نقش جدید بانک‌ها حفظ هویت دیجیتال ؛ بانکداری با کمک احراز هویت بیومتریک

آیا با ظهور احراز هویت بیومتریک در حوزه خدمات مالی، شما می‌توانید به رمز عبور خود تبدیل شوید؟

به گزارش واحد تحقیق وترجمه عصر بانک؛ بیل گیتس مدعی شده بود رمز عبور نمی‌تواند از پس چالش‌های حفظ ایمنی اطلاعات برآید و افول آن را پیش‌بینی کرده بود. این گفته به سال 2004 برمی‌گردد. سیزده سال گذشته و رمز عبور هم چنان سرپاست.

 

بانکداری به کمک احراز هویت بیومتریک

 

بنا بر اعلام شرکت مدیریت رمز عبور دشلین (Dashlane) هر شخص به‌صورت میانگین حدود 90 رمز عبور برای کاربردهای مختلف دارد. آن‌قدر تعداد آن‌ها زیاد است که امکان سپردن آن‌ها به حافظه وجود ندارد و این امر منجر به انتخاب رمز عبورهای ضعیف و ساده می‌شود که اشخاص از آن‌ها در وب‌سایت‌های متعدد استفاده و آن‌ها را گوشه‌ای یادداشت می‌کنند.

 

شواهد

 

بیومتریک شامل استفاده از ویژگی‌های جسمی قابل‌اندازه‌گیری به‌عنوان راهی برای تعیین یا تائید هویت می‌شود. نمونه‌های آن اثرانگشت، تشخیص چهره، صدا یا عنبیه، تصویر چشم یا ضربان قلب است. روند استفاده از بیومتریک در حوزه بانکداری برای ارتقای امنیت و کاهش کلاه‌برداری، افزایش کارایی، بهبود تجربه کاربر و افزایش گنجایش مالی رو به افزایش است.

روند استانداردسازی برای کمک به سازمان‌ها در راستای اندازه‌گیری، مقایسه و ترکیب سازوکارهای تائید هویت در جریان است.

 

هویت به‌عنوان یک خدمت

 

قرن‌هاست که بانک‌ها مسئولیت حفظ امنیت پول اشخاص را بر عهده دارند اما هویت اشخاص را چطور؟ شاید نقش جدید بانک‌ها حفظ هویت دیجیتال و تایید هویت به‌عنوان یک خدمت است. بااین‌حال بانک‌ها تنها سازمان‌هایی نیستند که قادر به تایید هویت به‌عنوان یک خدمت هستند. عرضه‌کنندگان تلفن‌های هوشمند هم در این حوزه فعال هستند. برخی مدل‌های تلفن‌های هوشمند می‌توانند داده‌های بیومتریک کاربران را ثبت کنند. این امر باعث می‌شود هزینه‌های سخت‌افزاری ثبت مشخصات بیومتریک مربوط به بانک یا خرده‌فروش، در قالب خرید تلفن هوشمند بر عهده مشتری قرار بگیرد.

 

هم‌چنین در گوشی‌های تلفن همراه امکان احراز هویت بیومتریک چندحالتی وجود دارد؛ مثلاً اثرانگشت، تشخیص چهره و صدا. هم‌چنین آن‌ها به¬عنوان ابزاری معتبر برای ایجاد امنیت شدید به کار گرفته می‌شوند.

 

مرگ رمز عبور

 

بر این اساس چگونه 20 سال دیگر هویت خود را ثابت می‌کنیم؟ بسیاری معتقد به مرگ رمز عبور هستند، اما آیا زمان آن رسیده است؟ به گفته «گیلوم ریبارن» معاون شرکت هویت و امنیت سافران، «رمز عبور از بین نمی‌رود. رمز عبور یک عامل تائید هویت است و مکمل سایر عوامل تائید کننده به‌ویژه عوامل بیومتریک خواهد بود. رمز عبور هم چنان راهی بسیار کارآمد برای افزودن لایه‌ای امنیتی به بیومتریک است. شما می‌توانید با چهره خود و نیز با رمز عبور به بخش‌های بسیار امنیتی تلفن همراه خود دسترسی پیدا کنید.»

 

به گزارش عصربانک ،با وجود آنکه بیومتریک، دستگاه‌های معتبری مانند تلفن هوشمند و فنون دیگر بر افول رمز عبور تأثیر می‌گذارند، اما رمز عبور تا چند سال دیگر هم چنان به‌عنوان عامل جانبی یا ذخیره جهت تائید هویت به حیات خود ادامه می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.