پیمنت وال برنامه پرداخت‌های ایران را به تعویق انداخت

نظام مالی آمریکا به روی ایران باز نیست و قرار نیست این وضعیت تغییر کند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛بر اساس گزارش ها آوریل سال گذشته، «پیمنت وال» شرکت انتقال پول واقع در سان‌فرانسیسکو، پرداخت پول را برای ایران که از جمله بسته‌ترین بازارهای جهان است را ممکن کرده بود. این خبر اندکی پس از اعلام توافق میان آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران بر سر تعهد ایران در قبال متوقف کردن برنامه هسته‌ای خود منتشر شد.

 

پیمنت وال 12 آوریل به‌طور ویژه اعلام کرد بستر پرداخت‌های خود را با شتاب، سامانه تسویه الکترونیک کلیه عملیات‌های بانکی ایران ، ادغام کرده است که این امر موجب تسهیل تراکنش‌های کارت‌های اعتباری، خودپردازها و پایانه‌های خرید می‌شود. اما «جاکوب لو» وزیر خزانه داری آمریکا همان زمان اعلام کرد گرچه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است، «نظام مالی آمریکا به روی ایران باز نیست و قرار نیست این وضعیت تغییر کند.»

از آن زمان تاکنون برای برنامه پیمنت وال ایران چه اتفاقی افتاده است؟

خلاصه‌اش می‌شود این که پیمنت وال برنامه را لغو کرده است. یکی از مقامات شرکت در گفتگو با بانک اینوویشن گفت: به‌جای این که «کل شرکت را از دست بدهیم که فقط به ایران دسترسی داشته باشیم، پیمنت وال برنامه پرداخت‌های ایران را برای مدت نامعلومی به تعویق انداخته است.»

 

«هونور گاندی» مدیر توسعه تجارت پیمنت وال روز گذشته با ارسال یادداشتی علت امر را تشریح کرد:

قاعده آن بود که اگر یک نهاد غیر آمریکایی خواهان مشارکت با ایران باشد بتواند این کار را انجام دهد. از این رو یک شرکت خارجی تابعه یک نهاد آمریکایی می‌توانست با ایران جهت تسهیل تراکنش‌ها همکاری کند. اما پس از انتشار خبر، ما پیام‌های بسیاری از گروه‌های فشار دریافت کردیم که ما را تحت فشار گذاشتند با ایران مراوده تجاری نداشته باشیم در نتیجه ما موضوع را مجدداً بررسی کردیم و دریافتیم سود این کار بیش از درآمد احتمالی آن نیست. اساساً شاید کل شرکت را برای دسترسی به ایران از دست می‌دادیم. این کار منطقی نبود پس تصمیم گرفتیم آن را به تعویق بیندازیم.

با این وجود از نظر گاندی و پیمنت وال ظرفیت برنامه پرداخت‌های ایران در آینده وجود دارد. گاندی گفت شاید دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب یاری برساند.

ترامپ ظاهراً رئیس جمهور فرصت طلبی است و شاید تجارت با ایران را ممکن کند و ایرانیان بتوانند به غرب دسترسی پیدا کنند. مقرره‌ای وجود دارد که به شرکت‌های آمریکایی این اجازه را می‌دهد با ایرانیان تجارت کنند و ما این کار را با ابزارهای مالی تسهیل می‌کنیم و به اشخاص اجازه می‌دهیم تا با پرداخت از طریق شتاب ایران، قفل را بگشایند .

پیمنت وال از اداره کنترل دارایی‌های خارجی زیر مجموعه وزارت خزانه داری درخواست کرده است به این شرکت اجازه تسهیل پرداخت به مبدأ و از مقصد ایران را بدهد.  پیمنت¬وال از این اداره پاسخی دریافت نکرده و همین امر موجب به تعویق افتادن برنامه شده است.

با این وجود گاندی اصرار دارد که تسهیل پرداخت‌های ایران یک فرصت تجاری قانع کننده است:

ما پیام‌های محبت آمیز بسیاری دریافت کردیم و از طریق ثبت نام برای خدمات، با افراد تازه کار و باانگیزه زیادی از ایران مواجه شدیم پس در آنجا قطعاً تقاضا وجود دارد و امیدواریم روزی بازارهای جهانی به ایران اجازه دسترسی برابر به محتوای دیجیتال جهانی، بازی‌ها، موسیقی  و موارد دیگر را بدهند.

با در نظر گرفتن بیانات ترامپ در مورد توافق هسته‌ای، موضع گاندی ظاهراً بیش از حد خوش‌بینانه است. در واقع هر آن چه که فناوری ممکن می‌سازد در واقعیت رخ نمی‌دهد.

 

/منبع bank innovation

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.