ورود تکشاخ دنیای «کلاد» به بورس
عصر بانک؛رایانش ابری یا کلاد یکی از مهمترین پدیدههای دنیای تکنولوژی در سالهای اخیر بوده است که توانست تحولات بزرگی در سیستمهای ذخیرهسازی ایجاد کند. هر چند این روزها بلاکچینها محبوبیت زیادی پیدا کردهاند و پیشبینی میشود در آیندهای نه چندان دور فرآیند ذخیرهسازی اطلاعات بیشتر روی این تکنولوژی و پلتفرمهای وابسته به آن متمرکز شود، اما نباید فراموش کرد که بلاکچینها هم ساختاری مبتنی بر کلاد هستند که بیشتر با اکوسیستمهای مبتنی بر مشتری (کلاینت) سازگاری دارند.
ورود تکشاخ دنیای «کلاد» به بورس
با این اوصاف تجارت کلاد همچنان با اقبال خوبی مواجه است و به همین دلیل در سالهای اخیر استارتآپهای زیادی در این حوزه راهاندازی شدند و شکل گرفتند. در این میان اما دراپباکس یکی از موفقترین استارتآپهای فعال در این حوزه است که توانسته روند رشد قابل قبولی را تجربه کند. حالا دراپباکس در آستانه ورود به بازار بورس، قرار است عرضه اولیه سهامش را با نماد DBX و در شاخص Nasdaq انجام دهد. دراپباکس برنامه خودش برای ورود به بازار بورس را در کمیسیون ارز و اوراق بهادار ایالات متحده به ثبت رسانده است تا اولین استارتآپ از گروه تکشاخهای بسیار با ارزش تکنولوژی باشد که در سال 2018 وارد بورس میشود. ارزش بازار این شرکت در سال 2014 برابر 10 میلیارد دلار بوده است.
استارتآپ 10 میلیارد دلاری
دراپباکس که ارائهدهنده خدمات به اشتراکگذاری فایل در فضای ابری است، روز جمعه گذشته برنامه و اسناد خود برای ورود به بازار بورس و عرضه سهام اولیه را در کمیسیون ارز و اوراق بهادار ثبت کرد؛ اتفاقی که بسیاری از کارشناسان پیشبینی وقوع آن را از مدتها قبل کرده بودند. بر این اساس شرکت دراپباکس در سال 2007 راهاندازی شد و در سال 2017 درآمد 1/ 1 میلیارد دلاری بهدست آورد که این میزان رشد سالانه 31 درصدی داشته است. هر چند این شرکت هنوز چندان سودده نیست، اما تحلیل خوشبینانه این است که میزان ضررهای این شرکت در طول سه سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.
گزارشهای مالی ارائه شده به این کمیسیون از سوی دراپباکس نشان میدهد که این شرکت در سال گذشته میلادی 7/ 111 میلیون دلار ضرر کرده است که در مقایسه با ضرر 2/ 210 میلیون دلاری در سال 2016 و ضرر 9/ 325 میلیون دلاری آن در سال 2015، بهبود نسبی به حساب میآید. این شرکت در سال 2014 ارزش بازاری برابر 10 میلیارد دلار داشته است. با وجود اینکه هنوز زمان عرضه سهام اولیه دراپباکس مشخص نیست، اما این شرکت قرار است مانند شرکت Snap سهامش را در ساختار سه کلاسی بفروشد. سهامداران کلاس C امکان رای دادن ندارند، در حالی که سهامداران کلاس A یک حق رای و سهامداران کلاس B، 10 حق رای دارند. در نهایت دراپباکس با دو شرکت نرمافزاری Box و Atlassian که ارزش بازار آنها به ترتیب برابر 2/ 3 و 4/ 12 میلیارد دلار است، رقابت میکند.
فرزند خلف Y Combinator
به این ترتیب دراپباکس اولین شرکت از گروه شرکتهای فعال در شتابدهنده بزرگ Y Combinator است که وارد بازار بورس میشود. شتابدهنده Y Combinator یکی از مهمترین و بزرگترین شتابدهندههای فعال در سیلیکونولی است که توسعه و پیشرفت بعضی از شرکتهای موفق مانند Airbnb، Docker و Instacart را نظارت و حمایت کرده است. در این میان دراپباکس اولین شرکت فعال در این شتابدهنده است که توانسته وارد بازار بورس شود و سهام اولیهاش را عرضه کند.
Y Combinator در سال 2005 تاسیس شد تا برنامهای منسجم برای استارتآپهای جوان ارائه کند و بستری مناسب برای ایجاد شبکهای قدرتمند از سرمایهگذاران و مشاوران باشد. این شتابدهنده خیلی زود به یکی از بزرگترین و موثرترین شتابدهندههای سیلیکونولی و خانه بسیاری از استارتآپهای موفق آن تبدیل شد. «درو هوستون» یکی از بنیانگذاران دراپباکس و مدیرعامل این شرکت در تابستان سال 2007 دو بار درخواست ورود به برنامه حمایتی Y Combinator را داد تا توانست در نهایت وارد این شتابدهنده شود، شتابدهندهای که در طول سالهای فعالیتش توانست توجه بسیاری از نخبگان صنعت تکنولوژی مانند مایکل موریتز، مارک زاکربرگ و حتی استیو جابز را به خودش جلب کند.
سهامداران بزرگ، ثروتمندان آینده
با ارائه اسناد دراپباکس به کمیسیون ارز و اوراق بهادار، اطلاعات کافی درباره افرادی منتشر شد که سود قابل توجهی از عرضه عمومی سهام این شرکت میبرند. در این میان دو بنیانگذار دراپباکس یعنی «درو هوستون» و «آرش فردوسی» مهمترین سهامداران این شرکت خواهند بود که سود چشمگیری از ورود به بازار بورس نصیبشان خواهد شد. علاوه بر اینها، نامهای دیگری در فهرست سهامداران بزرگ دراپباکس وجود دارد که میتواند جالب توجه و شاید هم کمی دور از انتظار باشد؛ نامهایی مانند مگ وایتمن مدیرعامل سابق شرکت HP و کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا. بر اساس اسناد ارائه شده به کمیسیون ارز و اوراق بهادار ایالات متحده، بزرگترین سهامداران دراپباکس شامل دو بنیانگذار این شرکت، دو شرکت سرمایهگذار Sequoia Capital و Accel، دو شرکت مشاورهای و همچنین اعضای هیات مدیره این شرکت خواهد بود. در فهرست اعضای هیات مدیره دراپباکس نام افراد مهمی مانند مگ وایتمن مدیرعامل سابق شرکت HP و کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا به چشم میخورد. به این ترتیب کاندولیزا رایس به تنهایی 22 هزار و 356 سهم کلاس B از سهام دراپباکس را در اختیار خواهد داشت. با احتساب قیمت هر سهم 01/ 7 دلاری این شرکت تا پایان سال 2017، سهام در اختیار رایس ارزشی در حدود 156 هزار دلار خواهد داشت که انتظار میرود ارزش آن با عرضه عمومی و اولیه سهام این شرکت افزایش هم پیدا کند. درو هوستون 5/ 25 درصد از سهام دراپباکس را خواهد داشت که حق رای 4/ 24 درصدی به او میدهد. آرش فردوسی دیگر بنیانگذار این شرکت 3/ 10 درصد از سهام دراپباکس و 8/ 9 درصد حق رای را در اختیار خواهد داشت.
اعضای هیات مدیره و تمام مدیران دراپباکس روی هم رفته 6/ 36 درصد از سهام این شرکت و 5/ 35 درصد حق رای خواهند داشت. در میان فهرست سهامداران بزرگ دراپباکس نامهای شناختهشده دیگری مانند «دونالد دابلیو بلیر» مدیر شرکت علوم مواد Corning Incorporated و مدیر ارشد مالی Nike، «برایان شریر» یکی از شرکای شرکت سرمایهگذاری Sequoia Capital و «پاول جاکوبز» رئیس اجرایی شرکت Qualcomm هم به چشم میخورند. سهامداران دراپباکس بعد از عرضه عمومی و اولیه سهام این شرکت میتوانند امیدوار باشند با بالا رفتن قیمت هر سهم آن و شاید حتی رسیدن به هدف درو هوستون یعنی قیمت 60 دلار برای هر سهم، درآمد و ثروت قابل توجهی از آن بهدست بیاورند.
جزئیات جالب
انتشار و ارائه اسناد دراپباکس به کمیسیون ارز و اوراق بهادار برای ورود به بازار بورس، جزئیات و اطلاعات جالبی را در دسترس قرار داده است. بر اساس این اسناد، شرکت دراپباکس 11 میلیون کاربر دارد که برای استفاده از خدمات این شرکت هزینه میپردازند. هر چند دراپباکس کمی دیر به فکر ورود به بازار سرمایه افتاد، اما 300 هزار تیم کاری برای استفاده از خدمات و سرویسهای دراپباکس هزینه عضویت میپردازند. آمار مربوط به مشتریان دراپباکس، تصویر بهتری از چگونگی مقایسه این شرکت با رقیبش یعنی Box میدهد که برخلاف دراپباکس تنها روی مشتریان تجاری و سرمایهدار تمرکز کرده است. در واقع دراپباکس با ارائه فضای ذخیرهسازی رایگان در ساختار کلاد، به شدت محبوب شد. با این حال بسیاری از تحلیلگران، سرمایهگذاران و ناظران فکر میکنند که مدل تجاری دراپباکس برای کسب درآمد از مشتریانی که هزینه عضویت میپردازند، چقدر میتواند موفق باشد. در واقع دراپباکس شیوه جلب مشتری و مدل تجاری متفاوتی نسبت به رقبای مهمش دارد که میتواند در موفقیت یا شکست احتمالی آن تاثیر مستقیم و قابل توجهی داشته باشد.
/دنیای اقتصاد