کمبود 500تومانی تانخورده اسکناس‌های ریز را گران کرد

بازار آزاد ارز در منطقه میدان فردوسی و خیابان منوچهری در روزهای ابتدایی اسفند برخلاف دیگر بازارها که در کنار آن فعالیت دارند پرجنب جوش نیست.

عصر بانک؛ میزان نوشت:از میدان فردوسی که تعداد قابل توجهی صرافی در آن وجود دارد به سمت خیابان منوچهری و میدان سکه حرکت کنید قیمت ها رفته رفته افت می کند به طور مثال قیمت دلار آمریکا در صرافی های میدان فردوسی 3785 تومان به فروش می رسد و این در حالی است که صرافی ها در میدان سکه این ارز را به قیمت 3775 تومان به فروش می رسانند. در این بین دلالان در رکود بازار ارز خوش انصاف تر عمل می کنند و دلار را به قیمت 3770 تومان به فروش می رسانند. دلالان همچون صرافان روز آرامی را پشت سر می گذارند و تنها در میدان سکه معاملات صوری تا حدودی رونق دارد. از آن رو گفته می شود که معاملات صوری تا حدودی رونق دارد که تعداد قابل توجهی از دلالان به بازدید در این محل پرداخته اند و کاری به خریدو فروش ارز ندارند.

 

این موارد در حالی بیان می شود که عابر بانکهای خیابان فردوسی آنچنان شلوغ نیست و این مورد خود گواه آن است که معاملات ارزی در این منطقه به شدت کاهش یافته است.اما با همین شرایط عابر بانک یکی از بانکهای نیمه خصوصی طرفدار بیشتری دارد زیرا این بانک مانند دیگر بانکها در زمان نقل و انتقال پول را در سیستم شاپرک نگه نمی دارد و سریع تر از دیگر بانکها پول را به حساب مشتری واریز می کند از این رو دلالان همواره علاقمند هستند تا خریدو فروش خود را توسط کارت به عابر بانکهای این بانک خاص انجام دهند.

همواره برای اکثر افرادی که به بازار آزاد ارز مراجعه می کنند جای سوال است که چرا دلالان تماس های بسیاری با تلفن های همراه خود دارند که در این رابطه می توان گفت به اعتقاد اکثر افراد دلالان با صرافی های مختلفی در تماس و همکاری هستند.

 

دلیل این ادعا آن است که در یک معامله صوری مشخص است دلال معامله خود را در یک صرافی انجام می دهد و ارز قابل معامله برای صرافی در منطقه فردوسی است.

بازار سکه

 

در روزهای منتهی به سال نو میزان تقاضا برای سکه افزایش می یابد و این موضوع به دلیل افزایش مراسم ها است در روزهای اخیر با توجه به نوسانات نرخ دلار و انس جهانی و دلار نرخ انواع سکه تا حدودی دستخوش تغییر شده است اما به همان نسبت تقاضا در بازار رشد نداشته و سکوت و آرامش بازار سکه گواهی بر این ادعا است. درحال حاضر سکه تمام با تصویر امام یک میلیون و 210 تا یک میلیون و 205 هزارتومان به فروش می رسد و در کنار آن نرخ سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و 180هزار تومان و نیم سکه 680هزار تومان و ربع سکه 380هزار تومان و سکه یک گرمی 210 هزار تومان به فروش می رسد.

 

بازار اسکناس های تا نخورده

 

همواره در دو مقطع زمانی عید غدیر و عید نوروز تقاضا برای تهیه اسکناس های نو تا نخورده افزایش می یابد که بانک مرکزی در این مقطع اسکناس های نو را به بازار تزریق می کند و طبق قواعد هر ساله هر فرد با کارت ملی مشخص می تواند دو بسته 100تایی اسکناس از بانک دریافت کند اما قبل از توزیع اسکناس توسط بانک مرکزی قیمت اسکناس نو در بازار آزاد به شدت افزایش می یابد. به طور مثال یک بسته 100 تایی اسکناس 10هزارتومانی در بازار دلالی یک میلیون و 20 تا یک میلیون و 35هزار تومان به فروش می رسد و این در حالی است که قیمت یک بسته 5هزار تومانی اسکناس 520 تا 530 هزارتومان و یک بسته 2هزار تومانی 215 تا 220هزارتومان و یک بسته 1000تومانی 120هزارتومان و یک بسته 500تومانی 70هزارتومان به فروش می رسد.

 

یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که سود دلالی اسکناس های 500 تومانی و هزار تومانی بیش از دیگر انواع اسکناس است که در این رابطه یک دلال اسکناس نو گفت به دلیل کمبود اسکناس نو و تا نخورده 500تومانی و هزار تومانی قیمت این دو اسکناس نسبت به دیگر انواع اسکناس گرانتر است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.