برای کنترل احساسات پنج بار از خودتان بپرسید: «چرا؟»

کمتر شغلی را در جهان می‌توان سراغ گرفت که در آن همه چیز به کام شما باشد و هیچ احساس آزاردهنده‌ای در محیط کارتان وجود نداشته باشد.

عصر بانک؛کمتر شغلی را در جهان می‌توان سراغ گرفت که در آن همه چیز به کام شما باشد و هیچ احساس آزاردهنده‌ای در محیط کارتان وجود نداشته باشد. این کاملا طبیعی است که در هر روز کاری انواع احساسات منفی و غیرسازنده در محیط کاری تان به سراغ شما بیایند. آنچه در این میان حائز اهمیت است نحوه واکنش ما نسبت به احساسات منفی و کنترل احساسات خود در محیط کار است. به‌طور کلی، این خود شما هستید که می‌توانید کنترل احساسات خود را در دست بگیرید و به هیچ عنوان نباید منتظر این بمانید که همکارانتان شما را از احساسات منفی که در محیط کار دچارش هستید، نجات دهند.در واقع این خود شما هستید که باید رهبری افکار و عواطف خود را در دست بگیرید تا بتوانید به نتایج مطلوب تان دست یابید، هنگامی که رهبر خودتان شوید خواهید توانست به شادی تان نیز جامه عمل بپوشانید و این یعنی اینکه به کسی اجازه ندهید در مورد فکر و احساساتتان به شما امر کند.

 

برای این کار پیش از هر تصمیمی، احساسات خود را کنترل کنید. مطمئن باشید هر چه بیشتر این کار را تمرین کنید خواهید توانست تصمیم‌های درست تری اتخاذ کنید. همیشه اطمینان حاصل کنید که وقت کافی برای درک چرایی و چگونگی رهبری خودتان در مسیری درست دارید. اگر کسی از شما خواست تا پروژه‌ای را انجام دهید، چنانچه احساس اولیه شما منفی بود، باید جست‌وجو کنید چرا چنین است. در این مسیر می‌توانید از روش مشهور شرکت تویوتا، موسوم به «چراهای پنج گانه»پیروی کنید، باید بفهمید که ریشه مشکل کجاست تا بتوانید آن مساله را حل کنید. اگر نمی‌خواهید روی یک پروژه کار کنید فقط به خاطر اینکه به دلایلی حس می‌کنید کار اشتباهی است، پس باید دریابید که چرا چنین است و چه می‌توانید برای انجام درست آن پروژه انجام دهید؟

 

پنج بار از خودتان بپرسید، «چرا؟» تا احساساتتان را درک کنید. به عنوان مثال:

 

1. چرا؟: چون من از کار کردن با او متنفرم

 

2. چرا؟: چون او هیچ وقت به حرف‌های من گوش نمی‌کند.

 

3. چرا؟: چون او به هیچ چیز دقت نمی‌کند.

 

4. چرا؟: چون او به حرف‌های دیگران گوش می‌کند، نه من.

 

5. چرا؟: چون ایده‌های من به نتیجه نمی‌رسد.

 

رهبری فردی احساساتمان، به ما در بهبود برخوردمان با دیگران به‌ویژه با افراد غیرقابل تحمل و سرسخت کمک شایانی می‌کند. سعی کنید تا پنج راه برای آموختن از کسانی که دل خوشی از کار کردن با آنها ندارید، پیدا کنید. وقتی شما بتوانید بفهمید که چرا در برخورد با دیگران احساسات متفاوتی پیدا می‌کنید، آنگاه قادر خواهید بود تا به بزرگ‌ترین پتانسیل‌های خود دست یابید. تجربه نشان داده که اغلب کسانی که در محیط کارشان احساس شادی و سرزندگی می‌کنند افرادی هستند که باوجود داشتن مشکلات و چالش‌های متعدد در محل کار قادر به کنترل احساسات خود هستند و به همین دلیل از انجام سخت‌ترین کارها هم لذت می‌برند.

 

منبع: کتاب Work Happy Now

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.