لزوم تجهیز مراکز داده کشور به دیتاسنترهای سیار تا سال 2020

دیتاسنترهای سیار گزینه ای مطلوب برای حفاظت از اطلاعات سازمان ها است.

عصر بانک؛شرکت نارین تک فرتاک متشکل از تیمی متخصص در زمینه علوم انفورماتیک، مخابرات، نرم افزار، الکترونیک و مکانیک با شناخت نیازهای اتوماسیون بانکی در زمینه خدمات مشاوره، طراحی و تولید فعالیت میکند.

 

دریافت مجوز تولید دستگاههای اتوماتیک بانکی (خودپرداز) از وزارت صنایع در سال 87  ، اولین طراح و تولید کننده کیوسک سیار ATM  ویژه معلولین و سالمندان با طراحی منحصر به فرد، اولین طراح و تولید کننده باجه و خودپرداز سیار تحت عنوان تجاری 724 نارین با ویژگیهای منحصر به فرد به شماره ثبت صنعتی 5208 طراح و تولید کننده کیوسک ثابت ATM و طراح و تولید کننده کاور خودپرداز سالنی” Enclosure”   از جمله فعالیتهای این شرکت است.

خودپرداز سیار، کیوسک سیار و ثابت خودپرداز، کاور دستگاه خودپرداز سالنی، خودرو پول رسان، خودرو سیار SNG صدا و سیما، شعبه سیار و کانتینر دیتاسنتر ماژولار از جمله مهمترین محصولات این شرکت میباشد که به بهانه طراحی و تولید کانتینر دیتاسنتر ماژولار با مدیرعامل این شرکت به گفت وگو نشستیم.

مهندس فرهاد رحیمی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت نارین تک فرتاک متولد 1353 و متخصص اتوماسیون بانکی است. او فعالیتش در این حوزه را از سال 1374 آغاز کرده و شروع فعالیتش از شرکت خدمات انفورماتیک بوده است. در ادامه گفت وگو با مهندس فرهاد رحیمی را بخوانیـد:

 

به عنوان سوال نخست، کمی در مورد تاریخچه تاسیس شرکت نارین تک فرتاک بفرمایید.

از سال 1374 که بنده در شرکت خدمات انفورماتیک بودم و این شرکت مجری طرح اتوماسیون بانکی کشور بود در این شرکت اتفاقات زیادی افتاد و تجربیات خوبی کسب کردیم. هنوز به طور رسمی در آن زمان ATM و سیستم اتوماسیون بانکی وجود نداشت و کانال های ارتباطی به صورت آنلاین نبودند. سال 1387 من از مجموعه شرکت خدمات انفورماتیک جدا شدم و در آن مقطع شرکت پردازش اطلاعات رادیان را تاسیس کردیم که این شرکت با هدف تولید و ارائه سرویس ها و خدمات بانکی ایجاد شد و در نهایت نیز در سال 1389 اقدام به تاسیس شرکت نارین تک فرتاک کردیم.

 

 هدفتان از تشکیل شرکت نارین تک فرتاک چه بود و چه محصولاتی را تولید کردید؟

این شرکت در تولید ابزارهای سلف سرویس بانکی برای ارائه سرویس بانک در خارج از شعبه اقدام کرد و اولین محصول ما خودپرداز سیار 724 نارین بود که مورد توجه و استقبال بانک ها نیز قرار گرفت؛ چون این محصول با کیفیت بسیار بالا طراحی شده و با پشتیبانی این شرکت توانست جای خود را باز کند، تا به امروز نیز حدود 83 درصد از سهم بازار در خصوص خودپردازهای سیار در کل کشور به این شرکت اختصاص دارد.

 

در مورد دیگر تولیدات و محصولات شرکت لطفا توضیحاتی ارائه دهید.

یکی دیگر از محصولات شرکت، کاور خودپرداز و کیوسک های ثابت ATM بود و برای یک سری از بانک ها به صورت انحصاری محصولاتی تولید کردیم، همچنین کیوسک سیار خودپرداز ویژه جانبازان و معلولان نیز تولید کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت که در حال حاضر بانک هایی مثل بانک ملی، بانک انصار، بانک آینده، بانک مسکن و دیگر بانک ها از آن استفاده می کنند. سپس وارد حوزه کاربری سازی در خصوص تجهیز و تغییر کاربری خودروهای ویژه حمل پول شدیم و توانستیم رتبه A  از انجمن کاربری سازان ( وزارت صنعت، معدن و تجارت) را دریافت کنیم و در این راستا از دوسال گذشته تولیدات انبوه ما به بازار ارائه شده است. اما از حدود یک سال و نیم گذشته تیم R&Dما بر روی دیتاسنتر کانتینری ماژولار اقدام به بررسی کرد و سپس تیم طراحی و فنی مهندسی به طراحی و نمونه سازی اولیه این محصول پرداخت که در نهایت در حال حاضر عملیاتی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. نکته مهم این است که تولید این محصول پس از بررسی نقاط ضعف و قوت نمونه های مشابه صورت گرفت.

قابلیت های مهم محصول جدیدتان یعنی دیتاسنتر کانتینری ماژولار چیست و ویژگی هایی که آن را از نمونه  های دیگر منحصر به فرد می کند چه مواردی است؟

با توجه به اینکه دیتاسنترهای کانتینری به صورت ثابت 20 و 40 فوتی تولید می شد، برای یک سری از سازمان ها که از فضاهای محدودی برخوردار بودند قابل استفاده نبود به همین دلیل ما اقدام به تولید دیتاسنتر از نوع کانتینری ماژولاری کردیم که قابلیت منحصر به فردی داشته و نمونه مشابهی نیز ندارد. با توجه به بررسی های صورت گرفته این دیتاسنترها در دنیا نمونه نسل 2 هستند که نسل یک از زیرساخت آب استفاده می کنند اما در نسل دوم ازCOOLING FREE- استفاده شد که مصرف انرژی را نیز بهینه کرد و بهره بری را نیز بالا برد.

در مورد قابلیت های ویژه این محصول توضیحاتی تکمیلی بفرمایید و در عین حال با توجه به اینکه ماژولار بودن این محصول در دنیا نمونه مشابهی ندارد در رابطه با این فاکتور نیز توضیح بفرمایید.

تابلو برق ماژولار از جمله قابلیت های منحصر به فرد این محصول است که در هنگام بروز اشکال در کلیدهای اصلی و فرعی نیاز به خاموش کردن تجهیزات نداشته و کلیدها در حالت آنلاین قابل تعویض هستند. در عین حال این تابلو برق بر اساس TIR4 طراحی شده که از دو منبع برق شهری و دو دیزل ژنراتور برخوردار است. همچنین UPS این محصول به صورت ماژولار طراحی شده که بسته به نیاز بهره بردار در داخل دیتاسنتر نسبت به افزایش UPS اقدام می شود که این موضوع مصرف انرژی را نیز کاهش می دهد.

با توجه به ویژگی ماژولار بودن این کانتینر در صورتی که بهره بردار در زمان آینده نیاز به توسعه دیتاسنترمذکور داشته باشد این امکان برایش وجود دارد و از آنجایی که قابل مونتاژ است در محل هایی که امکان جابه جایی به صورت یکجا وجود نداشته باشد می توان با قابلیت ماژولاری آن، این مشکل را نیز حل کرد.

این دیتاسنترها در دنیا به عنوان دیتاسنترهای خاموش مطرح بودند که کلیه تجهیزات داخلی و زیرساخت از طریق نرم افزار BMS قابل کنترل بود و نیازی به حضور سوپروایزر در محل ندارند و تجهیزات نرم افزاری نیز از طریق شبکه از مرکز کنترل می شود. کانال ارتباطی نیز یکی از اصول مهم برای این محصولات است که سه نوع کانال ارتباطی برای آن در نظر گرفته شده است؛ اولین کانال ارتباطی، ارتباط ماهواره ای، دومین کانال خطوط MPLS شرکت مخابرات و پس از آن فیبر نوری است که امیدواریم با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت بتوانیم در محل های مورد نیاز از این کانال های ارتباطی استفاده کنیم.

با توسعه این محصول تعداد رک های داخل دیتاسنتر افزایش یافته و مورد بهره برداری قرار می گیرد. لازم به توضیح است با توجه به اینکه پروسه از طراحی تا تولید این محصول توسط خودمان انجام می شود، طراحی آن منطبق با نیاز بهره برداران بوده، بنابراین مورد توجه مشتریان قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.