تحول صنعت پرداخت با پلتفرم A920 توسن تکنو و مهاجرت به POS 2.0

اگر نام هر ترمینالی که در حال حاضردر بازار وجود دارد را POS 1.0 بگذاریم.پلتفرم A920 نسل بعدی از نقاط سرویس است که کاملا میتواند نقطه ارائه خدمات را تغییر بنیادی و اساسی دهد و نقطه فروش را صرفاً از یک نقطه خاص ارائه سرویس به یک نقطه تعاملی یا ( POI ) یا Point Of interacton برساند.

عصر بانک؛ در دومین دوره چالش نوآوری توسن، در کارگاه معرفی و توسعه‌ی نرم‌‎افزارهای کاربردی بر روی پلتفرم پایانه‌ی هوشمند A920 که توسط جعفرعظیمی، مدیر سرویس شرکت توسن تکنو و آقای بیرانوند برگزار شد، از این دستگاه به عنوان ابزاری برای مهاجرت به POS 2.0  و ارائه خدمات به کارتخوان های خصوصی یاد شد. در این گزارش با مفهوم مهاجرت به  POS 2.0  و POI  یا Point Of Interaction به کمک پلتفرم A920  بیشتر آشنا می شویم و در گزارش بعدی درباره مشخصات فنی و ظاهری این پلتفرم بیشتر صحبت میکنیم.

 

این روزها کارتخوان های فروشگاهی یا همان POSهای سنتی، در دسترس همه ما هست و در هر کسب و کاری مورد استفاده قرار می گیرند. از سوپر مارکت و میوه فروشی، تا دست فروش مترو و رستوران ها، همه جا از POSهای نسل اول قابل استفاده هستند.

 

کارتخوان ها، بدلایل مختلف، مثل راحتی استفاده، در دسترس بودن و هزینه بسیار پایین برای پذیرنده و مشتری، خیلی زود در ایران فراگیر شد و  بر اساس آخرین آمار شاپرک، امروزه بیش از 5/5 میلیون از این دستگاهها در ایران وجود دارد و با سهم 94% بیشترین سهم از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی شاپرک را در برمیگیرند، ولی این نسل از POS ها فقط می توانند خدمات محدود و ثابتی را به پذیرنده یا مشتری ارائه دهند و قابلیت تطبیق با کسب و کار ها و ارائه خدمات ارزش افزوده منطبق با هر کسب وکاری را ندارند.اما پلتفرم A920 به عنوان راهکاری نوین، قابلیت ارائه خدمات ارزش افزوده فراوانی را به کسب و کارهای مختلف دارد که می تواند نقطه فروش یا همان  POS را به نقطه تعامل  یا POI تبدیل کند.

 

به گفته عظیمی، این ترمینال با داشتن همه گواهینامه های استاندارد بین المللی حوزه پرداخت و امنیت و با پشتیبانی از رمزنگاری پیشرفته در تراکنش ها مثل تراکنش های مبتنی بر EMV  یا تراکنش های ساده با کارت های مغناطیسی، پشتیبانی از شبکه های بی سیم مبتنی بر 3G و 4G  ، پشتیبانی از امضای دیجیتال و دارا بودن سیستم عامل اندروید 4.4 که به عنوان سیستم عامل پایه در این ترمینال در نظر گرفته شده  و همچنین پشتیبانی از پورت های مختلف برای انجام کارهای متنوع مثل استفاده از بارکد ریدر و ضبط و پخش صوت و تصویر می تواند دنیای پرداخت را تعاملی و لذت بخش کند.

مدیر سرویس توسن تکنو در ادامه گفت: این قابلیت ها در ترمینال های فعلی ما عمدتا وجود ندارد. اما پلتفرم A920 میتواند سرویس هایی را ارائه دهد که ما در حال حاضر در شبکه نداریم. برای مثال، فرض کنید رمز کارت را اشتباه وارد می کنید، این ترمینال این توانایی را دارد با پخش صوت، خطای رمز را اعلام کند و نیاز نیست که ما الزاما رسید کاغذی داشته باشیم. این قابلیت ها روی ترمینال میتواند خیلی کمک کند و حتی شما با پخش تصویر می توانید کاربر را در جاهایی که سرویس بدون حضور شخص ارائه می شود را راهنمایی کنید که چگونه سرویس را از ترمینال دریافت کند . یا با ماژول جی پی اس روی این ترمینال، میتوان سرویس هایی که نیاز به ردیابی و کنترل دارند مثل تاکسی ها و یا دلیوری ها ارائه داد.

 

عظیمی در ادامه کارگاه با 5 سرفصل، به پتانسیل هایی اشاره کرد که در این ترمینال وجود دارد و با استفاده از آن میتوان خدمات بهتری به شبکه پرداخت ارائه داد.

 

باز بودن ترمینال

عظیمی درباره قابلیت Open  بودن این پلتفرم گفت : ما میتوانیم با این ترمینال شکل نقطه پرداخت یا نقطه تعامل تجاری را تغییر بدهیم .مثلاً شما به فروشگاهی مراجعه میکنید. ممکن است فروشنده یا ارائه کننده خدمت با توجه به ویژگی های کسب وکارش از تجهیزات یا نرم افزارهای مختلف استفاده کند و به همین دلیل مجبور است از چند ترمینال و کارتخوان بطور همزمان استفاده کند، اما با کمک ترمینال A920 او میتواند همه ترمینال ها را در هم ادغام کند.

با A920 می توانید کسب و کار پذیرنده را هم به داخل ترمینال منتقل کنید و ماهیت نقطه پرداخت را از شکل فعلی آن تغییر دهید.از این طریق پذیرنده میتواند به ارائه کننده خدمت اعتماد کند و تمام کسب و کار خود را به نوعی برروی ترمینال منتقل کند.

 

مهاجرت به POS 2.0

به گفته عظیمی، به کمک ترمینال A920 می توان وارد یک مفهوم نوین به اسم POS 2.0 شد. اگر نام هر ترمینالی که در حال حاضر در بازار وجود دارد را POS 1.0 بگذاریم. این خدمت، نسل بعدی از نقاط سرویس است که کاملا میتواند نقطه ارائه خدمات را تغییر بنیادی و اساسی دهد و نقطه فروش را صرفا از یک نقطه خاص ارائه سرویس به یک نقطه تعاملی ( POI ) یا Point Of interacton برساند.

با این پلتفرم، به جای POS میتوانیم بگوییم  ( POI) یا Point Of interacton که به نوعی ما را به سمت مفهوم نوینی به اسم POS 2.0 هدایت میکند و کل شبکه پرداخت می تواند از آن تاثیر بپذیرد.

 

ترکیب پرداخت و خدمات کسب و کار

موضوع دیگر،  بحث ترکیب پرداخت با خدمات کسب و کار است. هر سرویسی که در هر نقطه ای ارائه شود در انتها باید هزینه ای بابت آن خدمات پرداخت شود. این ترمینال در یک نقطه متمرکز این اعمال را در کنار هم انجام می دهد.

 

کسب و کارهای سیار

همچنین با قابلیت های A920 میتوان کاربرد های خوب و مفیدی مثل جی پی اس در کسب وکارهای سیار ارائه داد و کسب و کارها را در مهاجرت به سمت ارائه خدمات مبتنی بر کارتخوان های خصوصی کمک کند.

 

مهاجرت به سمت کارتخوان های خصوصی

به گفته عظیمی، ما بوسیله این ترمینال میتوانیم فعالیتمان را به سمت کارتخوان خصوصی ببریم به این معنی که هر شخصی به عنوان یک شهروند که معمولا یک سری تعاملات تجاری دارد بتواند کارتخوان شخصی خود را برای انجام تعاملات تجاری داشته باشد .

 

ارتباط ترمینال با مرکز شبکه پرداخت به چه صورت هست ؟

عظیمی درباره ارتباط ترمینال گفت: ما یک پذیرنده داریم، پذیرنده ای که مشتری را پذیرش میکند تا سرویس را به او ارائه بدهد.این دو نقطه، یعنی مشتری و پذیرنده باهم یک تراکنش را تولید میکنند و این تراکنش به شبکه پرداخت منتقل میشود و در آنجا عملیاتش تکمیل میشود .

حال با ورود چنین ترمینالی چه اتفاقی می افتد. در حال حاضر در این نقطه یک اپلیکیشن ساده داریم که کاربرد ساده ای دارد و مبتنی بر سرویس های پایه ای که در موردش صحبت کردیم، میتواند چهار عمل اصلی خدمات را ارائه بدهد.

با شیوه قبلی و استفاده از پایانه های نسل قبلی ، نمیتوان کسب و کار پذیرده را بصورت خاص در ترمینال وارد کرد. مثلا پذیرنده ای که رستوارن دارد مجبور است با ترمینال پایه و با همین عملیات ثابت از دستگاه خود استفاده کند. اما با ورود پلت فرم بازی که دست همه را باز میگذارد و با وجود ذینفع هایی که در این خط هستند ما میتوانیم تحولی در این شبکه ایجاد کنیم و مثل گوشی های هوشمند که در آن به اپلیکیشن های مختلف و مورد نیاز خود  دسترسی پیدا میکنیم در این ترمینال هم اتفاقی که می افتد همینطور است.

 

 

شبکه BAP 

 

به گفته مدیر سرویس توسن تکنو، شبکه BAP)   Business Application Provider) در این ترمینال، شبکه ای است که با توجه به کسب و کارهای مختلف میتواند اپلیکیشنهای مختلف برای کسب و کارهای مختلف را توسعه دهد.

 

به گفته عظیمی، این اپلیکیشن ها در یک مرکز ثبت بررسی می شود و نهایتا به App Store منتقل می شود و پذیرنده یا نقطه ای که سرویس را ارائه میدهد با توجه به نیاز خود و صنف کسب و کار خودش میتواند اپلیکیشن مورد نظر خود را از App Store  دریافت کند.

اینها فرصت هایی است که ما عملا با ورود به چنین ترمینال و پایانه ای در شبکه میتوانیم از آن استفاده کنیم تا این شبکه را بزرگتر و گسترده تر کنیم.

 

یکی از این فرصت ها تولید نرم افزار برای اصناف مختلف در شبکه خرده فروشی است که با توجه به نیاز تک تک اصناف نرم افزار تولید شود و داخل  App Store قرار داده می شود و پذیرنده هم با توجه به نیاز خود، به اطلاعات اپلیکیشن وصل می شود و سرویس های مورد نظر خود را دریافت کند یا برای کاربردهای سازمانی مثل سازمان هایی که سرویس های کاملا شخصی شده و سفارشی شده لازم دارند، می توان نرم افزار را طراحی کرد.

عظیمی در ادامه گفت: ما برای همکاری و گسترش  شبکه BAP)  Bussines Application Provider) در حوزه های مختلف روی پذیرنده هایی که به نوعی نیاز به یکسری ابزار ها و کاربرد ها دارند، پنج مرحله داریم :

معماری کلان

عظیمی با اشاره به معماری کلان این سیستم در لایه پایه، سخت افزار را معرفی کرد که روی سخت افزار میتوانی اپلیکیشن های عمومی را ارائه داد .اما همچنین می توان اپلیکیشن های مورد نیاز اصناف را طراحی کرد که مجهز به موتوری به اسم پهپات (پلت فرم هوشمند پرداخت الکترونیک تکنو) است، که این پلت فرم در واقع همان کارت خوانی است که از آن می توان تراکنش درخواست کنید و برای شما تراکنش انجام دهد و جواب را به شما بدهد .اما چیزی که این کارتخوان را با آنچه که هست متمایز میکند، وجود یوزر اپلیکیشن ها  (UA) است.

درواقع هرکدام از این یوزر اپلیکیشن ها میتوانند مرتبط با یک صنف باشد و هر پذیرنده با توجه به نیاز خود اپلیکیشن را دانلود کند اما موتور در جای خود ثابت است و با شبکه پرداخت در ارتباط است و خدمات پرداخت را به لایه بالاتر ارائه میدهد و همکاری هایی هم که میتواند وجود داشته باشد در ارتباط بین قسمت پرداخت اپلیکیشن و یوزر اپلیکیشن ها خواهد بود که میتواند در واقع در قالب Function Call از آن مجموعه سرویس بگیرد و در نهایت سرویس ارائه شده پذیرنده به دارنده کارت را تکمیل کند .

در مطلب بعدی جزئیات بیشتری درباره پلتفرم و پایانه A920 ارائه خواهیم داد.

 

لازم به ذکر است شرکت توسن‌ تکنو از کلیه‌ی توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای کاربردی مبتنی بر پلتفرم اندروید با رویکرد خدمات آنی در شبکه‌ی پرداخت الکترونیک کشور دعوت می‌نماید در صورت تمایل جهت عضویت در این شبکه و برخورداری از پتانسیل و دانش فنی و پشتیبانی شرکت، مستندات ضمیمه شده به این خبر را مطالعه نموده و مشخصات و پیشنهاد اولیه‌ی خود را با تکمیل فرم صفحه اول این فایل، حداکثر تا تاریخ 10 اسفندماه 1395 به آدرس marketing@tosantechno.com ارسال نمایند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.