کاربردهای موبایل در زمینه پرداخت

با گسترش موبایل های هوشمند در بین مردم، بانکها ، شرکتهای پرداخت و فین تک ها به فکر استفاده از این بستر برای انجام تراکنش ها افتاده اند.در این مطلب با کاربردهای مختلف موبایل در پرداخت آشنا می شوید.

عصر بانک؛کاربردهای موبایل در زمینه پرداخت شامل سه روش زیر است:

•  موبایل به عنوان کارت

•  موبایل به عنوان ترمینال

•  موبایل به عنوان ترمینال و کارت

 

در ادامه هریک از موارد را بیشتر توضیح می دهیم .

موبایل به عنوان کارت

پول الکترونیکی عبارت است از یک ارزش ریالی مشخص که روی یک موجودیت کامپیوتری ایمن ذخیره شده باشد . اولین مدل پیاده سازی پول الکترونیکی ، استفاده از  کارت های هوشمند مایفر بود. با گسترش موبایل و تجهیز موبایل های هوشمند به حافظه امن مستقل  SE  و کانال ارتباطی برد نزدیک NFC ، این امکان فراهم شد که ارزش ریالی روی SE ذخیره شده و بتوان با استفاده از بستر NFC  و با پروتکل مشابه کارت های هوشمند غیرتماسی (ISO 14443) با ترمینال های پرداخت تعامل برقرار کرد.امروزه کاربرد موبایل به عنوان کارت ،به سرعت در حال گسترش است.

موبایل به عنوان ترمینال

کاربردهای این وضعیت متنوع است . یک کاربرد گسترده آن استفاده از نرم افراز کاربردی موبایل بانک روی موبایل هوشمند مشتریان بانک است که به واسطه آن بتوانند از انواع خدمات بانکی بهره مند شوند.

موبایل همچنین میتواند با افزوده شدن یک کارت خوان مغناطیسی تبدیل به کارت خوان شود.البته کارت خوان های مرسوم ،ترکیب مشخصی از نرم افزار و سخت افزار هستند.کلیه بخش های یک کارتخوان می تواند روی موبایل هوشمند منتقل شوند. تنها بخشی که قابل انتقال نیستند ،چاپگر و بخش خواندن کارت هستند . در این راستا ، یک قطعه کوچک مخصوص خواندن کارت به موبایل افزوده شده و در ارتباط با چاپگر نیز، این ابزار حذف شده و به جای آن رسید برای شخص ایمیل و یا از طریق پیام چندرسانه ای ارسال می شود.

ابزار افزوده شده به موبایل یا صرفا شامل بخشی برای خواندن کارت مغناطیسی است و یا علاوه بر  آن دارای صفحه کلید ایمن برای ورود رمز است که عملیات رمزنگاری و تولید PIN Block نیز توسط همین قطعه انجام می شود.

موبایل ها همچنین می توانند به عنوان ترمینال(نقطه پایانی) دیگر خدمات ،مورد استفاده قرار گیرند . یکی از مرسوم ترین آن ها استفاده از موبایل برای تعامل با شبکه موبایل اپراتوری روی بستر صدا و با استفاده از سامانه USSD  است.در این وضعیت شخص می تواند با حرکت در میان منوها و انتخاب گزینه ها و درنهایت ورود اطلاعات شامل شماره کارت ،  رمز دوم ،تاریخ انقضاء و CVV2 یک تراکنش ، پرداخت کامل را انجام دهد.

در برخی کشورها نظیر کنیا و در پروژه M-Pessa انتقال پول از طریق پیامک نیز میسر شده است . این روش هرچند ایمن نیست ، ولی به دلیل جا به جایی مبالغ بسیار کوچک روی این بستر، نبود امنیت قوی ، مشکلی را ایجاد نمی کند.

موبایل به عنوان کارت و ترمینال

این کاربرد که بیشتر با نام موبایل ولت شناخته می شود ، اشاره به نرم افزاری کاربردی  دارد که روی موبایل هوشمند نصب شده و با استفاده از آن می توان :

•  به عنوان یک ترمینال به مرکز بانک متصل شده و انواع خدمات مبنی بر کارت را دریافت کرد.

 

•  به عنوان ابزاری مطمئن ،مشخصات تمامی کارت های فرد را روی آن تعریف کرده و به جای استفاده از کارت های مغناطیسی و یا هرنوع کارت دیگری ، از ابزار موبایل به عنوان کارت استفاده کرد. در این وضعیت نیز با استفاده از پروتکل NFC ، ارتباط بین موبایل و کارت خوان برقرار شده و اطلاعات کارت نقدی یا اعتباری ذخیره شده از قبل روی موبایل ، برای کارت خوان ارسال می شود .

 

/پرداخت الکترونیک به زبان ساده 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.