کاهش گرمای محیط کار باعث افزایش میزان توجه افراد می‌شود

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد کاهش گرما و افزایش شدت روشنایی باعث افزایش درصد توجه، کاهش زمان‌های واکنش و کاهش میانگین خطاهای زمان واکنش می‌شود.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، زهره محبیان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته بهداشت حرفه‌ای در پایان نامه خود با عنوان "بررسی اثرات توام گرما و روشنایی بر میزان توجه و زمان واکنش در شرایط آزمایشگاهی"به بررسی این موضوع پرداخت.

 

در بسیاری از محیطهای کاری مواجهه با گرما و روشنایی نامناسب وجود دارد، اما تاکنون مطالعات اندکی جهت بررسی اثر توام گرما و روشنایی بر عملکردهای شناختی افراد صورت گرفته است.

 

این پژوهش به بررسی عملکردهای شناختی (توجه و زمان واکنش) انسان در مواجهه توام با سطوح مختلف دما و روشنایی در شرایط آزمایشگاهی پرداخته است. این مطالعه بر روی 33 نفر از دانشجویان (16دختر و17پسر) با میانگین و انحراف معیار سنی3/2 ± 1/22 در اتاقک تنش‌های حرارتی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.

 

مطابق این تحقیق متغیر درصد توجه با استفاده از آزمون نرم افزاری عملکرد پیوسته و متغیر زمان واکنش با استفاده از دستگاه سنجش زمان واکنش پس از 1.5 ساعت مواجهه توام با سطوح مختلف گرما (دماهای22 و  37 سانتی‌گراد ) و سطوح مختلف روشنایی(500،200 و 1500لوکس) اندازه‌گیری شدند.

 

مدت زمان اجرای آزمونها 1.5 ساعت در نظر گرفته شد، هر داوطلب در فواصل زمانی تعیین شده (60،30،0 و 90 دقیقه ) آزمون‌ها را انجام داد.

 

نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش توام گرما و شدت روشنایی (37درجه سانتی‌گراد و1500لوکس) باعث کاهش درصد توجه، افزایش زمانهای واکنش (ساده، تشخیصی، انتخابی دو رنگ و انتخابی دو صدا) و افزایش میانگین خطاهای زمان واکنش شده است.

 

همچنین کاهش گرما و افزایش شدت روشنایی (22درجه سانتی گراد و1500 لوکس) باعث افزایش درصد توجه، کاهش زمان‌های واکنش (ساده، تشخیصی، انتخابی دو رنگ و انتخابی دو صدا) و کاهش میانگین خطاهای زمان واکنش شده است.

 

بنابراین ضروری است در مورد طراحی مشاغل و فعالیت‌هایی که مستلزم توجه پیوسته و یا زمان واکنش هستند عامل روشنایی و گرما مدنظر قرار گیرد.

 

به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی دکتر حبیب الله دهقان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.