مقایسه کارت های هوشمند و مغناطیسی

بسیار مهم است که بدانیم بر خلاف تصور عموم مردم ، آن چه به شکل قطعه ای کامپیوتری و معمولا زرد رنگ روی کارت هوشمند می بینیم ، اصطلاحا یک صفحه تماس بوده و جزء اصلی هوشمندی آن ، چیزی است که در شکل با نام IC و یا COB نشان داده شده است .

عصر بانک؛تا سال 2008 ، روندهای جهانی همگی به سمت منسوخ شدن کارت های قدیمی ، خصوصا کارت های مغناطیسی بود.ولی بنا به دلایل متعددی در برخی از کشورهای دنیا از جمله آمریکا ،ایران و ژاپن ،کارت مغناطیسی به حیات خود ادامه داده و خصوصا در زمینه پرداخت ، همچنان به طور گسترده ای مورد استفاده واقع می شد .

 

در ایران اجرای پروژه هوشمند سوخت ، که هنوز هم لقب بزرگترین پروژه ITC خاورمیانه را یدک می کشد، باعث صدور میلیون ها کارت هوشمند برای آحاد جامعه شد .

مقایسه کارت های هوشمند و مغناطیسی

در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیکی ، هر دو کارت هوشمند و مغناطیسی به کار برده می شوند .این کارت ها در برخی زمینه ها دارای مشخصات یکسان و در بعضی دیگر  داراری تفاوت هایی هستند .از تشابهات مهم این دو می توان به ابعاد فیزیکی ، طرح و نوشته های روی کارت اشاره کرد . مزایا و معایب کارت های مغناطیسی و هوشمند در جدول زیر آمده است :

کارت های مغناطیسی

کارت های هوشمند

ارزان هستند

گران تر هستند

پیچیدگی زیادی ندارند

پیچیدگی آن ها بیشتر است

دستگاه های مورد نیاز آن ها در طیف وسیعی موجود است و مدت هاست که مورد استفاده قرار می گیرد

دستگاه های مورد نیاز آن در طیف وسیعی موجود هستند

امنیت آن بسیار پایین است. خصوصا امکان کپی کردن کارت به راحتی فراهم است

امنیت آن بسیار بالا است

به سادگی قابل کپی شدن هستند

به سادگی قابل کپی شدن نیستند

اطلاعات شیار ها ،تحت عوامل مختلفی ممکن است تغییر یابد

اطلاعات ذخیره شده در چیپ هیچ گاه به طرز اتفاقی تغییر نمی یابد

غالبا برای یک کاربرد استفاده می شود

قابلیت استفاده برای چند کاربرد دارند

اجزای سخت افزاری کارت هوشمند

در شکل زیر اجزای کارت هوشمند نشان داده شده است :

بسیار مهم است که بدانیم بر خلاف تصور عموم مردم ، آن چه به شکل قطعه ای کامپیوتری و معمولا زرد رنگ روی کارت هوشمند می بینیم ، اصطلاحا یک صفحه تماس بوده و جزء اصلی هوشمندی آن ، چیزی است که در شکل با نام IC  و یا COB نشان داده شده است .

به عبارت دیگر ، مجموعه Processor ، RAM و ROM کارت هوشمند در فضای بسیار کوچکی تعبیه شده و این فضا بسیار کوچک تر از صفحه تماس است .

امروزه نسل جدیدی از کارت های هوشمند وجود دارند که به صورت غیر تماسی و بر اساس امواج رادیویی با دنیای بیرون در ارتباط بوده و بنابراین فاقد صفحه تماس هستند .

/پرداخت الکترنیک به زبان ساده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.