سهامدارانی که با دست پر به خانه رفتند

علی رغم روند نزولی بورس تهران از ابتدای سال تاکنون و کاهش شدید قیمت‌ها و افزایش زیان سهامداران، روند کوتاه صعودی بورس در مهر ماه موجب شد تا برخی شرکتها و صنایع سودهای نسبی نصیب همراهان خود کنند و سهامداران خود را با دست پر به خانه بفرستند.

عصر بانک؛ با وجود روند رکودی بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون و ریزش تمامی متغیرهای بازار و کاهش شدید قیمت‌ها، در یکماه اخیر برخی سهامداران با افزایش زیان مواجه شدند و برخی نیز در این بازار منفی با دست پر به خانه برگشتند.

 

بررسی‌ها از وضعیت صنایع بورسی در یکماه اخیر نشان می دهد که بورس تهران به دلیل در پیش گرفتن روند صعودی در هفته پایانی مهر ماه که تحت تاثیر اخبار مثبت و مهم سیاسی و اقتصادی رخ داد، از زیان خارج شد و میانگین بازدهی خود به یک درصد افزایش داد.به این ترتیب مثبت شدن کوتاه بورس موجب شد تا با وجود منفی بودن کلیت بازار سهام و رکود عمیق این بازار، برخی از صنایع با تحرکی نسبی مواجه شده و کارنامه قابل قبول تری نسبت به ماه‌های گذشته از خود به نمایش بگذارند.

 

بنابراین در کنار زیان هنگفت سهامداران بورسی که از دی ماه 1392 تاکنون رخ داده و منجر به بی اعتمادی و خروج گسترده سهامداران از تالار حافظ شده است، در یک ماه اخیر و به دلیل بهبود نسبی اوضاع بورس، در مجموع 25 صنعت با روند صعودی مواجه شدند و 13 صنعت توانستد بازدهی بیشتری از بازدهی شاخص بورس کسب کنند.

 

بر این اساس در میان رکود عمیق بورس تهران برخی از صنایع توانستد با کسب بازدهی مثبت سهامداران خود را خوشحال کنند به طوری که صنعت سایر معادن با در اختیار داشتن تک سهم تامین ماسه و ریخته گری در یک ماه گذشته بازدهی 17 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده و با در اختیار گرفتن بیشترین بازدهی در صدر جدول قرار گرفت.محصولات چرمی دومین صنعتی است که توانسته در شرایط رکودی بورس بازدهی 15 درصدی را نصیب سهامداران خود کند و همراهان خود را با دست پر به خانه بفرستد.

 

در این میان صنعت لاستیک با کسب بازدهی 8.6 درصدی و صنعت حمل و نقل به دلیل لغو تحریم های بین المللی با کسب بازدهی 6.6 درصدی، بیشترین بازدهی را در بین صنایع بورسی کسب کرده و رتبه های سوم و چهارم را به خود اختصاص داده است.همچنین صنعت محصولات شیمیایی که اکثر شرکتهای پتروشیمی را در دل خود دارد موفق به کسب بازدهی 4.7 درصدی در یکماه اخیر شده است، صنعت محصولات کاغذی با 4.6 درصد و صنعت فلزات اساسی و سیمان هر کدام با 3 درصد از دیگر صنایع با بازدهی مثبت در این دوره بوده‌اند.

 

صنعت چند رشته‌ای صنعتی، ماشین آلات، تامین آب و برق و گاز، ذغال سنگ، محصولات چوبی، مواد دارویی، فنی و مهندسی، رادیویی، استخراج نفت، بانکها، سرمایه گذاری ها، صنعت مالی، وسایل ارتباطی، مبلمان و پیمانکاری و ابزار پزشکی از صنایعی بودند که در این مدت توانستند بازدهی هرچند ناچیزی نصیب سهامداران خود کنند.

 

در کنار روند صعودی برخی صنایع، صنایع مطرحی نیز با روند نزولی مواجه شدند و به ادامه این مسیر تاکید کردند به طوری که در این مدت صنعت واسطه‌گری های مالی با در اختیار داشتن شرکتهای لیزینگی بیشترین زیان را در بین صنایع بورسی نصیب همراهان خود کرد و با کسب زیان 8.8 درصدی در ابتدای جدول قرار گرفت.

 

صنعت زراعت دومین صنعتی است که در این مدت با افزایش زیان مواجه شده و با کسب زیان 6 درصدی رتبه دوم جدول را به خود اختصاص داده است؛ در این میان صنعت خودرو نیز به دلیل مشکلات متعدد و همچنین گزارش 6 ماهه نامناسب ،در یک ماه به طور متوسط 4.6 درصد زیان نصیب همراهان خود کرده و سهامداران خود را با دست خالی روانه خانه کرده است.

 

در این میان صنعت دستگاه‌های برقی، کانی غیر فلزی، غذایی، رایانه، انبوه سازی، انتشار و چاپ، کاشی و سرامیک، بیمه، محصولات فلزی، منسوجات، قند و شکر، فرآورده‌های نفتی و کانه فلزی نیز از دیگر صنایع بورسی با بازدهی منفی در یک ماه اخیر بودند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.