جزییات ابلاغیه جدید شاپرک/سرنوشت USSD مشخص شد

بر اساس بخشنامه شاپرک به شرکت های پرداخت، خدمات‌رسانی بر بستر USSD تا راه‌اندازی سامانه پیوند ادامه خواهد یافت و تراکنش‌های خارج از سامانه قطع نمی‌شود.

عصر بانک؛به گزارش ایبِنا؛در حالی که طبق اعلام بانک مرکزی و پس از راه اندازی اولیه سامانه پیوند در اواسط پاییز امسال قرار بود انجام تراکنش‌های USSD خارج از سامانه پیوند از 15 آبان مشمول جریمه و از اول دی ماه این خدمت برای متخلفان قطع شود، ابلاغیه جدیدی از سوی شاپرک در11دی ماه با استناد به نامه بانک مرکزی به شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSP) ارائه شد که خبر از تداوم ارائه خدمات بر بستر USSD و تسریع در فرایند راه اندازی سامانه پیوند می دهد.

 

بر این اساس، تراکنش های USSD خارج از سامانه پیوند قطع نمی شوند. طبق ابلاغیه جدید شاپرک "چنانچه اطلاعات مربوط به نگاشت (اطلاعات کارت بانکی کاربر) در سامانه پیوند موجود نبود، شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت مجاز است با استفاده از اطلاعات نگاشت شده در انباره داده محلی خود تراکنش را انجام دهد. این مورد صرفا جهت جلوگیری از وقفه در خدمات به کاربران و تا اطلاع ثانوی مجاز خواهد بود و پس از تکمیل انباره داده پیوند و با اعلام رسمی، مفاد این بند متوقف خواهد شد.

 

شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت می‌توانند برای تسریع در تکمیل انباره داده پیوند، اطلاعات ثبت شده در انباره‌های محلی خود را برای درج در سامانه پیوند به شاپرک ارسال نمایند.

 

راه‌اندازی دوباره مانده‌گیری بر بستر USSD

 

تراکنش های مانده گیری که از مهر ماه سال 94 بر روی تمامی بسترهای موبایلی غیرفعال شده بود، با اعمال شرایط ویژه و با اعلام شاپرک دوباره برای کاربران فعال خواهد شد. در ابلاغیه شاپرک آمده است: انجام تراکنش مانده گیری صرفا با اتکا به رکوردهای ثبت شده در سامانه پیوند برای شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت مجاز است. (ضروری است توجه شود که در صورت فقدان اطلاعات در سامانه پیوند، به هیچ وجه شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت مجاز به انجام تراکنش با اتکا به اطلاعات انباره محلی خود نیست.)

 

فعال‌سازی سرویس خرید روی USSD

 

شاپرک در ابلاغیه خود ضمن اعلام آغاز امکان‌سنجی فعال سازی مجدد تراکنش خرید روی درگاه USSD از طریق سامانه پیوند از تمامی شرکت های فعال در حوزه پرداخت خواسته تا نظرات و پیشنهادهای خود را در این خصوص ارائه نمایند.

 

با ابلاغیه جدید شاپرک می توان انتظار داشت که در میان مدت شاهد رشد چشم گیر کاربری USSD و ارائه خدمات متوع تر از سوی شرکتهای PSP بر روی این بستر باشیم. ابزاری که به عنوان یکی از محبوبترین و پُرکاربردترین راه های پرداخت نقشی کلیدی در توسعه بانکداری الکترونیک داشته و میلیون ها تراکنش را بدون نیاز به اینترنت و با حداکثر سطح دسترسی در اختیار کاربران قرار می دهد.

 

با توجه به شرایط جدید می توان گفت که شرکت های PSP بزرگ و فعال در این حوزه دیگر نگران از دست دادن بخشی از درآمدشان با حذف یا محدودیت USSD نخواهند بود و البته این خبر می تواند بر بازار سرمایه هم تاثیرگذار باشد، شرکت هایی از این حوزه که به تازگی به بازار بورس هم راه پیدا کرده اند و این تصمیم و اتفاق تازه می تواند نوید بخش روزهای خوب برای سهامداران این شرکت ها باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.