هفت کاربرد جدید بیومتریک در پرداخت‌

از شناسایی رگ مچ دست تا تشخیص چهره، عنبیه و عکس سلفی، همه فناوری های جدید، برای احراز هویت کاربران روش های پرداخت است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ احراز هویت بیومتریک چندی است بر سر زبان‌ها افتاده است و شرکت‌ها هر روز کاربری‌های تازه‌ای برای آن در پرداخت‌ها و تجارت می‌یابند. در ادامه با  برخی از این دستاوردها آشنا می شوید:

 

ورود با بیوواچ

هدف بیوواچ Biowatch احراز هویت یک مرحله ای برای خدمات متعدد است و از شناسایی رگ مچ دست برای بررسی رگ‌های فرد استفاده می‌کند و تصویر آن را با نمونه از قبل ثبت شده مقایسه می‌نماید. نتیجه این روند به کاربر می‌گوید که هویت او تایید شده و سپس به کاربر می‌گوید که گیره مچ‌بند را ببندد. زمانی که گیره بسته شده است، فناوری این شرکت بر گیره نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که بسته مانده است.

بیوواچ از دو سال پیش که رونمایی شد، با اقبال عمومی روبرو شده است. این فناوری اخیراً برنده یک رقابت رده‌بندی شد و 2/1 میلیون دلار جایزه گرفت و به خاطر پیروزی در رقابت توسعه‌دهنده ویزا در کنگره جهانی موبایل در سال جاری 35 هزار دلار دریافت کرد. این رقابت موجب دیده شدن و شهرت بیش‌ازپیش این فناوری تازه‌کار شده است.

تشخیص چهره و سامسونگ پی

گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی اس-8 از ترکیبی از ویژگی‌های بیومتریک از جمله تشخیص چهره برای تایید هویت کاربران سامسونگ پی استفاده می‌کند. بنا بر اعلام بلومبرگ، پیش از رونمایی این سامانه که بر پایه اثرانگشت و تشخیص عنبیه است، با برخی بانک‌ها مشورت شده است. در مطلب یادشده آمده است در ابزارهای پیشین سامسونگ از تشخیص چهره برای گشودن قفل گوشی استفاده می‌شد اما هرگز این سیستم برای کاربردهای مالی استفاده نشده بود.

 

تشخیص عنبیه

استفاده سامسونگ از ویژگی‌های بیومتریک در اس-8 بازگرداندن فناوری‌ای است که ناگهان با آخرین نسل تلفن‌ها از بازار خارج شد. گوشی هوشمند نوت-7 که به سبب خطر آتش گرفتن به واسطه معیوب بودن باطری‌های آن از بازار جمع شد، از فناوری تشخیص عنبیه رونمایی کرد که هویت کاربران را وقتی به گوشی خیره می‌شدند تایید می‌کرد. اگر آن‌طور که گزارش شده، تشخیص عنبیه بار دیگر در گوشی اس-8 ظاهر شود، برای سامسونگ فرصتی است که ثابت کند این فناوری برای پرداخت‌ها و دیگر کاربردها سودمند است.

 

سفارش خرده‌فروشان

شرکت امنیتی هایپر Hypr مستقر در نیویورک که در سال 2014 تأسیس شد، به خرده‌فروشان این اجازه را می‌دهد که انتخاب کنند از چه ویژگی‌هایی برای تایید استفاده شود و چه تعداد ویژگی در یک مرتبه مورد استفاده قرار بگیرد. برای نمونه یک خرده‌فروش ممکن است مشتریان را ملزم کند با اثرانگشت برای یک خرید 50 دلاری و با چهره برای یک خرید هزار دلاری و با ترکیبی از چند ویژگی بیومتریک برای خریدهای با مبالغ بالاتر هویت خود را تایید کنند.

بوجان سیمیک مدیر فناوری این شرکت اعلام کرد هایپر هیچ یک از الگوریتم‌های امنیتی خود را نمی‌نویسد و تنها چارچوب امنیتی را می‌نویسد.

او توضیح داد: «ما تمام مسئولیت را از حیث امنیت و رمزنگاری داده‌های بیومتریک و کلیدهای توکنیزاسیون ارائه می‌دهیم، ویژگی‌های بیومتریک اصلی را انتخاب می‌نماییم و آن‌ها را در یک چارچوب قرار می‌دهیم. بر این اساس اگر شما یک خرده‌فروش باشید و قصد داشته باشید با پنج نوع ویژگی بیومتریک مختلف کار کنید، مجبور نیستید برای انجام این کار با شش کمپانی مختلف همکاری داشته باشید.»

 

ارتقای پرداخت فرد به فرد P2P

اواخر سال 2015 که ارلی ورانینگ (Early Warning) شرکت ClearXchange را خریداری کرد که بعدها نام آن را به زلا تغییر داد، بانک‌هایی که شبکه پرداخت‌های P2P را تشکیل می‌دادند از این اقدام استقبال کردند زیرا این کار فناوری‌های متعدد تشخیص کلاه‌برداری ارلی وارنینگ را به کار می گرفت.

سال گذشته ارلی وارنینگ و شرکت امنیتی نودیتا NuData که تأمین‌کننده فناوری بیومتریک رفتاری است یک ائتلاف استراتژیک تشکیل دادند تا از تراکنش‌های مالی بدون وقفه بانک‌ها پشتیبانی کنند.

فناوری نودیتا بر ویژگی‌های بیومتریک رفتاری متمرکز است؛ پلتفرم شرکت نودیتکت NuDetecet هنگام بررسی یک تراکنش، نقاط تماس خاصی را مانند ورود به حساب کاربردی، ایجاد حساب کاربردی، تجدید رمز عبور، بررسی نهایی و پرداخت صورت‌حساب‌ها ذخیره می‌کند.

 

فقط ویژگی‌های بیومتریک

سیستم‌های تایید هویت جدید مانند تشخیص اثرانگشت اغلب در صورت بروز خطا، مثلاً اگر اسکنر قادر به خواندن اثرانگشت خیس نباشد، به رمز عبور روی می‌آورند. کمپانی ویزا Visa قصد دارد این وضعیت را تغییر دهد و کلاً رمز عبور را از این روند حذف نماید.

ویزا با همکاری بیوکانکت BioConnect شرکت تولیدکننده پلتفرم تشخیص هویت بیومتریک، سامانه تایید مفهومی را توسعه داده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهد از میان اشکال مختلف تایید هویت بیومتریک، یکی را برگزینند. برای نمونه کاربری که انگشت‌هایش خیس است می‌تواند از میکروفن تلفن خود برای تایید صدای خود استفاده نماید و کلاً صفحه‌کلید را کنار بگذارد.

 

پرداخت با عکس سلفی

تایید هویت مسترکارد که عموماً سلفی پی (Selfie Pay) نامیده می‌شود، در اثر اقبال عمومی به سیستم تایید هویت آنلاین سه‌بعدی، رونق می‌گیرد.

فعالیت جدید مسترکارت حول امنیت سه‌بعدی جانشین سیستم‌های قدیمی مبتنی بر رمز عبور تشخیص چهره است. گرچه این سیستم بر صفحات بررسی نهایی فروشندگان پدیدار می‌شود، اما در نهایت کاربر است که تصمیم می‌گیرد از کدام روش تایید هویت استفاده کند و چه زمانی آن را کنار بگذارد.

اسم مستعار سلفی پی از روند استفاده از دوربین داخلی تلفن همراه برای اسکن چهره کاربر در مرحله بررسی نهایی نشات می‌گیرد. برای احراز هویت نیز می‌تواند از کاربر درخواست اثرانگشت کند یا یک رمز عبور یک بار مصرف برای او ارسال کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.