شبکه مجازی سپه (شمس) چیست؟ (ePayment Gateway)

در تدوام ارائه خدمات غیرحضوری بانکداری، بانک سپه امکان تبادل الکترونیکی وجوه کالاها و خدمات خریداری‌شده بین خریداران و فروشندگان را از طریق کلیه درگاه‌های غیرحضوری فعال (اینترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه) فراهم نموده است.

عصر بانک؛ پس از انعقاد قرارداد بین پذیرنده و بانک، اطلاعات پذیرنده در سامانه درگاه پرداخت غیرحضوری (ePayment Gateway) بانک ثبت می‌گردد و هنگام خرید کالا و یا خدمت، در صورت تمایل خریدار برای پرداخت غیرحضوری وجه، شماره‌ای توسط سامانه مربوطه تولید و به خریدار ارائه می‌شود که با ثبت آن در یکی از درگاه‌های یادشده، عملیات پرداخت وجه صورت می‌پذیرد.

تعاریف :

پرداخت (خرید) غیرحضوری:

پرداخت وجه کالاها و خدمات خریداری/فروخته‌شده به صورت الکترونیکی و از طریق یکی از درگاه‌های غیرحضوری همچون اینترنت، تلفن همراه و تلفن ثابت، پرداخت (خرید) غیرحضوری نامیده می‌شود. از مزایای این روش پرداخت می‌توان به امنیت بیشتر، عدم نیاز به حمل پول نقد برای خرید و عدم نیاز به حضور فیزیکی در محل فروش اشاره کرد.

سیستم پرداخت غیرحضوری:

سامانه‌ای است که امکان پرداخت (خرید) غیرحضوری را از طریق درگاه‌های اینترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه فراهم می‌آورد.

خریدار:

شخصی است که تقاضای خرید کالا یا درخواست دریافت خدمتی را دارد. در حال حاضر امکان پرداخت غیرحضوری فقط برای اشخاص حقیقی که دارنده انواع کارت (عابربانک سپه / شتابی) و حساب متمرکز هستند و رمز تأیید تراکنش مالی (رمز دوم) را دریافت نموده‌اند میسر است.

پذیرنده:

شخص حقیقی / حقوقی است که خدمت یا کالایی را عرضه می‌نماید. به هر پذیرنده یک کد 8 رقمی به نام MerchantID اختصاص می‌یابد که شناسه پذیرنده نزد بانک به شمار می‌رود. پذیرنده می‌بایست یک حساب متمرکز عابربانک (کوتاه مدت، قرض الحسنه) و یا جاری طلایی نزد بانک سپه افتتاح یا معرفی نماید.

شماره درخواست پرداخت (PRN):

شماره یکتا (unique) و رمزشده‌ای است که بانک برای هر تراکنش پرداخت در نظر می‌گیرد و آن را پس از ثبت اطلاعات خرید در اختیار پذیرنده قرار می‌دهد. این عدد مشخصه و نشانگر ثبت درخواست تراکنش مالی نزد بانک است و خریدار از این شماره برای تکمیل و پیگیری فرآیند پرداخت استفاده می‌نماید.
در صورتی که پذیرنده، خدمات خود را به صورت غیر اینترنتی ارائه می‌دهد و یا خریدار تمایل به پرداخت وجه خرید از درگاه‌های تلفن ثابت و یا تلفن همراه دارد، ضروری است خریدار شماره درخواست پرداخت (PRN) و MerchantID پذیرنده را از وی دریافت و در قسمت پرداخت غیرحضوری درگاه‌های مزبور وارد نماید.

شماره سفارش (Order ID):

به گزارش عصر بانک ، کدی است که پذیرنده برای هر تراکنش پرداخت در نظر می‌گیرد و می‌تواند فروش خود را از طریق این کد پیگیری نماید.

شرایط و ضوابط :

1- دارا بودن مجوزهای شغلی معتبر حقوقی و حقیقی (پروانه کسب و یا جواز کار مرتبط با فعالیت مورد نظر در اینترنت و نیز اقامتگاه قانونی)

2- دارا بودن نشان اعتماد الکترونیکی/ سایت www.enamad.ir

3- رعایت قوانین عمومی کشور و قانون تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران

4- عدم فسخ فعالیت از نظر نظام بانکی کشور

5- دارا بودن وب سایت آماده جهت فروش اینترنتی

6- ارتباط بین زمینه فعالیت سایت و شرح فعالیت های مشخص شده در مجوزهای شغلی

7- افتتاح یا معرفی یک حساب متمرکز نزد بانک سپه

مدارک مورد نیاز :

الف- مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی:

1- فرم مشخصات پذیرنده و قرارداد پذیرش خدمات پرداخت اینترنتی (در دو نسخه ممهور به مهر پذیرنده و امضاء)

2- معرفی شماره حساب متمرکز در بانک سپه

3- تصویر برابر اصل کارت ملی و شناسنامه مالک سایت

4- تصویر برابر اصل اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل سکونت

ب- مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی:

1- فرم مشخصات پذیرنده و قرارداد پذیرش خدمات پرداخت اینترنتی که توسط امضاء داران مجاز پذیرنده تکمیل و کلیه صفحات آن امضاء شده باشد (در دو نسخه)

2- معرفی شماره حساب متمرکز در بانک سپه

3- تصویر برابر اصل کارت ملی و شناسنامه صاحبان امضاء

4- تصویر برابر اصل روزنامه رسمی (دارای شناسه ملی) و آگهی آخرین تغییرات و یا پروانه کسب یا جواز کار

5- آگهی تأسیس شرکت

6- شماره اقتصادی اخذ شده از سازمان امور مالیاتی

پاسخگویی
اداره کل بانکداری الکترونیک (پشتیبانی خدمات درگاه های الکترونیک)
35912412 – 021

اداره کل فناوری اطلاعات (پشتیبانی فنی)
info@ebanksepah.ir
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.