ادعای سیتی‌ای‌ام: روی بازگشت نهادهای مالی به ایران حساب نکنید

نشریه اقتصادی سیتی‌ای‌ام مدعی شد باوجود تمایل اروپایی‌ها برای بازگشت به ایران، نهادهای مالی بین‌المللی همچنان در این خصوص مردد هستند.

عصر بانک؛نشریه اقتصادی سیتی‌ای‌ام به قلم "تام کیتینگ" درباره لغو تحریم‌های اقتصادی ایران نوشت: زمان قانونی لغو تحریم‌های ایران به سرعت در حال سپری شدن است. موسسات مالی در انتظار بهره بردن از فرصت اقتصادی جدید در ایران هستند؛ اما مسیر پیش رو با پیچیدگی‌هایی همراه است. 

 
با تصویب طرح جامع اقدام مشترک –برجام – در کنگره آمریکا و مجلس ایران، اجرای مفاد توافق هسته‌ای وین که به امضای شش قدرت جهانی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) و ایران رسید، لازم‌الاجرا شد. اجرای مفاد توافق هسته‌ای منوط به لغو تحریم‌های اقتصادی ایران از سوی آمریکا است؛ اما هنوز هیچ‌یک از این دست تحریم‌ها لغو نشده است. موسسات مالی بدون دریافت مجوز قانونی و پیش از موعد مقرر نام 300 نفر از مقامات و بازرگانان ایرانی را از فهرست سیاه تحریم خود خارج کردند. 
 
قانونگذاران آمریکایی منتظر هستند گزارش نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که اواسط دسامبر ( نیمه پایانی آذر) منتشر می‌شود را به دقت مورد ارزیابی قرار دهند. این گزارش در به نتیجه رسیدن برجام نقش کلیدی ایفا می‌کند و در صورت شفاف اعلام شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، دیگر هیچ مقام آمریکایی اجازه ندارد جلوی لغو تحریم‌های ایران را بگیرد. با این وجود برخی هنوز نگران میلیاردها دلار اموال بلوکه شده ایران هستند و نگرانند این پول صرف تقویت گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه شود. "تد کروز،" سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، مدعی شد آزادسازی اموال ایران به تقویت مالی گروه‌های افراطی مانند حزب‌الله و مانند آن منتهی می‌شود. 
 
این گزارش همچنین مدعی شده است: برخلاف آمریکایی‌ها، فعالان اقتصادی در اروپا بابت پایان تحریم‌های ایران شادی غیرقابل وصفی دارند. بازرگانان و سیاستمداران اروپایی کاملا از لغو تحریم‌ها خوشحال هستند. آنها چشم امید به بازارهای نفت و گاز ایران دوخته‌اند. اروپایی‌ها با وارد کردن برندهای مختلف به ایران، مصرف‌کنندگان داخلی را که چشم به راه کاهش قیمت‌ها هستند، به خرید کالاهای متنوع تشویق می‌کنند. پیش‌بینی‌های مشابهی درمورد سامانه بانکداری ایران وجود دارد. بانک‌های ایران برای اعطای وام به پروژه‌های زیربنایی نیاز به گردش مالی بیشتری دارند، اصولا بدون ذخیره نقدینگی مالی در بانک‌ها، چرخ صنعت در هیچ کشوری نمی‌چرخد. تعامل بانک‌های ایران با موسسات مالی و بانک‌های بین‌المللی می‌تواند کمک خوبی برای گردش نقدینگی آنها محسوب شود.  
 
کمیته ضربت اقدام مالی – FATF – آمریکا از اعضای خود خواسته است برای سرمایه‌گذاری و برقراری روابط تجاری با ایران عجله نکنند.  
 
این نشریه در پایان مدعی شد: به آن دسته از نهادهای تجاری که مایل به افتتاح شعبه در ایران هستند، توصیه می‌شود با بررسی دقیق جوانب و رعایت برخی نکات امنیتی اقدام به چنین کاری کنند. به بانک‌های خارجی نیز هشدار داده شده است اگر شعبه‌ای در ایران دایر می‌کنند، مراقب باشند از آنها با هدف پولشویی و تامین منابع مالی تروریست‌ها استفاده نشود. 

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.