اصل شاد بودن و بهره‌وری در محیط کار

اگر شما می‌خواهید بهتر و بیشتر کار کنید، باید پاره‌ای از ملاحظات را مدنظر داشته باشید؛ مثلا باید برنامه‌ریزی مدون و مشخصی برای کارتان داشته باشید. اولویت‌ها را رعایت کنید و بدانید چه کاری را در چه مرحله‌ای انجام دهید. تا وقتی از کاری که می‌کنید لذت نبرید و آن را دوست نداشته باشید، کاری از پیش نخواهید برد.

عصر بانک؛این روز‌ها، لیزا از کارش دل خوشی ندارد. هر روز صبح او با تشویش و نگرانی فراوان درباره کار‌هایی که باید در محیط کاری‌اش انجام دهد، از خواب برمی‌خیزد و هر روز عصر در حالی‌که به کار‌هایی که باید انجام می‌داده نرسیده، به خانه بازمی‌گردد. او یک مهندس 35 ساله است که به‌عنوان مدیر پروژه در یک شرکت فناوری اطلاعات دانمارکی کار می‌کند. روز به روز که کسب‌وکار شرکت لیزا رونق می‌گیرد، این احساس در او به وجود می‌آید که باید سریع‌تر بدود و بهتر فعالیت کند تا از قافله عقب نماند.

 

علاوه‌بر این، بسیاری از همکاران لیزا از او می‌خواهند تا در مورد پروژه‌هایشان به آنها کمک فکری کند. تمام این دل‌مشغولی‌ها موجب شد لیزا تصمیم بگیرد درباره عوامل و ابزار‌های گوناگون افزایش بهره‌وری دست به تحقیق بزند. او دریافت که بخش عمده عوامل تاثیر‌گذار بر بهره‌وری را به حد کفایت رعایت کرده است: او می‌تواند کار‌هایی را که تصمیم‌ به انجام آنها گرفته، به خوبی به مرحله اجرا درآورد و زمان‌بندی و اولویت‌بندی او هم در سطح مطلوبی قرار دارد. اما باز هم کار‌های زیادی بر سر لیزا ریخته و او را خسته می‌کند، در حالی‌که لیزا مطمئن است که بهره‌وری و کار‌آیی او بسیار بالاتر و مطلوب‌تر می‌تواند باشد. لیزا پس از مدتی دریافت که عامل اصلی خسته شدن و نگرانی‌های او از آنجا ریشه می‌گیرد که از یکسری کار‌هایی که می‌کند، متنفر است. او متوجه شد که عامل اصلی تشویش و خستگی‌اش در محل کار به فعالیت‌هایی چون پیگیری پیشرفت کار، به‌ روز کردن آمار، گزارش‌نویسی و غیره که او نسبت به آنها هیچ علاقه‌ای نداشته و ندارد، مربوط می‌شود.

 

لیزا این مساله را با رئیس شرکت در میان گذاشت و رئیس موافقت کرد این دسته از فعالیت‌ها را به فرد دیگری واگذار کند و لیزا فقط کار‌هایی را که به آنها علاقه دارد، انجام دهد. پس از این اقدام بود که لیزا احساس شادی و راحتی فوق‌العاده‌ای در محل کارش کرد و بهره‌وری و کارآیی او چندین برابر شد. هم اکنون او با انرژی فوق‌العاده‌ای با دیگران ارتباط برقرار می‌کند و بر توان نوآوری و ایده‌پردازی او تا حد قابل توجهی افزوده شده است. حالا او به جای استرس و نگرانی در مورد کارش، کاملا مثبت‌اندیش و خوش‌بین است و از کارش لذت می‌برد، چرا که در محیط کار، شاد و سرزنده است و فعالیت‌های بیشتری را در زمان کمتر و با کیفیت بالاتری انجام می‌دهد.

 

اگر شما می‌خواهید بهتر و بیشتر کار کنید، باید پاره‌ای از ملاحظات را مدنظر داشته باشید؛ مثلا باید برنامه‌ریزی مدون و مشخصی برای کارتان داشته باشید. اولویت‌ها را رعایت کنید و بدانید چه کاری را در چه مرحله‌ای انجام دهید. تا وقتی از کاری که می‌کنید لذت نبرید و آن را دوست نداشته باشید، کاری از پیش نخواهید برد. مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عامل برای افزایش بهره‌وری بیش از هرچیز دیگری، شاد بودن در محل کار است. بدون توجه به اصل شاد بودن در محل کار، سایر ترفند‌های مرتبط با ارتقای بهره‌وری آنچنان که باید، مفید و تاثیر‌گذار نخواهند بود.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.