راهکار نوین زیبال همراه پرداخت کسب و کارها

زیبال، پرداخت یار رسمی بانک مرکزی است که از 1396 به صورت رسمی در زمینه ارائه راهکارهای پرداختی به کسب‌وکارهای آنلاین فعالیت می‌کند، این شرکت در حال حاضر فعالیت خود را گسترش داده و دیگر فقط پرداخت یار نیست.

زیبال که در حال حاضر یک شرکت پرداختی است، علاوه بر ارائه درگاه پرداخت اینترنتی همراه با سرویس‌های متنوع و کاربردی، زیرساخت مالی و سرویس‌های پرکاربردی از جمله تسویه آنی از مبدا 7 بانک را ارائه می‌دهد و تبدیل به بازوی مالی کسب‌وکارها شده است.

ما در مصاحبه با محمدمهدی فاطمیان، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل، محمد زمان‌زاده، هم‌بنیان‌گذار و مدیرفنی و سجاد شاهی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرفروش، روند رشد زیبال را بررسی کرده‌ایم.

اولین محصول زیبال، کارتخوان‌های پرداخت در محل مبتنی بر شناسه

محمد مهدی فاطمیان، مدیرعامل شرکت زیبال با اشاره به مقدمات شکل‌گیری سرویس پرداخت در محل، گفت:« محصول پرداخت در محل زیبال، اولین محصول ما بود که ایده آن در سال 1395 به ذهن ما رسید. شکل گیری این ایده با یک سوال آغاز شد، چرا دستگاه‌های کارتخوان به وب سایت متصل نیستند و اطلاعات پرداخت و تایید آن با اطلاعات تراکنش یکپارچه نیست؟ در همین راستا زیرساختی را توسعه دادیم که با استفاده از آن دستگاه‌های کارتخوان به پلتفرم کسب‌وکار متصل می‌شدند.

راهکار نوین زیبال همراه پرداخت کسب و کارها

با این کار به ازای هر سفارش ثبت شده در فروشگاه اینترنتی متصل به زیبال، یک کد شناسه صادر می‌شد که حاوی اطلاعات سفارش و اطلاعات پرداخت بود. پیک حامل سفارش، برای دریافت هزینه سفارش، فقط کافی بود که شناسه زیبال را بر روی دستگاه کارتخوان پرداخت در محل زیبال (COD) وارد کند، به این ترتیب بدون خطای انسانی پرداخت انجام شده و در همان لحظه، تایید آن به فروشگاه اینترنتی ارسال می‌شد و در کنار اطلاعات سفارش قرار می‌گرفت که سبب کاهش سربارهای مالی و حسابداری می‌شد و مدیریت پرداخت‌های در محل را آسان می‌کرد.»

محمدمهدی فاطمیان ادامه داد:« این محصول با استقبال بسیار خوبی رو به رو شد، اما چالش‌های قابل توجهی نیز داشت؛ از جمله: هزینه دریافت دستگاه باتوجه به افزایش قیمت دلار، تامین دستگاه را با مشکل مواجه می‌کرد و هزینه تغییر زیرساخت برای کسب‌وکارها و استفاده از کارتخوان‌های جدید قابل توجه بود و در عمل توسعه محصول را با چالش مواجه می‌کرد.»

در همین راستا باتوجه به درخواست مشتریان فعال این شرکت، محصول دوم زیبال که در حال حاضر محصول اصلی زیبال مبتنی بر پرداخت‌یاری است، متولد شد.

درگاه پرداخت اینترنتی زیبال

مدیرعامل زیبال ادامه داد:« ما در زیبال از همان ابتدا تلاش کردیم تا راهکارهای پرداختی مورد نیاز کسب‌وکارها را با بالاترین سرعت و بهترین کیفیت ارائه دهیم تا بتوانند بیشترین نرخ تراکنش موفق و بیشترین میزان فروش را تجربه کنند.

بنابراین درگاه پرداخت اینترنتی زیبال همراه با سرویس‌های کاربردی و متنوعی ارائه شد که کسب‌وکارها را از دریافت درگاه دوم بی نیاز می‌کرد.

برای مثال یکی از سرویس‌های اصلی زیبال، سرویس مسیردهی هوشمند بود که با بررسی کیفیت درگاه‌های مختلف در هر لحظه‌، تراکنش‌ها را به بهترین درگاه در آن لحظه هدایت می‌کرد.

زیبال در حال حاضر نیز برای تضمین پایداری و سرعت درگاه با 4 شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSP) همکاری می‌کند.»

راهکار نوین زیبال همراه پرداخت کسب و کارها

رسیدن به رشد 30 الی 40 درصدی

وی افزود: « از اوایل فروردین ماه سال 1398 بر روی درگاه پرداخت آنلاین و کارتخوان، تمرکز کردیم و خوشبختانه به رشد 30 الی 40 درصدی رسیدیم. پس از آن باتوجه به رشد سریع زیبال، تیم فنی و زیرساخت‌ها را توسعه دادیم تا پایدارترین و امن‌ترین سرویس را در دسترس کسب‌وکارها قرار دهیم.

زیبال با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها و توسعه فعالیت‌ها، طی 4 ماه اول سال 1399 بیش از 90 درصد بازار را در اختیار گرفت و روند رشد زیبال بسیار سریع بود.»

تلاش برای بهینه‌سازی محصول

فاطمیان یکی از ملزومات رشد شرکت‌های پرداخت یاری را بهینه سازی محصول دانست و گفت: «قطعا این موضوع به رفع نیازهای بیشتر مشتریان کمک می‌کند، بر همین اساس شرکت زیبال به تشکیل تیم محصول روی آورد و تعداد نیروی خود را افزایش داد. همچنین این شرکت در سال 1401 یک سری تغییرات استراتژیک داشته و درصدد است تا به کسب و کارهای خاص و بزرگ که نیاز به بازوی پرداختی و مالی دارند، خدمات ارائه دهد.»

وی ادامه داد :« در حال حاضر، درگاه پرداخت اینترنتی زیبال همراه با 4 سرویس اصلی و 10ها سرویس کاربردی و متنوع ارائه می‌شود و علاوه بر آنها، زیرساخت قدرتمندی نیز برای تسویه آنی توسعه داده شده است و عملا هر کسب‌وکار با یک بار اتصال به زیبال، به راحتی می‌تواند کامل‌ترین و سریع‌ترین پاسخ را برای چالش‌های مالی و پرداختی خود دریافت کند.»

زیبال ترکیبی از شبکه پرداخت و بانک است

در ادامه، سجاد شاهی، مدیر فروش پرداخت یار زیبال با بیان اینکه زیبال تنها یک شرکت پرداخت‎یاری نیست و خدمات پرداختی و بانکی ارائه می‌دهد، گفت: «اگر عملیات مالی به 4 قسمت تقسیم شود، قسمت اول پذیرش وجه یعنی پرداخت، قسمت دوم پردازش آن تراکنش و قسمت سوم سوئیچ آن است که در درگاه پرداخت صورت می‌گیرد که در این حالت مبالغ همه در کیف پول تجمیع شده و تسویه اتفاق می‌افتد. قسمت چهارم هم گزارشات است که باید شفاف باشد، از این‌رو شرکت‌ها برای اسناد فصلی یا سالانه به بخش گزارشات مراجعه می‌کنند. لازم به ذکر است، زیبال در حال حاضر با 4 شرکت PSP قرارداد دارد.»

راهکار نوین زیبال همراه پرداخت کسب و کارها

مدت زمان انجام یک تراکنش در درگاه پرداخت زیبال

وی مدت زمان انجام یک تراکنش در درگاه پرداخت این شرکت را 62 ثانیه اعلام کرد و گفت:«این میزان در درگاه‌های پرداخت قدیمی 95 ثانیه است. از دیگر خدمات شرکت پرداخت‌یاری زیبال ایجاد امکاناتی است که مانع از عدم موفقیت تراکنش‌ها و امکان تسویه آنی می‌شود، به این صورت که پول  به صورت لحظه‌ای به حساب مقصد واریز خواهد شد.»

مدیر فروش زیبال با اشاره به اینکه این شرکت تا قبل از سال 1400 فقط بانک آینده را پوشش می‌داد، گفت: «بعد از آن درخواست‌هایی از جانب مشتریان برای اضافه کردن بانک‌های دیگر مطرح شد و به همین دلیل بانک‌های ملی، ملت، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان و پاسارگاد نیز به لیست مقاصد تراکنش آنلاین این شرکت اضافه گردید.»

نداشتن حتی یک ریال مغایرت

وی با بیان اینکه شرکت پرداخت یار زیبال چندین هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد، با این حال به دلیل داشتن تیم فنی و زیرساخت قوی حتی یک ریال هم مغایرت عددی در پرداخت‌ها نداشته، گفت: «خدمات این شرکت همانطور که اشاره شد، معمولا به کسب و کارهای دوسویه، مارکت پلیس‌ها، پتلفرم‌های B2B، وب سایت ها، بخش‌های توسعه مالی، کسب و کارهای گردشگری و… ارائه می‌شود، با این حال دایره خدمات گیرندگان این شرکت محدود نشده و در صددیم تا بازار سنتی را نیز بر آن بیفزاییم.»

شاهی سرویس استرداد وجه این شرکت را یکپارچه دانست و اظهار کرد: «برای مثال گاهی طی یک رویداد 3 هزار بلیط برگشت می‌خورد و کاربر به این منظور مجبور است شماره تراکنش‌‎ها را دریافت کرده و به صورت دستی آنها را بررسی کند،  در حالی که هم اکنون با استفاده از سرویس استرداد وجه زیبال به راحتی می‌توانند بدون دریافت اطلاعات حساب کاربران، آنی و در لحظه، مبالغ را برگشت بزنند. علاوه بر این کسب‌و‌کارهایی که با اینترنت سروکار نداشته و نمایندگی دارند مثل شرکت‌های بیمه نیز از خدمات این شرکت بهره می‌گیرند.»

وی با اشره به  اینکه زیبال با شرکت‌های سلام‌سینما، شرکت‌های لجستیک، پلتفرم‌های رمزارز، سفر 724 و شرکت‌های فروشنده دوره آموزشی همکاری دارد، گفت: «در سال جاری نیز در نظر داریم تا جای ممکن  همه نیازهای کسب و کارها را بررسی کرده و متناسب با آن خدمات‌رسانی کنیم. مثلا اگر در یک کسب و کاری 10 نفر  بخش مالی را مدیریت می‌کنند، به راحتی با دریافت زیرساخت از زیبال می‌توانند مدیریت امور مالی و پرداختی خود را به زیبال بسپارند و این تعداد را به 2 نفر برسانند.»

مزایای رقابتی زیبال

شاهی تسویه آنی بهینه، تیم فنی قوی، وب سرویس‌های متعدد، تنوع سرویس‌های ارائه شده و مغایر نبودن پرداخت‌ها را از مزایای خدمات شرکت زیبال بیان کرد و گفت: «به ازای هر گزارش در این شرکت وب‌سرویس‌های آن نیز موجود است.»

به شعار «همیشه در دسترس» پایبند هستیم

در انتها نیز محمد زمان‌زاده، مدیر فنی شرکت زیبال در پاسخ به این سوال که شرکت پرداخت‌یار زیبال چه چالش‌های فنی و غیرفنی دارد، خاطرنشان کرد: «این شرکت در سال 1399 ری‌برندینگ داشته و شعار «همیشه در دسترس» را برای خود تعیین کرده و مانند همین شعار همیشه پاسخگوی نیازهای مالی و پرداختی کسب‌وکارها بوده است. زیبال در این راستا زیرساخت‌ها را به گونه ای طراحی و بهینه‌سازی کرده که امکان جابجایی و تغییر آن وجود داشته باشد. برای مثال زیرساخت‌های شرکت به گونه‌ای است که اگر سیل بیاید یا برق قطع شود، در سیستم داخلی آن اختلالی به وجود نیاید. کسب‌وکارها می‌توانند به راحتی از زیبال راهکار پرداختی یا زیرساخت مالی دریافت کنند و این کار در کمترین زمان ممکن، بالاترین سرعت و بدون چالش فنی انجام می‌شود. به عبارتی دیگر با این شیوه فرآیند ثبت نام، دریافت زیرساخت و یکپارچه سازی با پلتفرم، فروشگاه اینترنتی و وب سایت آن مجموعه در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون دریافت هزینه انجام خواهد شد.»

راهکار نوین زیبال همراه پرداخت کسب و کارها

مدیر فنی شرکت زیبال در خصوص اهداف آتی این شرکت نیز افزود: «یکی از اهداف ما این است که خدمات خود را به سرویس‌دهنده‌هایی که خود به بازارهای بزرگ سرویس می‌دهند، وصل کرده تا باعث بهبود راهکارهایی شویم که آنها در بخش مالی ارائه می‌دهند. این کار در حال حاضر جزء برنامه‌های امسال و سال آینده شرکت پرداخت‌یار زیبال است تا نیاز بازارهای مختلف را شناسایی و برطرف نماید.

زیبال ماهانه بیش از 3 میلیون تراکنش و حدود 7 هزار میلیارد گردش مالی را پردازش می‌کند و در بازار پرداخت یاری جایگاه سوم را دارد و پیش بینی می‌کنیم تا سال 1405، سهم 30 درصدی از کل بازار آنلاین و سنتی را داشته باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.