سال جدید و نوآوری‏ های جالب دیجیتالی

در پیش ‏بینی روندهای تاثیرگذار بر کار استارت‏ آپ‏ ها در سال جدید میلادی همواره گفته می‏ شود که واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، سرویس ‏های آنی و بات‏ ها همچنان تاثیرگذارند.

اکمپانی (Accompany): اکمپانی یک اپلیکیشن موبایلی برای مدیریت روابط است که تماس‏ ها و ارتباطات افراد را مدیریت می‏ کند. در واقع آن را می‏ توان یک منشی یا مسوول دفتر شخصی روی موبایل دانست. این اپلیکیشن اطلاعات ریزی را که مدیران در طول روز برای اداره کارهای خود نیاز دارند، به آن ها ارائه می‏ کند. مثلا اگر بخواهید وارد یک جلسه شوید، کلیه اطلاعات لازم برای شرکت در جلسه مانند مکالمات جلسات قبلی، گزارش‏ های خبری، موضوع جلسه و فایل‏ها و اسناد مربوط به آن را در اختیار شما قرار می‏دهد. این شرکت از سوی چانگ ماتیاس رال، از دانشمندان ارشد پژوهشی شرکت گوگل راه‏ اندازی شده و سال گذشته 20 میلیون دلار تامین سرمایه کرده است.

 

لیدرز (Leade.rs): شرکت لیدرز رویدادهای جدید و افرادی را که زمینه‏ ساز آن ها هستند، شناسایی می‏ کند. در واقع این شرکت، افرادی را که کارهای شگفت ‏انگیز انجام می‏ دهند با برگزارکنندگان مراسم و رویدادهای بزرگ مرتبط می‏ کند. لویک لمور، موسس لیدرز، همواره نگاهی به آخرین رویدادهای عرصه تکنولوژی داشته است و این شرکت را با الهام از اشتیاقش برای کشف و شناسایی افراد برجسته تاسیس کرده است. بر همین اساس، او پلت‌فرمی ایجاد کرده که به افراد کمک می‏کند با کارشناسان و افراد بانفوذی که روی واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، چت‏بات‏ ها و سلامت دیجیتال کار می‏ کنند، ارتباط برقرار کنند و از آن ها در مراسم و سخنرانی ‏ها دعوت کنند. لمور در این زمینه می‏ گوید: «عاشق این هستم که افراد جدید و جالبی، که کارهای هیجان‏ انگیز انجام می‏ دهند، پیدا کنم.» چیزی که شرکت او را جذاب و متفاوت کرده این است که بر بازارها و تکنولوژی‏ های اشباع ‏شده مانند اپلیکیشن‏ های به اشتراک‏ گذاری عکس و شبکه ‏های اجتماعی متمرکز نشده، بلکه به دنبال رویدادهای نوظهور بوده است.

 

اینترکام (Intercom): خدمات‏ دهی به مشتری دیگر فقط به پاسخ دادن به ایمیل‏ ها و تماس‏ های تلفنی محدود نمی ‏شود. برندها باید به هر سوال و بازخوردی که مشتری دارد، پاسخ بدهند. شرکت اینترکام به همین منظور ظهور کرده است.

 

بیشتر شرکت‌ها این روزها ترجیح می‏ دهند برای تسهیل و سرعت بخشیدن به عملیات خدمات مشتری از یک بات استفاده کنند، اما چرا باید مشتری‏ ها چنین چیزی را به جای تماس تلفنی مستقیم ترجیح دهند؟ اینترکام به شرکت‌ها امکان می ‏دهد قابلیت‏ های پیام‏ دهی را به اپلیکیشن‏ های خود اضافه کنند تا مشتری درگیر شود.

 

اطلس اینفورماتیکس (Atlas Informatics): زندگی دیجیتالی ما می‏ تواند از کنترل‏مان خارج شود و کنترل و مدیریت فایل‏ها، تصاویر، پیام‏ های متنی، دعوت‏ های تقویمی و…، دشوار می‏شود. اطلس اینفورماتیکس به دنبال این است که با ارائه قابلیت‏ های جست‏وجو همگام با گوگل به این آشفتگی‏ ها نظم دهد. این استارت‏آپ در سیاتل آمریکا واقع شده و هدف غایی آن بازتعریف جست‏وجوی اینترنتی به این شکلی است که ما می‏شناسیم. این شرکت که از سوی جوردن ریتر (از موسسان شرکت ناپستر) تاسیس شده، یک اپلیکیشن تولید کرده که پشت صحنه دسک‏تاپ شما به‌کار می‏ افتد و یک حافظه تصویری قابل جست‏وجو در اختیار کاربر قرار می‏ دهد که به او کمک می‏ کند هر چیزی را در ابزارهای الکترونیک، اپلیکیشن ها و خدمات ابری خود به راحتی پیدا کند. البته هنوز تاثیر تکنولوژی اطلس در بهره ‏وری کاربران به‌طور دقیق مشخص نشده، اما اگر به موفقیت برسد، افراد تا حد زیادی می‏ توانند در زمانی که برای سردرگمی در حجم انبوه اطلاعات صرف می‏ کنند، صرفه‏ جویی کنند.

 

ایرمپ (AirMap): طبق اعلام شرکت مدیریت سرمایه ClearBridge، استفاده از پهپادهای تجاری به عنوان بخشی از یک رویداد بزرگ‌تر در اتوماتیک ‏سازی در 3 تا 5 سال آینده افزایش خواهد یافت. شرکت‌هایی مانند آمازون استفاده از این روش را برای ارسال کالاهای خود تست کرده‏ اند و شرکت‌های دیگر نیز کاربردهای دیگری مثل آبیاری محصولات کشاورزی، کاوشگری، بازرسی صنعتی، ارزیابی‏ های علمی و… را مد نظر دارند. اما ارسال پهپادها یک مساله است و تضمین امنیت و قابلیت اطمینان آنها مسال ه‏ای دیگر. شرکت ایرمپ به همین منظور راه‏ اندازی شده تا سیستم ‏هایی به تولیدکنندگان و اپراتورهای پهپادها برای تامین امنیت آن ها ارائه کند. این شرکت با شرکت‌هایی همچون اینتل، 3D Robotics، Aeryon Labs و DJI در همین راستا همکاری می‏ کند. ایرمپ به دنبال این است که سیستمی استاندارد ایجاد کند تا حرکت پهپادها به وسیله آن امن باشد و از هر گونه برخوردی بین آنها جلوگیری شود؛ درست همان کاری که هواپیماها انجام می‏دهند.

 

سیویس آنالیتیکس (Civis Analytics): این استارت‏ آپ اواخر سال 2012 راه‏اندازی شد تا ابزارهای بهتر تجزیه و تحلیل داده را در اختیار شرکت‌ها قرار دهد. سیویس آنالیتیکس اخیرا 22 میلیون دلار از شرکت‌هایی مثل ورایزون،آلفابت و WPP تامین مالی کرده و دان واگنر، مدیرعامل آن، در همین زمینه گفته: «همه می‏دانند که باید از داده استفاده کنند، اما نمی‏دانند از کجا شروع کنند یا اگر از داده استفاده می‏کنند، لزوما پاسخ سوالات درست را نمی‏دانند.» شرکت پژوهشی مک‏کینزی پیش‏ بینی کرده که تا سال 2018، بین عرضه داده و تقاضای بازار شکافی 50 درصدی وجود خواهد داشت. بنابراین، تجزیه و تحلیل داده نقش مهمی در تبادل اعداد و ارقام شرکت‌ها ایفا می‏ کند؛ به‌خصوص از آنجا که داده‏ های مشتری دستر‏س ‏پذیرتر شده است؛ سیویس آنالیتیکس معتقد است می‏ تواند با محصولات کلیدی خود که ابزارها، الگوری تم‏ها و داده‏هایی مناسب با هر جریان کاری ارائه می‏کند، به پر کردن این شکاف کمک کند. شرکت‌هایی که از این امکانات استفاده می‏ کنند عبارتنداز: بوئینگ، دیسکاوری، Airbnb، ورایزون وچند شرکت مشابه.

 

گردآوری و ترجمه: مریم رضایی

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.