پرداخت 31 روز حق بیمه و 30 روز حقوق!

دبیرخانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان تامین اجتماعی جلوگیری از تضییع حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را خواستار شد.

عصر بانک؛مهدی زمانی‌نوری با بیان جزئیات این نامه افزود: حق بیمه تمامی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در سراسر کشور به موجب تبصره ذیل ماده 37 قانون کار جمهوری اسلامی ایران در 6 ماهه اول سال بر مبنای 31 روز به حساب سازمان واریز شده و می‌شود و اگر کارفرمایی حق بیمه خود را در ماه‌های 31 روزه 30 روزه واریز کند، سازمان یا از دریافت لیست بیمه خودداری کرده و یا این‌که در پایان سال میزان بیمه‌پرداختی کارگران و بیمه‌شدگان را یکسال محاسبه نمی‌کند.

 

وی تاکید کرد: بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی به هنگام برقراری مستمری بازنشستگان شرعاً، عرفاً و قانوناً مکلف است مستمری ماهیانه 6 ماهه اول هر سال را بر مبنای 31 روز محاسبه و پرداخت کند که متأسفانه به دلایلی نامعلوم از تحقق این مهم طفره می‌رود و موجبات تضییع حقوق و نارضایتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران را فراهم می‌سازد.

 

نماینده قانونی کارگران در مراجع حل اختلاف کار و هیئت بدوی تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: علت این دوگانگی و تضاد مشخص نیست.

 

وی افزود: خیل عظیم بازنشستگان و مستمری‌بگیران سراسر کشور سالیانه 6 روز حقوق از سازمان مطالبه دارند و برخی از این عزیزان سالیان متمادی است که از این حق قانونی محرومند و اقدام سازمان تضییع حقی آشکار در حق پیشکسوتان سازمان تأمین اجتماعی است.

 

وی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی همان‌گونه که وفق تبصره ذیل ماده 37 حق بیمه را بر مبنای 31 روزه در 6 ماهه اول و سالیانه 365 روز دریافت می‌کند، مکلف است مستمری بازنشستگان را بر همان مبنا و میزان محاسبه و پرداخت کند.

 

زمانی نوری خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور به این موضوع به جهت جلوگیری از تضییع حق بازنشستگان و مستمری‌بگیران شد تا حقوق و مستمری آنان در 6 ماهه اول هر سال بر مبنای 31 روز محاسبه و پرداخت شود، هم‌چنین نسبت به محاسبه سالیانه 6 روز بدهی‌های معوقه در وجه بازنشستگان به میزان سوابق بازنشستگی اقدام عاجل به عمل آید.

 

وی تصریح کرد: در غیر این‌صورت بازنشستگان و مستمری‌بگیران سراسر کشور جهت احقاق حقوق معوقه و جاری خویش ناگزیر به تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.

 

دبیرخانه کارگر ساوه مدعی وجود ریخت و پاش‌های بی‌رویه در سازمان تامین اجتماعی شد و ادامه داد: به جای ایجاد شوک و استرس برای صاحبان صندوق پیرامون ورشکستگی سازمان توصیه می‌شود از ریخت و پاش‌های بی‌رویه در سازمان جلوگیری و ممانعت به عمل آید.

 

وی خطاب به رئیس سازمان تامین اجتماعی با بیان این‌که باید اصلاحات را از درون سازمان آغاز کنید، افزود: تمامی سرمایه و مایملک سازمان حق‌الناس و متعلق به کارگران، بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی است و تمامی کارکنان و مسئولان سازمان تأمین اجتماعی به عنوان خادم و خدمتگزار کارگران، بازنشستگان و بیمه‌شدگان از حاصل دسترنج این قشر شریف و حق بیمه‌های آنان ارتزاق می‌کنند و حقوق آنان باید شرعاً، عرفاً و قانوناً حلال و مباح و با رضایت صاحبان صندوق باشد.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.