در واقعه یک یک سارق سابقه داری بود که در سن 17سالگی و در حالی که یک دانش آموز دبیرستانی بود توانست یک میلیون دلار از کسانی که فکر می کردند می توانند به حرف های وی برای شرط بندی در مسابقات ورزشی اعتماد کنند، به دست آورده بود. در آن مقطع مقامات امنیتی توانستند 900 هزار دلار از این مبلغ را از وی پس بگیرند. اوایل امسال نیز یک مرد رومانیایی که از فعالیت های بخش تجاری شرکت eBay رضایت چندانی نداشت، به دنبال ارسال یک پست الکترونیکی تهدیدآمیز به دو تن از مدیران ارشد این فروشگاه بزرگ مجازی به 5 ماه زندان محکوم شد. «فلورین هورکیانو» که هم اکنون ساکن آمریکا است و در ایالت نیویورک به سر می برد، علاوه بر حکم یاد شده به مدت 5 ماه به صورت الکترونیکی زیر نظر مقامات مسئول قرار خواهد گرفت و در طول این زمان اجازه ورود به پایگاه اینترنتی eBay را نخواهد داشت. «هورکیانو» که مهارت های فراوانی در زمینه برنامه نویسی دارد، پس از ارسال دو پست الکترونیکی تهدیدآمیز به «مگ ویتمن» و «پیر امیدیار» سرمایه گذار و مدیرعامل بزرگترین فروشگاه آن لاین دنیا در ماه مه سال 2005 میلادی متهم شناخته شد.

این مرد که مهندس مکانیک است در سال های گذشته موجب شده بود تا هزاران رومانیایی به سمت پایگاه اینترنتی eBay روی آورده و در آن به خرید و فروش بپردازند. زمانی که این مرد در دادگاه محلی سن جونز آمریکا متهم شناخته شد ادعا کرد که پیشتر با صرف هزاران دلار و برگزاری کلاس های آموزشی در کشور رومانی، به هموطنان خود نحوه خرید و فروش در پایگاه اینترنتی eBay را آموزش می داده است اما مقامات eBay حاضر به جبران زحمات وی نشده اند. رویاهای eBay به دنبال موفقیت های بی شمار و ثروت کلان پایان نیافته است. اخیرا این شرکت اعلام کرده که امکانات جدیدی را به سایت مزایده آن لاین خود اضافه می کند که شامل سایت مخصوص بلاگرها و همچنین Wiki است که به کاربران این سایت امکان تبادل اطلاعات را با یکدیگر می دهد. خدمات Wiki شرکت eBay با آدرس اینترنتی http://www. eBaywiki. com همانند خدمات wiki استاندارد ارائه می شود و به کاربران امکان تبادل نظر و مشاوره در موضوعات مورد علاقه را می دهد.

کاربران در این خدمات می توانند تجربیات خود را به اعضای جدید انتقال دهند و همچنین نقطه نظرات و عقاید و آرا خود را در اختیار دیگران قرار دهند. خدمات بلاگ شرکت eBay با آدرس اینترنتی http://blogs.eBay.com نیز علاوه بر اینکه به فروشندگان امکان تبادل اطلاعات و تجربیات را با یکدیگر می دهد، آنها را قادر به معرفی محصولات خود از طریق این خدمات می کند. چندی پیش هیات مدیره eBay اعلام کرده اند که این شرکت خدمات جدیدی ویژه آگهی دهندگان آن لاین با نام AdContext را ارائه خواهد داد. این خدمات شبیه خدمات AdSense گوگل است که برای جذب آگهی های تبلیغاتی ارائه می شود.

همچنین eBay اعلام کرده است که خدمات انتقال صدا از طریق اینترنت VoIP را به منظور گفت وگوی فروشندگان با خریداران اجناس مزایده ای به وب سایت خود اضافه خواهد کرد. با وجود موفقیت ها وضعیت این سایت در مقایسه با رقبای قدرتمند آن در آینده چندان واضح نیست. وقتی در مقابل شما رقیبی مثل گوگل باشد هر سایتی حتی eBay هم باید نگران باشد. مقامات eBay همین هفته قبل اعلام کردند فروشندگانی که عضو این شرکت هستند نباید از سرویس پرداخت آن لاین گوگل استفاده کنند. آنها این کار را به این دلیل انجام دادند که سرویس پرداخت آن لاین گوگل به عنوان رقیب جدی سرویس پرداخت آن لاین PAYPAL که وابسته به eBay است محسوب می شود و طی ماه های اخیر در حال جذب مشتریان eBay برای پرداخت پول بود.

گوگل با ساده کردن سیستم حراج اینترنتی توانسته توجه زیادی را در این بازار به سمت خود جلب کند در حالی که مقامات eBay از ذکر چنین دلایلی طفره می روند و می گویند که سرویس پرداخت آن لاین گوگل امنیت کافی برای مشتریان ندارد.

رسیدن به جایگاه شرکت eBay کار آسانی نبوده است آنچه این سایت انجام داده طی 10 سال کمک به توسعه تجارت الکترونیکی روی اینترنت بوده و در کنار این تلاش توانسته ثروت مناسبی را نیز برای خود دست و پا کند. eBay خوب می داند که موفقیت در گذشته دلیل بر موفقیت در آینده نیست و چنین است که در آخرین مصاحبه پیر امیدیار نیز رگه هایی از بیم و هراس از آینده نامعلوم بزرگترین حراجی اینترنتی جهان دیده می شود.

 

علی پرند

روزنامه شرق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.