برگزاری کارگاه توسط شرکت خدمات انفورماتیک در همایش ملی مراکز داده

دبیر اولین همایش ملی مراکز داده، زیرساخت و سرویس ها با اعلام برگزاری این همایش در روزهای 12 تا 14 تیرماه جاری در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، گفت: چالش های این حوزه در این همایش بررسی و راهکارهایی برای حل مشکلات ارائه می شود.

عصر بانک؛دکتر غلامرضا محمدخانی روز چهارشنبه در خصوص اهداف برگزاری این همایش به حبرنگار ایرنا گفت: سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بازوی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دارنده اولین مرکز داده علمی کشور با وظیفه خدمات دهی به دانشگاه ها است که متولی شبکه علمی کشور و یکی از ارکان شبکه ملی اطلاعات نیز به شمار می رود.

 

وی با بیان اینکه مراکز داده نقش مهمی در شبکه ملی اطلاعات (یک شبکه فراگیر مستقل داخلی) ایفا می کنند، افزود: سازمان پژوهش های علمی و صنعتی در راستای توافق خود با سازمان فناوری اطلاعات ایران و با توجه به مشکلات و چالش های صنعت مراکز داده در ایران همچون سوددهی و بازدهی پایین، تصمیم به برگزاری این همایش ملی گرفت.

محمدخانی ادامه داد: این همایش در محورهای زیرساخت، سرویس و استراتژی برگزار می شود و همه مسائل مربوط به دیتاسنتر اعم از فنی، زیرساختی، سرویس ها و مقررات در این همایش بررسی خواهد شد.

کارشناس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در مورد وضعیت ایران در زمینه مراکز داده گفت: از نظر سخت افزاری و زیرساختی نسبت به دیگر کشورها وضع بدی نداریم، ولی از نظر تداوم کسب و کار، ضوابط و مقررات مشکلات زیادی وجود دارد.

محمدخانی ابراز امیدواری کرد که با توجه به جایگاه سازمان پژوهش ها در وزارت علوم در خصوص سیاست گذاری در حوزه فناوری و توافق نامه با سازمان فناوری اطلاعات، خروجی این همایش بحث ساماندهی به قوانین، مقررات و ضوابط مرتبط باشد.

 

برنامه های جانبی همایش

محمدخانی درخصوص برنامه های جانبی این همایش گفت: 20 کارگاه آموزشی، نمایشگاه و چند نشست تخصصی در حاشیه این همایش برگزار می شود؛ برای نشست های تخصصی با دفتر پژوهش های مجلس شورای اسلامی رایزنی هایی شده تا افراد موثر و تصمیم گیرنده برای بررسی چالش های مراکز داده ها در این نشست ها حضور یابند.

دبیر اولین همایش ملی مراکز داده، زیرساخت ها و سرویس ها ادامه داد: همچنین نشست تخصصی امنیت مراکز داده با همکاری انجمن رمز ایران برگزار خواهد شد.

وی گفت: یکی از مشکلات بیشتر مراکز دیتاسنتر، نحوه ارزیابی آنها است، اینکه چه مجوزهایی داشته باشند یا بحث های حقوقی چطور حل شود؛ بنابراین این موارد در نشست های تخصصی با حضور افراد صاحب نظر بررسی و چاره اندیشی می شود.

محمدخانی ادامه داد: قسمتی از همایش نیز شامل مقالات است که بیشتر به بحث های فنی، مهندسی و صنعت می پردازد؛ به همین منظور از حدود 50 مقاله ارسال شده به دبیرخانه، 20 عنوان در طول برگزاری همایش ارائه می شود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و شبکه علمی کشور گفت: هشت شرکت در همایش 20 کارگاه تخصصی برگزار می کنند؛ شرکت هواوی چین و شرکت آلمانی سن کلاستر همچنین شرکت های داخلی مانند خدمات انفورماتیک و شرکت آریا همراه، پژوهشگاه دانش های بنیادی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت ناواکو و شرکت دانش بنیان پویش داده نوین نیز از مجریان کارگاه های تخصصی هستند و در مجموع حدود 500 نفر برای شرکت در کارگاه ها ثبت نام کرده اند.

 

 تشکیل دبیرخانه دائمی برای همایش

وی گفت: دبیرخانه همایش به دبیرخانه دائمی تبدیل شده تا بتوان در پی برگزاری همایش و ادامه این مسیر انجمن صنفی مراکز داده را ایجاد کرد. البته در کشور مراکز دیتاسنتر تا حدی متولی دارند و حتی مجوزهایی صرفا برای اموری خاص از طرف سازمان فناوری اطلاعات ارائه می شود؛ با وجود این، هنوز مشکلات زیادی وجود دارد مثلا مراکز دیتاسنتر در ایران هنوز برای پهنای باند هزینه پرداخت می کنند.

اولین همایش ملی مراکز داده، زیرساخت و سرویس ها با هدف شناسایی و پاسخگویی به نیازها و چالش های حوزه های درگیر با فناوری اطلاعات و مراکز داده در قالب امور مشاوره، طراحی، یکپارچه سازی، اجرا، خدمات، نگهداری و ارزیابی توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و با حمایت و تایید سیولیکا برگزار می شود. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.