معماری بهینه سامانه‌های بانکداری متمرکز

تغییر پارادایم حاکم بر دانش فعلی و ضرورت چابکی در حوزه بانکداری از دلایل ایجاد معماری بهینه سامانه‌های بانکداری متمرکز است.

عصر بانک؛در روز دوم ششمین همایش سالانه الکترونیک و نظام‌های پرداخت،کارگاه آموزشی «معماری بهینه سامانه‌های بانکداری متمرکز»، توسط مهران عبادی برگزار شد.

معماری بهینه سامانه‌های بانکداری متمرکز

عبادی، معماری نرم‌افزار را تصمیمات کلیدی در رابطه با ساختار یک سیستم نرم‌افزاری دانست که شامل اجزای سازنده نرم‌افزار و رابط‌های بین آن است. او افزود: تاریخچه معماری نرم‌افزار به مقایسه معماری و طراحی در سال 1960 می‌رسد که پس از آن اولین بار مفهوم معماری نرم‌افزار در سال‌های 1990 مطرح شد. از ضرورت‌های وجود معماری، کنترل، تنظیم شبکه و ممانعت از ایجاد سیستم‌های پیچیده برای پوشش نیازهای فوری و اولیه است. به‌عبارتی معماری به سیستم‌های پرداخت و بانکداری نظم بخشیده و بر نیازهای اصلی تاکید دارد. انواع معماری شامل معماری کسب و کار و معماری فنی می‌شود.

 

معماری کسب و کار به فضای کسب و کار می‌پردازد و معماری فنی شامل خدمت‌رسانی به مشتریان، اجزا و رویدادهایی تحت معماری است.

 

عبادی در ادامه گفت: معماری سامانه‌های بانکداری متمرکز از سال 1970 آغاز و تاکنون ادامه دارد. در حال حاضر مباحثی همچون بانکداری اجتماعی، توسعه بانکداری در قالب موبایل بانک و سیستم‌های پرداخت و حجم گسترده تراکنش‌های بانکی تحت معماری فناوری اطلاعات در حال انجام و توسعه است. تغییر پارادایم حاکم بر دانش فعلی و ضرورت چابکی در حوزه بانکداری و توسعه بانکداری مدرن مبتنی بر موبایل از دلایل ایجاد معماری بهینه سامانه‌های بانکداری متمرکز است.

او تاکید کرد: معماری بهینه سامانه‌های بانکداری متمرکز شامل معماری سرویس‌گرا، خدمات مبتنی بر معماری، اجزاء مبتنی بر معماری و سازمان‌های اتصال‌دهنده اجزاء است. معماری سرویس‌گرا روشی برای ساخت سیستم‌های توزیع شده است که کارکردهای نرم‌افزاری را در قالب سرویس ارائه می‌دهد. سرویس رفتار مستقلی در سیستم است که خروجی مستقل و مشخصی دارد و می‌تواند از ترکیب سرویس‌ها بوجود آید. خدمات مبتنی بر معماری به بانک‌ها امکان رقابت و سرعت پاسخگویی بالا را می‌دهد و فرآیندهایی را برای توسعه کسب و کار و ایجاد سرویس جدید بر اساس سرویس‌های موجود را می‌دهد. اجزای مبتنی بر معماری بر نحوه اتصال بخش‌ها تاکید دارد. به‌عبارتی بانک‌ها برای انتخاب سامانه‌های بانکداری دو انتخاب شامل انتخاب یک محصول برای تمام نیاز‌ها و یا انتخاب محصولات متفاوت برای هر بخش دارند. در روش دوم برای اتصال بین بخش‌ها مباحث اجزاء مبتنی بر معماری مطرح است. به‌عبارتی جزءی که یک فعالیت یا مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را در تعامل با سایر اجزا قرار می‌دهد. این معماری مشکل ارتباط بین اجزا را از طریق سیستم‌های مدیریت مستندات در سامانه بانکداری متمرکز یا مدیریت ارتباط با مشتری حل می‌کند. سازمان‌های اتصال‌دهنده معماری اجزا مختلف یک سیستم را به سیستم دیگر متصل می‌نمایند.

در پایان این کارگاه عبادی بر پیاده‌سازی سامانه بانکداری متمرکز مبتنی بر یک معماری باز و خلاقانه تاکید نمود و افزود: در خلاقیت باز سازمان باید از ایده‌های بیرون سازمان همانند ایده‌های درون سازمانی استفاده کرد و برای این منظور می‌توان از زیرساخت تولید استفاده نمود. زیرساخت تولید با هدف توسعه کاربری‌های محصول و افزایش ارزش افزوده محصول برای کلیه عوامل انجام می‌شود. این موضوع شامل آپ‌ها و فین‌تک‌ها می‌شود که در این قالب‌ها می‌توان تکنولوژی جدید و ابداعی ایجاد کرد که به ارائه سرویس‌های جدید مالی می‌پردازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.