داستان موفقیت و احیای مجدد شرکت لگو

توسعه و احیای مجدد شرکت لگو، یکی از مشهورترین داستان‏ های دنیای کسب ‏وکار قرن حاضر است. لگو در سال 2004 میلادی قربانی گسترش بیش از اندازه و تضعیف برند شده و تا آستانه ورشکستگی پیش رفت، تا اینکه Jørgen Knudstorp، به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد. او که یک استاد دانشگاه و مشاوری 35 ساله بود به سرعت به عنوان فردی که مهم‎ترین نقش را در احیای کسب‏ وکار لگو داشت، به شهرت رسید.

عصر بانک؛ر مصاحبه ‏ای که در آخرین روزهای مدیریت شرکت لگو و همزمان با 48 سالگی‎اش انجام شده است او موفقیت کنونی شرکت تحت امر خود را مدیون تلاش‏های همکاران و اعتماد مشتریان لگو می‏داند.

 

گفت‏وگو با شما برای ما تجربه‏ای فوق ‏العاده است. شب گذشته با برادرم در استرالیا مکالمه‏ ای داشتم. او 58 ساله است. به من گفت که جعبه لگویی را که 50 سال پیش با آن بازی می‏کردیم هنوز هم در اتاق زیر شیروانی خود دارد و تصمیم دارد زمانی را برای بازی با نوه‏ های خود اختصاص دهد. آیا این سطح از وفاداری عادی است؟

 

بله، این موضوعی کاملا عادی است. البته هر قطعه ‏ای از لگو که در سال‏های 1958 ساخته شده است با تمامی قطعات لگویی که در سراسر جهان وجود دارند، سازگار است و در حال حاضر سالانه 70 میلیون قطعه جدید تولید می‏شود.

 

شرکت شما در طول دهه گذشته رشد بی‌سابقه ‏ای را تجربه کرده است. از نظر شما چه اقداماتی زمینه ‏ساز چنین توسعه ‏ای بوده ‏اند؟

 

اولین و مهم‏ترین نکته این است که شرکت ما در بازه ‏ای به‌دلیل گرایش‌های متمایز به شدت در حال تقلا بود. بنابراین تمرکز، محوریت و هر قابلیت مرتبط با این محوریت را از دست داده بود. اما آیا این تنها نکته‏ ای بود که منجر به توسعه لگو شد؟ می‏توان گفت چندین نکته دیگر هم در این موضوع دخیل بود، از قبیل تولید قطعاتی منحصربه‌فرد که به بهترین وجه ممکن در کنار هم قرار می‏گیرند و به راحت‏ترین شکل ممکن از هم جدا می‏شوند و ایجاد همان شکل از وفاداری که در آغاز گفت ‏وگو از آن صحبت شد.

 

درحالی‌که مسیر پیشرفت را طی می‏کردید ابزارهای دیجیتال و گوشی‏ های هوشمند تلفن همراه ظهور پیدا کرده‏اند. چطور توانسته ‏اید قطعات لگو را با این فناوری‏ های جدید آشتی دهید؟

 

این موضوعی چندان جدید نیست و دهه‏ های متمادی در جریان بوده است. در دهه 1990، بازی‏های ویدئویی بازار اسباب بازی‎های سنتی را با چالش روبه‌رو کرد. از نظر ما، این یکی از راه‏های درگیر کردن کودکان است. ما با شرکای خود در حال تولید و ساخت بازی‏های ویدئویی هستیم و در واقع مقام دوم بزرگ‌ترین نام تجاری مورد توجه خانواده‌های دارای فرزند را از آن خود کرده ‏ایم. فیلم ‏ها و سریال‏ های تلویزیونی متعددی تولید کرده‏ ایم و در اینترنت و یوتیوب نیز فعالیت موفقی داشته‏ایم.

 

به باور شخصی من، بخش آسیای کسب‏ وکار شما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای لگو برخوردار است. آیا تمایز عمده‏ای برای بازاریابی و معرفی محصولات لگو در این کشورها وجود دارد؟

 

ما در حال عرضه یک نام تجاری بدون مرز و بسیار جهانی هستیم. شما با قرار دادن قطعات لگو در اختیار کودکان چینی، آفریقای جنوبی، آمریکایی یا آلمانی یک ایده واحد را به آنها عرضه می‏کنید. خلاقیت از ابعاد و ذاتی هر انسانی است، تمایل به ساختن هر چیزی هم همین‌طور. ساختن چیزی که از آن خود شماست حسی لذت‌بخش است. حس غرور و افتخار. احساس رضایت درونی؛ حسی که در تمامی فرهنگ‏ های سراسر جهان مشترک است.

 

بهتر است کمی به جنبه ‏های سازمانی بپردازیم. درحالی‌که پله‎های رشد را طی می‏کردید چگونه با پیچیدگی‏ های بی‏امان سازمانی کنار آمدید؟ چگونه فرآیندهای بوروکراسی را کم‌رنگ‏تر کردید؟

 

ما سعی کرده‏ایم برای غلبه بر این موضوع، از سازماندهی به روش‏های غیرمعمول استفاده کنیم. یک ساختار تقریبا مدور داریم. به جای داشتن یک کمیته اجرایی عادی، من به صورت ماهانه با 29 تن از معاونان ارشد دیدار دارم. ساختار مدیریت مسطح که اجازه می‏دهد به‌عنوان یک مدیرعامل در جزئی‏ترین بخش‏های کسب ‏وکار نظارت داشته باشم. مسلما گرد آوردن 25 مدیر در یک اتاق یا تبادل نظر از طریق ویدئو کنفرانس، کار زمانبری است، اما اگر واقعا توان مدیریت مواد و فرآیندهای تولید را داشته باشید، در رسیدن به مزایای رقابتی سرعت بی‎نظیری خواهید داشت.

 

در مصاحبه‏ های پیشین خود از اهمیت فرهنگ‏ سازی سخن گفته ‏اید. از نظر شما مهم‏ترین مولفه ‏های ایجاد یک فرهنگ خوب چیست؟ نفوذ به فرهنگ‏ های سراسر جهان چطور برای شرکت لگو امکان‌پذیر بوده است؟

 

مالکان نام تجاری لگو، به عنوان یک کسب‏ وکار خانوادگی، همواره به ماهیت کسب ‏وکار ما در خصوص خدمت به کودکان توجه ویژه‏ای داشته ‏اند. ما به عنوان لگو اینجا هستیم تا بهترین خدمت‏رسانی را به کودکان انجام دهیم. ما به دنبال تبدیل شدن به یک نام تجاری بدون جایگزین برای کودکان هستیم. ما واقعا می‏خواهیم در مقام نخست آرزوها و موضوع هر آنچه آنان عاشقانه از آن حرف می‏زنند، باشیم. بنابراین به دنبال روش ‏های ایجاد ارزش برای مشتریان و تامین ‏کنندگان خود هستیم.

 

جمله جالبی به‌کار بردید و می‏خواهم مطمئن شوم که آن را به خوبی درک کرده ‏ام. چطور در فرهنگی که به شدت وابسته به عملکرد سازمانی است، فعالیت می‏کنید؟

 

فرهنگی که سعی در ایجاد آن دارم فرهنگی است که براساس آن هر سال هنگامی که یکی دیگر از رکوردهای لگو را جشن می‏گیریم در جمع همکاران می‏گویم: «از شما بابت انجام هر آنچه هرگز از شما نخواسته بودم، سپاسگزارم.» من تمایلی به کنترل کارکنان ندارم. من به دنبال ایجاد زمینه هستم. به دنبال ایجاد شفافیت فرهنگی و انتخاب‏ های استراتژیک هستم و در نهایت از اعضای سازمان می‏خواهم مرا شگفت‌زده کنند.

 

یکی از مهم‏ترین چالش‏هایی که لگو با آن روبه‌رو است، چیست؟

 

لگو شاهد برخی بازارهای در حال ظهور با عمری کوتاه است. همچنین سیاست‌هایی که امروزه شاهد آنها هستیم بسیار غیر قابل پیش ‏بینی هستند. به نظر گرایشی جدید نسبت به حمایت از تولیدات داخلی در سراسر جهان در حال شکل ‏گیری است که برای شرکت‌هایی مثل لگو که از منافع باز شدن مرزها و موافقت‌نامه‏ های تجاری و تجارت جهانی بهره‌برداری‌های بسیاری کرده ‏اند، چالش مهمی است. ما تولیدکننده محصولاتی با دوام هستیم، چیزی که مردم سال‏ها آن را نگه می‏دارند اما همزمان محصولی تولید می‎کنیم که از نفت ساخته می‏شود، پس باید به فکر اثرات زیست محیطی فعالیت ‏های خود باشیم و نقشی پاسخگو و مسوولیت ‏پذیر در این زمینه ایفا کنیم.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.