از پیله امن خود بیرون بزنید و شغل دلخواهتان را آغاز کنید

بعد از سال‏ها پژوهش و مربیگری افراد در زمینه تغییر شغل، به تعدادی راهکار کاربردی دست یافته‏ام که در ادامه آنها را با شما در میان می‏گذارم:

عصر بانک؛ویژگی خوشایندی که شغل‏ها در قرن بیست و یکم دارند آن است که این شما هستید که تصمیم می‏گیرید چه کاری را انجام بدهید و اگر کاری را که انجام می‏دهید دوست ندارید، می‏توانید شغل‏تان را تغییر بدهید. این ویژگی مشاغل امروزی در عین حال که به فرد آزادی عمل می‏دهد، ترسناک و گیج‏کننده نیز هست. بعد از سال‏ها پژوهش و مربیگری افراد در زمینه تغییر شغل، به تعدادی راهکار کاربردی دست یافته‏ام که در ادامه آنها را با شما در میان می‏گذارم:

 

1) مسیری را دنبال کنید که به‌طور توامان به آن علاقه دارید و از آن انرژی می‏گیرید: این اساسی‏ترین بخش راهبرد شغلی شما است. انرژی و علاقه همانند ستاره شمالی که راهنمای دریانوردان بودند، می‏توانند مسیر شغلی درست را به شما نشان بدهند. توجه به اینکه به چه کاری دلبستگی دارید و با انجام آن نیرو می‏گیرید و چه چیزی توانایی‏های ذهنی شما را در موقعیت‏های مختلف بیدار می‏کند راهی برای بالندگی و رسیدن به خویشتن حقیقی‏تان است.

 

نوآ تانن را در نظر بگیرید که قبلا به‌عنوان یک نویسنده و کارگردان خلاقیت در یک شرکت تبلیغات و طراحی کار می‏کرد. با مرور زمان شغلش برای او کسل‏کننده شد و او دریافت که از شغلش رضایت ندارد. یک روز عصر وقتی با دوستش که یک برنامه‏ریز حساب (Account planner) و استراتژیست باتجربه بود صحبت می‏کرد سوالی پرسید که تغییر شغلش را کلید زد: «برنامه‏ریزی حساب چیست؟» دوستش برای او توضیح داد که این شغل راجع به درک مخاطبان و فهمیدن این است که آنها چه کسی هستند، چه چیزهایی برایشان مهم است و سپس تبدیل آن به یک گزارش برای شکل دادن راهبرد مورد نیاز تیم خلاقیت برای طراحی‏ اولیه است. نوآ می‏گفت: «بعد از این گفت‌وگو آنقدر هیجان‌زده شده بودم که شب خوابم نمی‏برد.» یا کریس آندرسون را در نظر بگیرید که از شغلش به‌عنوان یک استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی خسته شده بود تا اینکه همسرش یک نسخه از کتاب «توپ پول» (Moneyball) را به او داد. پس از مطالعه کتاب او از کاربرد علم آمار در ایجاد یک تیم بیسبال پیروز براساس شناسایی بازیکنانی که از سوی دیگر تیم‏ها نادیده انگاشته شده بودند، حیرت‏زده شد. او خودش در زمینه کاربرد آمار در علوم اجتماعی تحصیل کرده بود، ضمن اینکه در کشورش آلمان سابقه بازی نیمه حرفه‏ای در تیم‏های فوتبال را داشت. این کتاب به قدری برای کریس الهام‏بخش بود که او تصمیم گرفت روش‏های محاسباتی آمار را در فوتبال به‌کار بگیرد.

 

2) با استفاده از پژوهش و شبکه‏سازی راجع به حرفه مورد علاقه‏تان یاد بگیرید: وقتی نوآ به روسایش گفت که می‏خواهد کار برنامه‏ریزی حساب را انجام بدهد، آنها به او گفتند او ابتدا باید این کار را یاد بگیرد. نوآ با هر برنامه‏ریز حساب یا استراتژیستی که می‏شناخت ملاقات کرد تا بتواند از آنها بیاموزد. او می‏گوید: «این کار بسیار اثربخش بود و آن افراد اکنون یک شبکه حرفه‏ای ارزشمند برای من محسوب می‏شوند.»

 

کریس هم یک وبلاگ راه انداخت و در آن ایده‏هایش راجع به تحلیل آماری فوتبال را می‏نوشت. او از نوشتن لذت می‏برد و به‌زودی توانست طرفدارانی برای خودش پیدا کند. افرادی از باشگاه‌های فوتبال انگلیس شروع به تماس گرفتن با او کردند و از او سوالاتی می‏پرسیدند. او پس از مشورت با یکی از دوستانش، تصمیم گرفت در این زمینه کتابی بنویسد. کریس در این باره می‏گوید: «رویای من راه‏اندازی یک باشگاه مشابه همان باشگاهی بود که در کتاب خوانده بودم. اما آیا باید جایگاه شغلی امن استادی دانشگاه را برای این کار رها می‏کردم؟» در نهایت او این کار را کرد.

 

3) در زمینه جدید به‌صورت پروژه‏ای یا مشاوره شروع به فعالیت کنید: چالش اساسی نوآ این بود که همکارانش را متقاعد کند که او اکنون یک برنامه‏ریز حساب است، درحالی‌که هنوز به‌طور رسمی شغل نویسنده تبلیغات و کارگردان خلاقیت را داشت. برخی از مدیران حساب حاضر شدند با او کار کنند و آنها با یکدیگر توانستند تعدادی پروژه راهبردی به مشتریان بفروشند. نوآ می‏گوید: «برای پروژه‏های بزرگ‌تر، شرکای تجاری‏مان نیروهای آزادکار باتجربه‏تری را به تیم اضافه کردند که با من هر از چند گاهی ملاقات می‏کردند و راجع به پروژه پیشنهادهایی می‏دادند.

 

همکاری با این افراد باتجربه برای من بسیار ارزشمند بود و آنها به من کمک کردند بفهمم می‏توانم به آموخته‏هایم جامه عمل بپوشانم.» کریس و نویسنده همکارش دیوید سالی به قدری راجع به تحلیل آماری فوتبال یاد گرفته بودند که تصمیم گرفتند یک شرکت مشاوره راه‏اندازی کنند تا به تیم‏های فوتبال و سرمایه‏گذاران آنها خدمات مشاوره‏ای ارائه بدهند.

 

4) شغلی را بیابید یا ایجاد کنید که به شما امکان دنبال کردن علایق‏تان را بدهد: شرکت نوآ هیچ‌گاه او را به‌عنوان یک برنامه‏ریز حساب تمام وقت منصوب نکرد، پس او به ذهنش رسید که این کار را به صورت آزادکاری دنبال کند. او می‏گوید: «بالاخره در دسامبر 2008 از شغلم استعفا دادم. به کمک شبکه حرفه‏ای که برای خودم ایجاد کرده بودم، دو ماه بعد موفق شدم یک شغل به‌صورت آزادکاری با 35 ساعت کار در هفته در یک شرکت معتبر پیدا کنم. در این مدت آموختم چیزی که دقیقا به دنبالش هستم در مشاغل ثابت وجود ندارد، از این رو هشت ماه بعد شرکت برندینگ و طراحی خودم را راه‏اندازی کردم تا مطابق ایده‏های خودم کار کنم.» کریس نتوانست سرمایه‏گذارانی بیابد که برای خرید یک باشگاه از او حمایت کنند، اما در عوض توانست در باشگاه کاونتری انگلیس به نام مشاور ارشد مدیر باشگاه استخدام شود و حالا او کاری را که از ابتدا مورد علاقه‏اش بود انجام می‏دهد.

 

5) یادگیری را متوقف نکنید: به یاد داشته باشید یادگیری در مورد شغل‏تان هیچ‌گاه پایان نمی‏یابد. در حال حاضر نوآ در حال آموزش دیدن به‌عنوان یک مدیر حساب است که برای او یک جایگاه شغلی جدید محسوب می‏شود. برای کریس یادگیری در پرسیدن سوالات، گوش کردن و بودن در لحظه معنا شده است. او که به‌عنوان یک استاد دانشگاه بیشتر عادت به صحبت کردن داشت، حالا در موقعیتی قرار گرفته است که نیاز دارد بیشتر گوش کند تا بیاموزد.همان‌طور که در داستان نوآ و کریس مشاهده کردیم، تغییر جایگاه شغلی به یک شغل رضایت‏بخش‏تر لزوما به یک برنامه‏ریزی عجیب و غریب نیاز ندارد، بلکه بیشتر یک فرآیند در حال تغییر است: علایق‏تان را دنبال کنید، پژوهش کرده و شبکه‌سازی کنید، با یک موقعیت شغلی کم‌ریسک آغاز کنید، یک موقعیت شغلی بهتر را بیابید و سعی کنید مدام بیاموزید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.