اقتصادهای بزرگ جهان به روایت آمار

هزینه های غذا، بنزین و پزشکی آمریکا در اکتبر افزایش یافت، اما تورم همچنان در سطوح پایینی حرکت می کند.

عصر بانک؛در این گزارش، مهم ترین تحولات ماه های اخیر اقتصادهای بزرگ را در قالب نمودار و به نقل از تارنمای کوارتز مشاهده می کنید.

1- تجارت چین

واردات و صادرات چین از ابتدای سال 2015 از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده است. واردات چین در ماه اکتبر در مقایسه سالانه با کاهش 7 درصدی مواجه شد. در واقع کندی رشد اقتصاد این کشور بر بازار بسیاری از کالاها بویژه فلزات تاثیر منفی گذاشته و این کالاها را در مسیر کاهش های چندین ساله قرار داده است.

2- مازاد تجاری سوئیس

سوئیس در مازاد تجاری رکورد زد. سوئیس با انتشار جدیدترین ارقام تجاری اعلام کرد در ماه اکتبر رکورد مازاد تجاری 4.2 میلیارد فرانک را ثبت کرده است؛ به این دلیل که صادرات با سرعت کمتری نسبت به واردات در حال کاهش است.

3- شاخص تورم مصرف کننده آمریکا

هزینه های غذا، بنزین و پزشکی آمریکا در اکتبر افزایش یافت، اما تورم همچنان در سطوح پایینی حرکت می کند. شاخص قیمت مصرف کننده این کشور در ماه اکتبر 0.2 درصد افزایش یافت. با توجه به تقویت دلار، احتمال افزایش نرخ بهره کوتاه مدت در آخرین نشست «فدرال رزرو» در سال 2015 تقویت شد.

4– تولید ناخالص ژاپن

ژاپن وارد چهارمین بحران در پنج سال اخیر شد. تولید نا خالص داخلی سومین اقتصاد جهان در فصل سوم امسال 0.8 درصد کاهش یافت. این رقم در فصل دوم سال هم با کاهش 7 دهم درصدی مواجه شده بود. اقتصاد این کشور طی هشت فصل گذشته، در پنج فصل منقبض شده است. این وضعیت نه تنها شکست برنامه های شینزو آبه موسوم به «آبه نومیکس» تلقی می شود، بلکه بانک مرکزی این کشور  را با توجه به تورم نزدیک به صفر در شرایط مخاطره آمیز قرار می دهد.

5- تجارت ژاپن

صادرات ژاپن در ماه اکتبر 2.1 درصد در مقایسه با اکتبر 2014 افت داشت، در حالی که واردات 13.4 درصد کاهش یافت. کندی رشد اقتصاد چین از جمله دلایل مهم بود و صادرات ژاپن به این کشور در اکتبر 3.6 درصد کاهش یافت. برزیل هم واردات خود از ژاپن را کاهش داد، به طوری که صادرات ژاپن به این کشور 16.7 درصد افت داشت.

6– تورم برزیل

آمارها نشان می دهد، قیمت ها در برزیل طی ماه نوامبر 10.3 درصد افزایش یافت که سریع ترین رقم از سال 2003 و نخستین قرائت بالای 10 درصد از آن زمان محسوب می شود.

رسوایی فساد مربوط به شرکت نفتی «پترو براس» بحران سیاسی روز در برزیل محسوب می شود. همچنین برزیل مانند دیگر اقتصادهای نوظهور از مشکل اشباع بازار کالاها همزمان با کندی رشد چین رنج می برد.

منبع: هلدینگ آتیه اندیشان مس

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.